Giske tilbake i manesjen

Demokrati er noe dritt. Noen ganger mener ikke folk det samme som de som tror de vet best.  Sånn og i Trondheim AP. I helga ble Trond Giske valgt til nestleder, selv om valgkomiteen hadde innstilt på et helt annet menneske.
Som jeg sa; demokrati er noe dritt. Mye enklere når folk bare stemmer tanketomt i flokk slik de har fått beskjed om Altså slik valgkomiteen innstiller.

Jeg bryr meg ikke så mye om Arbeiderpartiet. Fortsetter de slik de driver nå trenger vi bare et par, tre stortingsvalg til før de er under sperregrensa.
Ikke bryr jeg meg så mye om hva som skjer i et lokallag i Trøndelag heller, og det egentlig uavhengig av parti. Jeg har i grunn nok med å forholde meg til Rødt og Ringerike.

Trond Giske er ikke min favoritt-politiker.  Han er en fyr som lett blir litt høy på seg selv, og da han var kulturminister trivdes han kanskje litt vel mye på musikk-festivaler og var til tider litt mer folkelig enn det som passer seg for en statsråd.
Likevel. Det er noe folkelig over trønderen, og han har langt er bakkekontakt enn de som sitter i ledelsen av partiet i dag.
Jeg tror man må finne tilbake til kjerneverdiene, til kjernevelgerne, hvis ikke Arbeiderpartiet skal ende som et lite parti for de som kjenner noen som kjenner noen og har de rette forbindelsene i et partiapparat styrt av en håndfull familier og deres venner.
I den prosessen med å finne tilbake til seg selv trenger partiet slike politikere som Trond Giske.

Giske er ikke feilfri, langt der i fra. Men kan du nevne en kjent Arbeiderpartipolitiker helt uten feil og mangler?
Det har vært en god del saker i det siste som ikke bidrar til å skape tillit…

Skal jeg komme med et tipp så er Trond Giske Arbeiderpartiets statsministerkandidat ved stortingsvalget i 2029.

11 kommentarer
    1. Ja… Så det var mye sirkus der oppe.
      Tror nok du har mye rett der ja.
      Kanskje det er mannen som kan bygge opp partiet igen. Større er skolert. Flott politiker.. Men som øverste sjef har han ikke fått det til dessverre.

      1. Jeg tror at for å lykkes med å gjenreise Arbeiderpartiet må du ha bakkekontakt med arbeiderbevegelsen. Støre er ikke og har aldri vært en arbeider. Flott mann, klok og alt det der. Jeg møtte han da han var helseminister, og jeg likte han. Han var interessert og kunnskapsrik. Men som statsminister har han ikke akkurat briljert.

    2. Mitt inntrykk av AP er at det er blitt et parti for rike korrupte gubber som bare skal tenke på saken, uten at dem egentlig får gjort noe. Å kjærringer som sansynligvis smisker mer en hva sunt er for å komme seg opp og frem. Og dem mest lydige kvinnene får komme litt opp å frem bare for å vise at det er litt likestilling, uten at det egentlig er det.

      1. Tja. Jeg ville kanskje ikke gå så langt, men at de har fjernet seg en del fra arbeiderbevegelsens grunnverdier er det vel ingen tvil om. I valgkampen i høst sa jeg til en fra Ap, en pensjonert industriarbeider; Hvis du stemmer på Ap fordi det gjorde faren din og det gjorde bestefaren din husk da at den politikken bestefaren din stemte på har lite med den politikken AP fører i dag.
        Han kom bort til meg senere i valgkampen og sa at han hadde tatt valgomaten – og fått beskjed om å stemme Rødt.

    3. jeg synes det er noe med mange i stortinget for tiden ,den ene etter den andre begår feil ,merkelig for en helt alminnelig dame å lese ,det er jo regjeringen selv som lager regler og dei greier igjen ogigjen å bryte egne regler ,stter på seg syns synd på meg maske for dei var ikke klar over ,dei glemte ,mye rart ja og arbeider partiet er iallefall ikke min favorit langt derifra

      1. Det har vært litt vel mye en periode nå, og det sier sikkert litt om kulturen inne på tinget. jeg vet ikke, men det er lov å stille seg noen tanker….
        Det er menneskelig å feile og mennesker som aldri har gjort det minste feiltrinn er kanskje ikke å trakte etter. men innrøm dine feil, ta konsekvensene av de og ikke ta på deg dådyrblikket og spill offer. Det er jo voksne mennesker det er snakk om.

    4. Et par ting om politikk jeg har troa på er at alle som skal sitte enten i storting eller regjering, skal minst ha 10 års arbeidserfaring som ikke er politisk. De skulle heller ikke få sitte i endeløs tid heller.

      1. Det er vel noe av problemet. De er relativt like både av erfaring og utdannig alle som sitter der – uavhengig av parti. Det er statsvitere og sosialøkomomer over en lav sko. Hvis de er mer like med hverandre enn de er med de som de er valgt til å representere ja da blir noe feil for meg…

    5. vi må ikke glemme stortingspresidenten vår. Han gjør en enestående jobb.
      Han har jobbet pågulvet som radiograf,hvis jeg har oppfattet rett.. 👍

      1. Masoud gjør en kjempefin jobb! Og ja han har jobbet som radiograf i noen år før han ble heltidspolitiker. Han hadde og vært en god statsministerkandidat i 2029. Det hadde kanskje Ap tjent enda mer på enn Giske.
        Giske er jo noe omdiskutert, men jeg har ikke hørt noen som har noe vondt å si om Masoud.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg