Griller i hodet på kjerringa.

Har tatt meg en liten pause i husarbeidet. Kjente at kroppen trengte litt mat.  Så nå koser jeg meg med hummus så full av hvitløk og andre godsaker at det brenner på tunga smurt ut over to brødskiver kneippbrød.
Jeg har gått morgentur med Carlie Chihuahua, vasket på badet, fått vekk kvist og dødt gras fra den plassen hvor vi skal ha drivhus, vasket rekkverket på terrassen og skrubbet og vasket hele grillen.

Å vite når en tar årets første grillmåltid er som regel lett.
Jeg mener altså å vite at dette måltidet er det første grillmåltidet denne sesongen.
Å vite når man tar det sesongens siste grillmåltid er ikke like lett. Man har jo ofte håp om flere soldager.
Det er muligens andre som har det på samme måte som meg. At man liksom aldri får tatt den avsluttende vasken av grillen for sesongen før høsten, snøen, jula eller neste vår kommer.
Vel, slik var det her i år. Så det var en ordentlig skurejobb som ventet meg.

Da Gamle Gubben Grå fylte 30 år fikk han kulegrill i fødselsdagsgave av meg. Den hadde vi i ti år.
Da han fylte 40 år fikk han gassgrill i 40 års gave av meg.
Han begynte antakelig å skjønne tegninga, for en ukes tid før han fylte 50 år kom han hjem med flunkende ny gassgrill. Han mumla noe om at da “slapp han å få det i fødselsdagsgave”. Ikke noe problem. Han fikk bålpanne i gave av meg til 50 års dagen.
Nå fyller han 60 år neste uke.
Før jeg startet skrubbejobben spurte jeg forsiktig om han ønsket seg ny grill til 60 års dagen.
Han gjorde ikke det.
Jeg spurte så om han hadde planer om å kjøpe seg ny gassgrill en av de nærmeste dagene, alternativt at han hadde en flunkende ny gassgrill stående sammen med det drivhuset i garasjen. Jeg mener’, det kunne jo ha spart meg for en møkajobb. Er ikke så morsomt å  stå å skrubbe en gammel grill.
Han svarte benektende på det og. Så da var det bare å starte skrubbingen.

Nå er grillen så ren en ti år gammel godt brukt grill kan bli. Nå står den og tørker litt opp før jeg monterer den igjen. I morgen har jeg planer om at den også skal poleres utvendig. Det anbefales leste jeg et sted.
Det blir ikke i dag, for når jeg drev med siste del av vaskejobben ble det væromslag med vind og hagel etterfulgt av ei skikkelig regnskur. Det har gitt seg nå, men det er skikkelig surt ute, så middagen tror jeg både skal lages og nytes inne i dag.

 

10 kommentarer
    1. Da blir det vel pizzaovn i hagen i 60-års presang? Siden han har både grill og bålpanne! Her snør det så tett at jeg ikke ser låven….! Hurra!

    2. Ja det været kom brått og uventet som en vegg nedover. Jeg hadde planer om tur, men den ble utsatt en liten stund. Jeg er glad i å gå tur, men litt bedre vær enn det må en forvente.

    3. Godt å ordne grillen så den er klar altså…Spennende hva han får i gave i år da..Når det ikke blir grill mener jeg.
      Surt her ogs, tråkig vind altså.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg