Gøy på landet…

Noen ganger må man overlate til fantasien å lage de fineste bildene, for sorry folkens, jeg rakk verken å ta bilde eller filme.

Jeg våknet litt før halv fire i morges.  Ikke av at jeg måtte tisse, som så ofte er tilfelle på den tid av døgnet, men av bjelleklang.

Jeg liker egentlig lyden av bjelleklang fra beitedyr. Minner meg om barndommen.  Men jeg kan innrømme at den kan virke litt irriterende rett under soveromsvindu klokka 03.28 om morgenen. Hjernen jobber litt saktere på den tid av døgnet, men jeg kom relativt raskt til den konklusjonen at de sauebjellene jeg hørte måtte komme fra hyttetomta vår. Ikke noe krise. Det er nok av  saftig gras. En og annen sauedrit kunne jeg leve med, og jeg skal innrømme at jeg frydet meg litt med tanken på hvor hoppende sint Gubben ville bli ved synet av selv den minste lille sauelort. Noe slikt ble nok ikke tillatt her på tomten når Svigermor og Svigerfar regjerte på hytten.

Neste tanke var at det var litt dumt at sauen, ja for jeg hørte at det var sauebjeller,  var kommet inn på tomta. Den er inngjerdet på alle sider. Hvis de kom helt ned mot brønn ville det bli litt av en jobb å få de ut fra tomta igjen. Jeg har jagd nok sau i mitt liv til å vite at i slike sammenhenger stemmer uttrykket dum som en  sau. Jeg kom og til at det var relativt stor sjanse for at sauene ville foretrekke den grønne graskledde lia nedover mot brønn i stedet for den grå og støvete veien utenfor gjerdet. Det smarteste var å stå opp og få sauen ut av tomta så raskt som mulig. Så lite jeg enn hadde lyst til det klokka halv fire om natta – det var på tide å vekke Gamle Gubben Grå. Skulle det jages sau var det best at vi var to.

Jeg behøvde merkelig nok bare å si navnet hans høyt to ganger før det ble liv der oppe i overkøya. Og til å være en trøtt gubbe som fyller 60 til våren var han bemerkelsesverdig raskt ute av senga.

Han tittet ut av vinduet, bannet høyt et par ganger, og kunne fortelle meg at det var ikke mindre enn fem sauer inne på tomta. Så strøk han på dør.

Jeg ropte lattermild etter han og spurte om han som stor, tøff mann klarte sauene alene eller om jeg måtte bli med. Jeg fikk en ny tirade gloser som ikke passer seg på en søndag ispedd et par varianter av ordet kjerring til sva, og tolket det til at han gjerne ville ha assistanse.

I motsetning til Gamle Gubben Grå som sover i pysj sover jeg i Evas drakt. Mulig ei diger  naken kjerring ville kunne skremme sauen til aldri mer å sette klovene på vår tomt, og selv om det ikke var stor sannsynlighet for at det skulle komme noen på fjellveien på denne tid av døgnet fant jeg det smartest å få på meg litt tøy før jeg løp etter. Jeg var og snartenkt nok til å gripe etter mobilen. Det her burde foreviges. Ikke kun til blogg men og som snapchat til ungene.

Men hva så jeg ut av soveromsvindu da jeg reiste meg opp etter å ha fått på meg truse og joggebukse i sittende stilling? Jo Gamle Gubben Grå I ferd med å sette på plass øverste stokken i le. Sauen var allerede ute av  tomta og på vei videre nedover.

Da stokken var på plass fisket han frem lighter og sigarett fra lomma på pysj-jakka og tente seg en sigarett. Kastet et blikk mot soveromsvindu og den halvnakne kjerringa med mobilen i hånda og hyttet med neven, men uten noe bannskap. Mens jeg hadde prioritert å få med meg mobilen for dokumentasjon hadde han prioritert å ta med seg røykpakka og lighteren på sin vei ut. Den ene prioriteringen trenger ikke være mer feil enn den andre. Jeg lot være å fotografere. De beste bildene var det for sent å ta.

Gubben kom inn igjen, ett par gloser til mens han krøp tilbake i overkøya. Denne gangen var både sau og kjerring med i ordstrømmen. Innen klokka var fire ble det på nytt stilt i det lille soverommet her på hytta. Nå en time senere høres jevn snorking så vell fra overkøya der Gamle Gubben Grå ligget, som i fotenden av senga mi der Charlie Chihuahua ligger. Kjerringa er lys våken og lurer på om det er på tide å stå opp og bevege seg mot utedoen langt nede I lia eller om det er best for husefreden å bli liggende litt til.

 

 

4 kommentarer
    1. Du kan ikke mene at du ikke var raskere!! Altså er man toppblogger som deg så må man være MYE raskere på avtrekkern. Hodet ut vinduet ved første bjelleklang. Og man tenker ikke påkledning kl halv fire på natta når du har mulighet for sau-gubbe-bilder 😀

      1. Der var noen avveininger der. Jeg trodde vi kom til å slite mer ned å få ut sauene fra tomta. Der er store hyttetomter her, men det er ikke så langt til nabohyttene. Lyden av ssuebjrller ispedd tiradene til GGG som raskt ville komme kunne jo lokke noen til å titte ut for å se hva som skjedde . Vel mulig at kjerringa i Evas drakt midt blant sau og pysj kledd gubbe kunne bli litt mye for eventuelle sarte sjeler

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg