Gud fikser ikke strømregninga

Herrens veier er uransakelige.  Undre skjer, og jeg tror at man kan bli bønnhørt.  Jeg tror at noen som virkelig sliter med strømregninga og ikke vet hvordan de skal betale den kan bli bønnhørt og at man enten får uventet hjelp eller at det dukker opp penger man ikke hadde forventet.  Kanskje er det da en Gud som står bak og styrer det hele. Hadde det vært meg som hadde opplevd noe slikt hadde jeg takket høyere makter.

Dette innlegget skriver jeg altså ikke for å så tvil om Herrens godhet.  Det er ikke Gud jeg kritiserer, men de som utgir seg for å snakke på vegne av han for å berike seg selv. Jeg snakker om Visjon Norge som har bedt sine tilhengere å ikke bekymre seg for strømregningene, ikke betale den, men heller gi pengene til Visjon Norge og deres arbeid.  Gjør tilhengerne det så påstår Visjon Norge at Gud vil sørge for strømregninga.

Jeg forstår at hvis du som leser dette er en av Visjon Norges tilhengere så har du problemer med å tro mer på meg, ei knallrød kommunistisk kjerring enn på de pene veltalende mennene i dress i Visjon Norge,
Men la oss gå til skriften. La oss gå til Bibelen og se hva Gud selv mener.  Når man skal ha opplysninger er det bedre å gå til kilden enn å gå via mellommenn.

Slå opp på Matteus 21.12-13
Og Jesus gikk inn i Guds tempel og drev ut alle dem som solgte og kjøpte i templet, og pengevekslernes bord og duekremmernes stoler veltet han, og han sa til dem: Det er skrevet: Mitt hus skal kalles et bedehus. Men I gjør det til en røverhule. …

Jeg tror Jesus ville sammenlignet Visjon Norges arbeid med pengevekslerne og duekremmerne.  De var i tempelet for å tjene penger på blant annet å selge offergaver de som kom til tempelet for å legge sine bønner frem for Herren. Altså for ¨berike seg selv på andres tro.

Alle evangelistene har denne beretningen med.  Det tror jeg kommer av at Gud mener den er viktig.

Markus 11.15
Og de kom til Jerusalem; og han gikk inn i templet og begynte å drive ut dem som solgte og kjøpte i templet, og pengevekslernes bord og duekremmernes stoler veltet han,

Lukas 9.45
Og han gikk inn i templet og begynte å drive ut dem som drev handel der,

Johannes 2. 14-16
Og i templet fant han dem som solgte okser og får og duer, og pengevekslerne som satt der, og han gjorde sig en svepe av rep og drev alle ut av templet, både fårene og oksene, og pengevekslernes penger spilte han, og deres bord veltet han, og til due-kremmerne sa han: Ta dette bort herfra! gjør ikke min Faders hus til en handelsbod!

Disse beretningene gjorde inntrykk på meg i oppveksten. For Jesus var sint, virkelig sint!  Og det er ikke mange steder i Det nye testamentet at Jesus viser et slikt sinne. Han fremstår jo som en forsonende og tilgivende person. Til kvinnen som ble tatt i hor (Johannes 8.11) sa han ” Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort og synd ikke mer”  Ingen tordentale, ikke noe sinne ikke noe fordømming.
Heller ikke når han blir sviktet av sine tilhengere, overlatt til dommerne og skal bli hengt på korset er det noe sinne å spore. (Lukas 23.34)  «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.» 

Men han var skikkelig sint på de som gjorde tempelet om til en handelsbod, en røverhule. Når man blir så adrenalin-sint som det Jesus var i denne beretningen er det mye følelser i sving.  Et slikt sinne klarer man ikke å oppdrive når man vanligvis er et mildt og vennlig vesen med mindre det er noe som virkelig opprører deg.

Gi gjerne av din overflod til de som trenger det.  Gi med hjerte, slik Visjon Norge sier, men koble ikke ut hjernen.  Som flyvertinnene sier, fest først surstoffmaska på deg selv slik at du blir i stand til å hjelpe andre.
Og du, hvis du vil gi av ditt hjerte – er du helt sikker på at det er predikantene og økonomene i Visjon Norge som trenger pengene dine best?

 

17 kommentarer

Siste innlegg