Gamle Gubben Grå og kjerringa handler eksotisk

Siden alle toppbloggerne, eller mange av de, driver og tester ut matvarer fra andre land og kontinenter tenkte jeg at Gamle Gubben Grå og jeg også skulle slå oss på den trenden.

Vi tok turen til Krone Frukt & Grønt.  Vi har vært der før og lar oss ikke lure av navnet.  De har langt mer enn frukt og grønnsaker.

Men de 6 store hylleradene med frukt og grønt er imponerende nok. Her har du det meste. Jeg tror jeg telte til minst 10 forskjellige slag poteter. Alt fra Ringerikspoteter til franske nypoteter.

Jeg kunne sikkert tatt både flere og bedre bilder. Men selv om jeg er en profilert toppblogger her på Hønefoss føler jeg litt ubehag ved å vandre rundt å fotografere i butikkene.

Men kan noen kloke hoder svare meg på hva Pomelo er? Så litt spennende ut.

Skulle jeg fotografert alt jeg ikke skjønte helt hva var hadde vi nok vært på Krone til stengetid.  Her ser dere Gamle Gubben Grå som forsøker å lese seg til hva som er i forskjellige krukker og flasker.

Her er det som ble med hjem!

Tre blomsterbuketter for100 kroner.  Jeg valgte meg 2 med Gåsunger og en med Forsythia. Godt med litt vårfølelse i stua.

Vi har ganske velfylt grønnsaksskuff for tiden, men disse 3 hvite paprikaene ble med hjem.

Det samme ble denne store posen med pepper. Hele 400 gram. Vi bruker mye pepper her i huset. Pepperkvern både på kjøkkenet og på spisebordet. Men jeg tror vi har en stund nå..

“Litt” malt nellik ble og med. Krydderet kjøpt i store kvanta lønner seg. Og malt krydder holder seg lenge.

I går da jeg lagde middag så jeg at vi var tomme for Oyster-saus. Nå er vi ikke det lenger. .

Vi har kaffemaskin og bruker hele kaffebønner. Utvalget var stort, men ukjente produsenter for oss. Vi tok med denne posen for utprøving. 140, kr for 1,5 kilo er utrolig billig. Vi regnet ut at ved vårt kaffeforbruk kan vi spare 1.500 kroner i året. Nå må vi bare finne ut hvilken av kaffetypene vi liker best.

Selvsagt måtte også litt te bli med hjem.  Her var det normal størrelse på pakkene, men stort utvalg også av te.

Så kom turen til godteri eller litt mer spennende ting. Hva sier dere til “mørkt brød crisps med hvitløk”? Vi er veldig glad i hvitløk her i heimen, så dette blir spennende.

Ved juletider fant jeg ut at et godteri jeg forbinder med barndom på 60-tallet og besøk hos gamle mennesker plutselig er hot igjen. Nemlig mokkabønner. Så disse måtte bli med hjem. Jeg er ikke så veldig begeistret for mokkabønner, men Gamle Gubben Grå er den reineste reinkarnasjon på en gubbe fra 1960-tallet og er derfor vilt begeistret.

Mere kjeks. Jeg er glad i kokos.

Mere minner fra barndommen. Vaffelkjeks med jordbærkrem.

Disse pandakjeksene var så søte at de bare måtte bli med hjem.

Det nærmer seg påske, så vi tok med en eske med sjokolade-egg   30 kroner for en pakke med 5 egg . Regner med at de og er ganske dekorative i godteskåla på hytta i påsken.

Dere skal få slippe å se videoer av Gamle Gubben Grå og meg som sitter og prøvespiller varene . Vi har ikke tenkt å åpne alt på en gang. Men kanskje kommer jeg tilbake med innlegg om enkelte av produktene.

 

25 kommentarer
        1. Pomelo er mer en mellomting av appelsin og grapefrukt – slett ikke så bitter. Ikke bitter egentlig. Skallet er veldig tykt, selv om frukten kan være enorm er selve frukten inni ikke så veldig mye større enn en stor appelsin.
          Jeg elsker pomelo. Den er som regel litt tørrere, ikke rennende å spise, fruktblærene er større, så den er fortsatt saftig selv om den ikke renner. Hinnene rundt båtene er enkle å skrelle bort, så man kan spise bare innholdet av båtene.
          Nå fikk du masse info du egentlig ikke ville ha 😂

    1. Så mye spennende varer. Gøy å handle slikt. Smake noe annet og krydder og pepper er alltid kjekt. Det trenger man hele tida. Og den kjeksen da, Smelt! <3

    2. Så spennende å handle på sånne eksotiske butikker. Elsker dem, bare synd vi ikke har her nord noe slikt. Når jeg er på reise så må jeg innom en sånn butikk.

    3. Handler mye på utenlandske butikker (IMS) mye god mat der 🙂 Hvit paprika er veldig god! Renser de, skjærer de i stooore biter og bare har i skål – Knask i vei 🙂
      Da me bodde på St.Hanshaugen handlet med alltid på Vatan (Grunerløkka), er du i omegn en dag anbefaler eg denne butikken (mener den er der ennå?) I allefall, det eg husker best er den velfylte delikatessen! Ååå Oliven i alle vairianter, fylte chili og masse nam! Anbefales 🙂

      Vibbedille 🙂

    4. Pomelo er veldig godt! Ikke som grapefrukt, og ikke som appelsin. Noe i mellom. Rik på antioksidanter. Kjøp én og prøv neste gang!

      Bårdis elsker også mokkabønner. Fast godteri hver jul hos oss.

      Nå fikk jeg også lyst til å handle litt mer eksotiske varer, – flaks at jeg skal i nærheten av en sånn butikk i morgen 🙂

    5. Pomelo er ikke som grapefrukt, grapefrukt er bitter på smak og det syns jeg ikke pomelo er. Pomelo er godt, anbefaler å prøve en 🙂

        1. Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på kokoskjeksene og “påskeeggene”.. Vil gjerne ha update på hvordan det smakte 😁

    6. En veldig spennende butikk med kjempestort utvalg, – er glad i å gå og kikke og handle der! Pomelo har jeg smakt, – ikke så sur som grapefrukt og litt tørrere, men store båter. Nå kom jeg på at jeg får ut og plukke litt seljekvister, – blir gåsunger om en stund. Ellers er det fint å ta inn andre greiner også, bl.a. bjørk.

    7. Når jeg er innom slike butikker bruker jeg alltid veldig lang tid, selv om jeg kanskje ikke i utgangspunktet skulle handle så mye – nettopp fordi det er så mye uvante ingredienser som får meg til å lure på om det er noe jeg kanskje kunne ha bruk for…. Har kjøpt mye forskjellig fordi jeg trodde jeg hadde en plan, som dessverre ikke alltid blir bragt ut i livet. 1 kg bokhvete f.eks. ble aldri prøvd ut…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg