Gamle Gubben Grå og Kjerringas julekalender del 5

Jeg har vel rundt 300 nisser, men jeg er ganske sikker på at vi ikke har en rampenisse i huset.  Så jeg har ingen annen forklaring enn at vi må ha mus i huset, og det inne i kjøleskapet.  Det føles litt ekkelt.  I tillegg er det en smart mus. Boksen med pepperkakedeig som Gamle Gubben Grå lagde i går kveld hadde et tett lokk som satt godt på, gummilister og var altså trygt plassert på øverste hylla i kjøleskapet.  Likevel er det tydelige spor av at noen har vært å forsynt seg av deigen.

Jeg kan jo prøve å skylde på Yngste Sønn, oppe på loftet men det kommer ikke til å hjelpe når Gamle Gubben Grå skal starte utbaking av kaker senere i dag, men det kommer ikke til å hjelpe.  For alle her i huset vet at det er denne kjerringa som snoker kakedeig i kjøleskapet.
Finnes det noe bedre enn kakedeig?
Ja da ungene var mindre klarte jeg en stund å innbille dem at det ikke ble jul hvis ikke mamma snoket til seg minst en hel kakedeig fra kjøleskapet…….

Etter at jeg listet meg ut på kjøkkenet tidlig i morges og snoket til meg litt kakedeig fikk jeg et ørlite snev av dårlig samvittighet. Ja først når kakedeigbiten var vel plassert i magen da. Jeg er femtifire år. Jeg burde slutte å snoke kakedeig.  Nå kom Gamle Gubben Grå til å godmodig erte meg igjen.

Gamle Gubben Grå, ja.  Han forstår overhode ikke min trang etter å spise kakedeig.
Hans svakhet er kokosmakroner.
Da han var barn pleide han å stå opp om natta og raide Svigermors bokser med kokosmakroner.
Vi, eller nærmere bestemt Gamle Gubben Grå, bakte kokosmakroner forrige lørdag.
Gamle Gubben Grå har vært mye alene hjemme denne uka.  Alene hjemme med en stor boks kokosmakroner..
Jeg sjekker tilstanden i boksen med kokosmakronene.

Vel, det hjalp ikke på det lille snevet av dårlig samvittighet.  Boksen var like full som da jeg satte på lokket forrige helg.. Gamle Gubben Grå har tydeligvis mer viljestyrke enn meg….

 

7 kommentarer
    1. Hehe…….Minner meg om jula da jeg var barn. Det å stå opp tidlig på morgenen å klatre opp på benken og videre på toppen av skapet.. å ta en kake som mamma sa at de skal vi ha til jul. Var litt strengt på det da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg