Gamlehytta skal bli ny, del 11.

Da vi var på hytta på torsdag oppdaget jeg at noen i nærheten av hytta skulle gi bort en del sånne terrassebord i kompositt.  Det så ut til å være mer enn nok til å rehabilitere inngangspartiet på hytta, så jeg sendte en melding. Heldige oss, for vi fikk lov å hente det. Beskjeden om det kom sent på torsdag. I går var jeg bare sliten. Men i dag dro vi v sted for å hente bordene.

Gamle Gubben Grå tok av en helt annen vei fra hovedveien enn det jeg mente vi skulle ta. Noe jeg selvsagt påpekte. Blindvei var den og merket som. Men selvsagt vet Gubben og kjerringa på GPSen hva de driver med, så jeg fikk beskjed om å holde munn.  Noe jeg selvsagt ikke gjorde. Men siden også en sjekk på google-map på min mobil så at vi var på riktig vei gå jeg meg.

“Ta til venstre” så dama på GPSen. Men det var lettere sagt enn gjort, for mellom oss og fylkesveien var det en låst bom. Det hørtes ikke ut som om dama på GPSen hadde en løsning på det.

Så da var det bare å få snudd bil og henger og begi seg nedover grusveien til bygda igjen. “Hva var det jeg sa….”.

Men vi fant frem. Fikk lastet bordene på hengeren og kommet oss opp på hytta. Så var det å lesse av bordene igjen, og bære de bort til hytta. Ja selv jeg hjalp ivrig til med bæringa.

Det gamle gulvet ble revet, og underlaget jevnet ut   så kuttet vi til noen 2 tom 4 som lå som underlag for det gamle gulvet og brukte de som underliggere. Det ble noen omganger med tommestokk og kalkulator før vi var fornøyde.

Dagen gikk mot kveld, og duskregnet økte i styrke. Selve gulvet ligger under tak, men saging måtte foregå ute i regnet.  Etter mer jevning og bruk av vater lå tilslutt alle underliggerne i vater, og vi kunne begynne å legge komposittbordene. Nye runder med kalkulator avslørte at et av bordene måtte deles på langs for å få bord og gulv til å passe. Heldigvis er sånne komposittbord lette og sage, for vi har bare vanlig håndsag – helt uten motor.

Klokka 20 tok vi kvelden. Det er igjen noen skruer å skru. Og i morgen skal vi og lage ny trapp opp til døra. Håper bare været er bedre.

Slitne og ganske så våte gikk vi inn i hytta. Litt kaldt, for den nye peisovnen er ennå ikke montert. Men vi har avtalt med en som skal fikse det.

Sjelden har det smakt så godt med lapskaus Og en øl.

3 kommentarer
    1. Gøy å pusse opp, bare man får tatt det rolig og ikke må skynde seg… Det er en kunst! Jeg bare higer etter å begynne…
      På en hytte skal det jo alltid være noe som skal pusses opp, og da gjelder det å bruke tiden riktig å kose seg , som man skal på en hytte, ikke bare arbeide..Men kjekt når det blir fint!

      1. Vel her har det gått mange år…. Men akkurat dette inngangspartiet gikk raskt. Sto i grunn ikke først på planen. Men så dukket tilbudet om disse terrassebordene opp….
        Ute regner det tett, og tåka ligger tung nedover fjellsidene. Tror det blir lang frokost før vi kommer oss ut og fortsetter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg