Gamle Gubben Grå og kjerringa på sjøorm-jakt…

Jeg står og speider utover innsjøen. Vannet ligger blankt og stille. Knapt en krusning. Regnet som styrtet ned den siste timen stilnet da vi hadde gått litt. Hva skjuler det seg egentlig der ute, eller er det bare en myte?

Trestien slynger seg gjennom myrlandskapet.  Jeg titter ned i myrkulpene og studerer det yrende livet.  Med jevne mellomrom er det krakker som innbyr til en hvil eller refleksjon.

Snart er vi ute ved tårnet. Målet for turen vår. Og, ja. Jeg har kjørt bil i et par timer for å gå noen hundre meter ut over en tresti ut til et tre-tårn. En fiks idé jeg fikk etter å ha lest bloggen til han i boden.

Eller, det ble jo målet for en liten tur som selvsagt også hadde andre stopp. Heddal stavkirke for eksempel var nydelig i solnedgangen.

For det er det disse utfluktene til Gamle Gubben Grå og meg handler om. Bruke tid sammen. Spare på gode opplevelser. Og ikke minst, ta fine bilder.

Men tilbake til Sjøormtårnet i Seljord, målet for turen. Når vi først  hadde tatt turen måtte vi jo til topps!

Vi stoppet på de to utsiktsavsatsene ünderveis mot toppen av tårnet.

Og nøt utsikten på toppen av tårnet en god stund.  Men desverre. Vi så ingen sjøorm.

Jeg hadde lyst til å bli til solnedgangen og også se tårnet i mørket. Men Gamle Gubben Grå ønsket ikke å sitte i toppen av et tårn ute på ei mye i timesvis.

Han i boden løy ikke når han skrev om alle edderkoppene.

Så var det å ta trappene ned igjen.

Følge tre-stien tilbake, og finne bilen. Vi parkerte i Seljord sentrum for å få litt lengre tur.

 

16 kommentarer
    1. En fin tur fikk dere – og de edderkoppene…………… wææææææ!!

      Fint å ta slike turer sammen – og ta flotte bilder 🙂

      SYnd sjøormen ikke dukket opp………. det hadde vært noe det!!!

    2. Jeg har vært i Skottland ved Loch Ness. Det kom ingen sjøorm mens vi var der heller …Heddal stavkiirke er flott, der har jeg vært også 🙂

    3. Ser ut som en flott tur. En stund siden vi var der og da hadde de ikke sjøormtårn, bare sjøorm. Husker det var litt spooky å ro utpå vannet i tåkedis og skumring. Mener å huske at det var noen påler som stakk opp av vannet også. Gjorde det ekstra skummelt 😊

    4. Så fantastisk fin stavkirke. Har kjørt forbi der, men ikke stoppet. Og noen nydelige bilder av Seljord vannet. Såå godt å bruk tid på hverandre. ❤

      1. Du burde stoppe ved stavkirken. Den er nydelig også inni. Har vært der før. Det er og et museum like ved med mange gamle bygninger. Vi var ikke oppom der i dag, men det er og et fint sted for litt fotografering.

    5. Herlige og fine bilder som skildrer dagen. Jeg har vært ved den sjøen jeg å en gang…Så ingen sjøorm! Edderkopper liker jeg faktisk!

    6. Stavkirker er flotte. Det minner meg på noe jeg hørte på radioen for en tid tilbake, der det ble nevnt en del ting norske turister hadde klaget på i sommer: “Jo da, stavkirken var fin den. Men den var utrolig nedslitt og gammeldags, og hadde så absolutt hatt behov for en skikkelig oppgradering,”

    7. Eg fikk ein snikande mistanke, om at det va der du hadde tenkt deg, ja … 🙈😱🤣

      Godt å få bekrefta av andre, at eg ikkje fare rundt med skrøner, om denne edderkopp skrekken min …

      Eller muligens overdrev litt av omfanget og bestanden … 🤣

      Nydelige bilder, og så ut som en flott tur … 😀👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg