Gamle Gubben Grå og Kjerringas julekalender del15

Vi har tre fantastiske barn. Og i dag vil jeg skryte litt, nei ikke litt men ganske mye, av Eldste Sønn.  For Eldste Sønn er en utrolig fin fyr.

Han ringte Gamle Gubben Grå på søndag ettermiddag.  Telefonsamtalene med Eldste Sønn er aldri spesielt lange. Konkret og grei problemløsning som regel.
Gamle Gubben Grå kunne etter telefonsamtalen meddele at Eldste Sønn ville ta en tur hjem til oss i går, altså på mandag.  Det var noe med noen smultringer…

Så i går ettermiddag henta Gamle Gubben Grå Eldste Sønn på jobb, og så bar det hjem til han hvor en diger bolle full av smultring-røre ventet.  En stor bolle smultring-røre og en ødelagt frityrkoker.  Problemet Eldste Sønn trengte løst var en velfungerende frityrkoker og det visste han fantes i barndomshjemmet.

Så mens Gamle Gubben Grå satte i gang med å lage middag, langtidskokt oksegryte, satte Eldste Sønn i gang med storstilt smultringesteking.
Jeg? Jeg koste meg under pelspleddet på sofaen i stua sammen med Charlie Chihuahua. Ja etter at vi hadde labba en tur rundt i nabolaget.

Når kvelden gikk over i natt tronet det et fjell av smultringer på kjøkkenbenken.  Eldste Sønn puttet en medbragt boks full av smultringer, sa at vi måtte ta med en del smultringer ut til Bessa – men at resten var til oss.  Så da kunne jeg putte nystekte smultringer i poser og slenge de i fryseren. Det ble rundt 100 stykker – mer enn nok både til Bessa og oss.

Som takk for lån av kjøkken satte Eldste Sønn også igjen en boks med hjemmelagede risboller med japp – de var nydelige og kommer garantert til å være borte lenge før julaften.  Det er ikke mange mammaer som kan skryte av å ha en sønn på 25 som er flinkere enn mora si når det kommer til julebakst.
Jeg er heldig!

7 kommentarer
    1. om dere fikk 100 stk og han i tillegg fylt opp egen boks ,ja da var det et fjell av smultringer ,jeg lagde 82 stk og syntes det ble et svært fjell ,kjekt når en får flinke unger og veldig greit å dele synes eg ,jeg gikk også opp i andre etasje med en boks smultringer til min svigermor

    2. Risboller med japp – det høres bare lekkert ut – og de hadde helt garantert forsvunnet lenge før jul her hos meg 😀

      Smultringer er godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg