Gamle turer og gaming.

Det har vært litt stille fra meg I dag. Noen ganger er det ting som er viktigere enn blogg. I dag er en slik dag. Alter bra med meg og mine. Vi fikk bare en påminnelse om at det ikke er noe vi kan ta som en selvfølge.
Jeg fikk og en viktig påminnelse om at det ikke er verdens undergang om jeg må hinke rundt med gips i noen uker.
Jeg trengte den påminnelsen.  De siste dagen har selvmedlidenheten væt litt vel dominerende.

Tursiv på plass nummer 100 har vært på tur.  Eller rettere sagt hun var på tur 14. mars.  Jeg har nevnt den turen før.  En slik tur jeg skal gå mange av når beinet blir bra.  For beinet blir ba nok til turgåing, selv om det komme til å ta tid.

Bent Erik Sandnes skiver om  Battlefield 6. Det er et dataspill som kommer i juni.   Gaming er noe jeg overhode ikke har peiling på.  Det er og en verden jeg ikke orker å sette meg inn i.

Forbipolene er en blogger jeg ikke tror jeg har besøkt før.
Hun og venninna blir hvisket og tisket om på stedet der de bor.  De lurer på om de to kvinnene er lesbiske.
historien bringer meg en del år tilbake.  Til ungdomstiden.  Da hadde jeg ei venninne jeg var så nære at ryktene gikk om at vi var lesbiske.
Da ryktene nådde oss en sen lørdagskveld.  Et menneske med litt for mye alkohol i blodet konfronterte oss med ryktene, og ville ha svar.  Jeg tror ikke vedkommende ble noe klokere.  Jeg tror ikke ryktene ble noe mindre etter den kvelden.  For hva var vel morsommere for meg og denne venninna enn at Hønefoss, dette litt treige stedet hvor man på slutten av 80-tallet for guds skyls ikke måtte finne på å skille deg ut fra mengden, trodde at vi var lesbiske.  Resten av kvelden gikk vi hånd i hånd og brukte konsekvent “Kjære” når vi snakket til hverandre.
Og du hvor folk glodde!
Og du hvor moro vi hadde det!
En fantastisk kveld.

Da vi ut på natta skulle avslutte lørdagskvelden med en tur innom Statoil for den obligatoriske “spy-opp-pølsa” ba den tredje venninna i trekløveret oss innstendig om å “oppføre oss som folk”. Å du, for et show vi laget inne på Statoil den natta!   Venninne nummer tre var sur langt ut på mandagen.

 

Jeg er litt overrasket over at verden ikke har gått særlig videre på de over tretti årene som har gått siden den gang.  Er fremdeles det at to kvinner elsker hverandre noe det hviskes og tiskes om?  Er ikke verden kommet lengre i 2021?

Hovedsteder er en sånn blogg som kommer med nyhetsoppdateringer.  I innlegget denne gangen kommer de med 4 nyheter.

Fullvaksinerte kan nå besøke Kypros.
Jeg har aldri vært på Kypros.  Men jeg trodde en kort stund at jeg skulle få oppleve øya en gang en høst på slutten av 80-tallet.  (Svært så mye 80-talls mimring det ble i dag. Er det et tegn på at en begynner å bli gammel at en sitter slik og mimrer ungdomstiden?)  For selv om “halve Hønefoss” trodde jeg var lesbisk, hadde jeg verdens beste mannlige kjærest på den tiden.
På bursdagen min den høsten tuslet jeg ut i stua hans på morgenen.  Kjæresten hadde reist tidlig på jobb før jeg våknet.  Jeg var student og kunne da meg litt.  På bordet i stua fant jeg en billett til en reise til Kypros!  Du kan tro jeg ble glad!!!  Helt til jeg så navnene på billettene.  Det var han og en kammerat som skulle til Kypros. At billettene lå på stuebordet hadde nok sine praktiske forklaringer, og hadde ikke noe med at det tilfeldigvis var fødselsdagen min…

Neste nyhet fra Hovedsteder er at mangelen på oksygen tanker at fjellklatrere som skal til Mount Everest bes om å ta med seg surstofftanker ned fra fjellet, og ikke bare la de ligge  igjen slik de pleier.

Det er to ting som overrasker meg litt ved den nyheten.
For det første at det faktisk finnes Everest turister midt under en pandemi.
Jeg googler litt. Og ja, Everest er åpnet for turister på Nepalsiden.  Det åpnet i april..  Allerede er to døde denne sesongen.
Nepal er samtidig rammet hardt av pandemien, og pasienter på sykehusene dør av mangel på oksygen.


Er det bare jeg som synes det da virker litt egoistisk å ta med seg de få oksygen-tankene som finnes og krabbe oppover et fjell fordi du bar må kvittere ut en tur til toppen av Everest på din bucket liste?

For en uke siden var det minst 17 koronasmittede klatrere ett eller annet sted på veien opp til toppen som ventet på helikopter transport ned til sykehus.  En av de mange klatrerne som fikk covid-19 på vei mot toppen er tilbake på norsk jord etter behandling på et sykehus i Nepal.
For meg fremstår dette som toppen av egoisme å forsøke å nå Everest akkurat i år.

Det andre som sjokkerer er selvsagt at oksygenkolbene blir liggende igjen i fjellet.  Hvis man er så stor og sterk at man klarer å bestige verdens høyeste fjell må det da være ett og rimelig at man klarer å ta med seg “søpla” si tilbake il sivilisasjonen

Deep Purple kommer til Tons of Rock i Oslo sommeren 2022.  Fra før er det kjent at Iron Maiden kommer på den samme festivalen.  To band som var en del av ungdomstiden på, nok en gang, 80-tallet.
Men  ikke helt min musikk.  Jeg har aldri vært noen Hard Rocker.  Kan ikke klare å navngi en enestesang av noen av bandene uten å google.  Hadde Gamle Gubben Grå ikke vært nede i TV-stua kunne han sikkert vært til hjelp.

Den siste nyheten Hovedsteder kommer med er at NM i Beach håndball e avlyst på grunn av pandemin.  Jeg kan ikke si at det er en nyhet som berører meg såveldig.

Den siste bloggen jeg skal kommentere er Tur og trening.  Men også der er det en tur, et innlegg jeg har kommentert før

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag?
Jeg har mimra 80-tallet og den glade, sorgløse ungdomstida.
Jeg har latt meg sjokkere over egoistiske klatrere som  forsøpler verdens høyeste fjell

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg