Fornøyd så langt…..

Da jeg kom hjem fra Rådhuset i går kveld flata jeg ut på sofaen med beina høyt. Middagen tok jeg med meg fra Mix  på veien.  Burger med søtpotet.

Møtet i hovedutvalget ja.  Den eneste saken det ble debatt om var som forventet fremtiden til tilbudet i Villaen. Jeg foreslo på vegne av Rødt at vi skulle stryke punkt tre som var punktet om konkurranseutsetting. Arbeiderpartiet foreslo et nytt punkt 3 som sa at tilbudet skulle driftes av kommunen. Det blir omtrent det samme, men jeg mener selvsagt at mitt forslag var det beste.

Frp og Høyre sine representanter idioterklærte Arbeiderpartiet sitt forslag i vide ordelag.  Og ba de trekke det umulige og idiotiske forslaget. De var nesten ufine i måten de karakteriserte Arbeiderpartiet. Heldigvis bøyde de seg ikke for presset.

Mitt forslag om å stryke punkt tre fikk 2 stemmer. SV og Rødt. Så satt vi Rådmannens forslag til punkt 3 altså konkurranseutsetting opp mot Arbeiderpartiet sitt forslag. Altså drifte tilbudet i egen regi. Arbeiderpartiet sitt forslag fikk 6 stemmer. (Arbeiderpartiet, SP, SV og Rødt) Rådmannens forslag fikk 3 stemmer. (Høyre, Frp og KrF.)

Glad for at tilbudet så langt ikke blir konkurranseutsatt.  Men kampen er ikke ferdig. Saken skal opp i Formannskapet og så endelig vedtas i Kommunestyret. Antakelig i Mai-møtet.  Det kommer til å være stort press på Arbeiderpartiet om å endre syn. De er i posisjon sammen med Høyre, FrP, Venstre, Krf og MDG.

Jeg fikk ikke gehør av Kommunalsjefen i at mine lovtolkninger var riktige. I det minste ikke når det gjaldt lov om offentlig anskaffelser. Men hun lovet å sjekke det opp og gi meg det lovgrunnlaget jeg etterlyste. Fortell meg hvilken lov eller forskrift som tilsier at det er lov med en begrenset konkurranseutsetting. Jeg mener den muligheten ble borte ved en lovendring i juni 2016.

Jeg håper Kommunalsjefen hoster opp den lovhjemmelen før saken skal behandles i formannskapet og i det minste før kommunestyret.

Etter møte i Hovedutvalget var det bare å ta heisen ned i første etasje og styremøte i Rødt Ringerike. Først når klokka hadde passert 21 satte jeg kursen hjemover.

 

4 kommentarer
      1. Det hender jeg blir hissig.
        Jeg har blitt klubba noen ganger (skal ikke mye til…)
        Og fikk litt mye blest da jeg kom til skade å beskrive Varaordføreren som støttekontakt for ordføreren.
        (Poenget mitt var at jeg mener at vi ikke hadde behov for varaordfører på full tid til en million i lønn, at vår kvinnelige ordfører sikkert klarte jobben uten mannlig støttekontakt.) Det ble vel fire, fem avisoppslag i lokalavisa hvor jeg ble beskyldt for å mobbe ordføreren????? (Jeg mobba da vitterlig Varaordføreren???)
        Det hele kulminerte med et avisoppslag som definerte meg som en grusom mobber på generell basis etter et tips fra en kokk i Alta om at jeg også mobbet livet av folk på nett. Denne saken ble sluppet samtidig som jeg plutselig skulle sloss om en plass på stortinget.
        Heldigvis så folk i kommunen min det absurde i det hele, og mobberryktene ble motbevist av flere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg