Gamle Gubben Grå og kjerringa i Hønebyen Vol1

“Først må vi ta sånn kysse-selfie!” jeg hører selv at stemmen er litt vel entusiastisk.  Gamle Gubben Grå ser bare uforstående på meg.  Jeg viser han bildet av Kjærest og Kokkejævel, de som er på toppen av bloggtopplista, han sukker oppgitt. Slik er livet med denne sprøe kjerringa, slettes ikke lett og langt fra glamorøst.

“Hva er det nå da?” Litt oppgitt har Gamle Gubben Grå lagt merke til at jeg, til tross for at vi netopp har tatt “kysseselfie” sitter med geipen ned på fjerde hakket og surmuler over ett eller annet. Leppene mine skjelver når jeg svarer, “Vi har spist opp frokosten vår uten å ta bilde av den” Jeg titter slukøret ned på den tomme asjetten.  Kokkejævel hadde bilde av hotellfrokosten de spiste…
Vel, et gammelt arkivbilde av en tidligere frokost får duge.

Så var det ned til Hønefoss. Jeg har bodd her i distriktet så og si hele livet. Jeg burde være ganske godt kjent, men når jeg ser skiltet på “Sentrumstorget” som jeg trodde het “Brutorget” og som alle med litt historie i blodet kaller “Rutebilplata” blir jeg litt i tvil..

Kokkejævel dro på bar klokka 11. Det går ikke i Hønefoss på en søndag. Men hadde baren Værket vert oppe, hadde vi stukket innom og besøkt Datter. Her er det hun som regjerer og tar seg av tørste kunder på en alle tiders måte.

Skal man ha kebab i Hønefoss, er det Babol som gjelder. På Babol har de servert kebab til folk på Hønefoss i over 20 år.   Babol var åpen, eller åpnet 12. Vi hang på torget til de åpnet. Hadde tenkt å sjekke om de hadde elgkebab slik som Kokkesnobben kjøpte og gå til duene fordi tyttebærrømmen ikke var laget etter hans oppskrift. Men siden Gamle Gubben Grå er like snobbete som Kokkesnobben og heller ikke spiser kebab, og jeg i grunn var mett etter den frokosten jeg hadde spist og ikke fotografert, droppet vi kebabkjøpet.

Kokkesnobben hisset seg veldig opp over den kebaben der inne i Hovedstaden. Kjærest roet han ned ved å dra han med bort til et sted de grillet pølser på trekull. Han roet seg litt, helt til han, snobbete og litt blærete som han har blitt etter at han begynte å omtale seg selv som bloggkonge, kom til å tenke på at de som grillet pølsene skrøt av at de grillet på trekull.

Vet ikke hva som er vanlig her nede, men nordpå vet vi ikke om annet enn trekull å grille på. Hvor mange typer kull finnes det egentlig? Gummikull, er det vanlig? Knokkelkull? Jeg aner ikke. Selg gjerne, men vær så snill da! 

Slik ironiserer denne snobbete kokken fra nord på bloggen sin.
Vel, kjære kokkesnobb. På de fleste bensinstasjoner, kiosker og andre steder hvor de selger grillede pølser til folk på farten her sør på, så grilles de på elektriske pølsegriller.  Jeg har aldri vært i Alta, men trodde oppdagelsen av elektrisiteten også hadde nådd de områdene av landet.  Jeg har vært iTromsæ, på Skjold og i Harstad, alle de stedene hadde elektrisitet – og elektriske pølsegriller. Og jeg var der en gang i forrige århundre.
Og sånn bare for å være skikkelig ekkel belærende mot denne kokkesnobben (jada, jeg er ganske sikker på at både han og Kjærest leser bloggen min, de tør ikke noe annet. I det minste ikke når Kokkejævelligger på topp av lista.
I tillegg til trekull finnes det brunkull, også kalt lignitt, bituminøst- og sub-bituminøst steinkull, Antrasitt og Aktivt kull

Vel, vi tar ikke sjansen på å bli dissa av Kokkejævel hvis vi tok til takke med ei baconpølse fra den elektriske grillen på Cirkle K, så vi nøyde oss med å kjøpe søndagsavisene og fylle opp kaffekoppene.  Jeg hadde planer om å ta bilde av pølsegrillen for liksom å vise Kokkejævel hvordan vi vanligvis griller pølser her sør på, men motet sviktet. Tenk deg overskriftene i lokalavisa: “Gal lokalpolitiker fotograferte pølsa si på bensinstasjon”. Nei, sånt kan jeg ikke risikere.

Livet mitt er like glamorøst, spennende og artig som livet til han som tror han er bloggkongen. Hobbybutikken er stengt på en søndag, og kan ikke fotograferes. Det samme med kafeen til Kirkens Bymisjon. Ikke har jeg noen tronestol å posere i heller. Startet på dette fotoprosjektet litt for seint til å rekke Gudstjenesten, og kan dermed heller ikke varte opp med noe nytt bilde fra noen kirke.

Nei det er stor forskjell på Kokkejævel sitt liv dom bloggingen, og mitt helt normale kjerringliv.

 

 

 

TRONESTOL….

KIRKE TENNE LYS   

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Herlige parallellbetraktninger. Jeg skjønner tegninga, selv om jeg ikke leser bloggen til jævelen. Kanskje var ikke søndagen så spennende, men du fikk den til å bli spennende, akkurat som alle på bloggtoppen må. Gjør den levende og god videre!

    2. Artig sammenligning av Hønefoss og Alta, hehe. Jeg kjørte gjennom hele byen idag, etter å ha vært på Sundvolden og sett illustrasjonene til Lisa Aisato. De er så fine, – har sett de før men moro å se igjen. Jeg tenkte jeg skulle stoppet på CirkleK, men ble ikke noe av. Brutorget er vel den nå bebygde trekanten som tidligere var parkering og taxi-holdeplass.

    3. Kokkejævelen har vært i Hovedstaden, så det var den sammenlikninga. Ja, Brutorget er der drosjene var før. Regnet med at du ville få med deg utstillinga på Sundvollen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg