Gudsbespotting tidlig en mandagsmorgen….

Her har jeg med nitid arbeid og på tross av en elendig 17. mai klart å karre meg opp på en 49. plass.  Og hva møter meg? Hva har Kokkejævel klart å koke i hop som jeg må kommentere tidlig en mandags morgen? Jo ren og skjær Gudsbespottelse, blasfemi. Sånt er ikke noe å spøke med.  Opp gjennom historien har folk blitt steinet og brent for slike ugjerninger. Ja til og med her i landet slo Christian kvarts lov fra 1687 fast at blasfemi skulle straffes ved at den skyldige skulle få tungen skåret ut for deretter å bli halshugget.  Høres liksom ikke så fristende ut tidlig en mandag morgen, rett etter nasjonaldagen.

Blasfemi var straffbart i Norge etter Alminnelig borgerlig Straffelovs § 142 frem til 2015.  Men i dag kan Kokkejævel drive med Gudsbespottelse oppe på bloggtoppen uten å risikere å miste verken tunge eller hode. Hadde det vært opp til meg ville nok blasfemi vært ulovlig fremdeles, og da hadde jeg prompte levert en anmeldelse på kokkejævel sitt innlegg.

“Jesus, ondskapsfull eller bare korttenkt?” spør Kokkejævel med store bokstaver i overskriften på innlegget sitt, og lar seg avbilde som en kristusfigur foran noe som minner om et alter, men som nok er noe mer okkult.  Hemmelig sekt?

Årsaken til at Kokkejævel stiller kritiske spørsmål rundt Jesus sin tankeevne og sinnelag er at det er litt tungt å stå opp 18. mai.  Han syntes Jesus burde tenkt på det og gjort 18. mai til en helligdag.  Nå må vi jo vente helt til torsdag, Kristihimmelfartsdag før vi finner en fridag. Hardt det for enkelte.

Så litt korttenkt stiller Kokkejævel spørsmålet om Jesus var korttenkt eller ikke tenkte på Norge når han valgte å ta turen opp til himmelen på torsdag, bare 4 dager etter 17, mai.
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å få banket litt allmenlærdom inn i kokkehodet. Kristihimmelsprett er ikke en fast dato. Den kommer 40 dager etter 1. påskedag.  Og 1. påskedag er som alle vet første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Så kanskje Kokkejævel i stedet for å forbanne Jesus burde forbanne månen?
Kristihimmelsprett begynte man å feire på 300-tallet.  17. mai begynte man som kjent ikke å feire før etter 1814.  Grunnlovsdagen ble ikke en festdag før etter at grunnloven ble underskrevet,

Kanskje var det Eidsvollsmennene som var skikkelig ondskapsfulle.  De underskrev jo Grunnloven 17. mai 1814.  Men hvis de hadde ventet en dag, en eneste dag og så undertegnet Grunnloven 18. mai kunne problemet til Kokkejævel vært løst og vi hadde fått fri dagen etter Grunnlovsdagen.  For 18 mai 1814 var dagen før Kristi Himmelfart.  Så hvis man da hadde tidfestet Grunnlovsdagen på samme måte som resten av helligdagene på denne tiden av året, altså tatt utgangspunktet i månen og vårjevndøgn. Og ikke brydd seg så mye om kalenderen og datoer, så kunne vi feiret Grunnlovsdagendagen før Kristihimmelfartsdag, og på den måten alltid fått fri dagen derpå.

Nei det er nok Eidsvollsmennene Kokkejævel burde ta seg en prat med i stedet for å irettesette Jesus.

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Du vet; Samma søren hva som står i overskriften, bare den er “kraftfull” eller kan vekke litt overraskelse(irritasjon og harme?!) så er det ikkje så nøye om sannheten(?) henger på greip. Selv om han ofte ligger som nr 1, så ja, eg syns han til tider kan ta for mye plass med feil clickbait overskrifter…..litt vulgært i mine øyne, men kanskje det bare eg som er rar?

      Men du er jammen meg ei grepa kjerring som har ordne på fakta og DET elsker eg ! <3

      Ha en flotters 18.mai, her ser det ut for at sola skal bestemme i dag og det liker eg 🙂
      Klem Vibbedille 🙂

    2. Ja, de der overskriftene alene gjør at jeg oftest IKKE klikker meg inn og leser. For jeg skjønner at det må være noe “muffens”, og det orker jeg ikke å bruke tid og energi på.
      Jeg er litt sånn når jeg leser nyheter også, hvis overskriften er litt for “fristende”, så gidder jeg ikke å gå inn og lese. Er det noe viktig som står, så får jeg vite det på andre måter som regel, og ofte er det ikke noe viktig, det er bare fjas. I blogg er det jo mye fjas egentlig, men der går det inn under kategorien underholdning. Så hvis formen er god, min form altså, så kan jeg finne på å klikke meg inn, bare for å bli underholdt 🙂
      Men den historikken som du formidler, sånt liker jeg å lese. Fakta, rett og slett. Selv om jeg er glemsk (helsa sin skyld), så liker jeg å lese sånt, og noe plukkes opp og lagres. Gudsbespottelse og sånt synes jeg ikke om. Og det til tross for at jeg ikke er troende engang. Men jeg synes det er fint å ta hensyn til at andre tror, og respektere dem for deres tro.
      Så ønsker jeg deg en herlig fin uke ♥

    3. Gratulerer med imponerende oversikt over kirkens høytidsdager og hvordan de faller år for år. Ny, eller gammel kunnskap – spiller ingen rolle, så lenge du oppsøker fakta før du utgyter. (for å bruke et gammelt uttrykk).
      Å blande dette inn i Norges grunnlovs historie virker historieløst og fordummende. Tar din informasjon om kokkens tema for dagen for god fisk. Orker ikke inn å lese.

    4. Rett og slett glitrende oppsummert 😉 skal tipse kokkedjevelen om denne… blir vel moderert bort… igjen 😉

    5. Hæ??? Modererer Kokken deg hvis du tipser om meg og bloggen min? Og jeg som gir han så mye gratis reklame!!Du får tipse han om det nyeste innlegget mitt og. Det kommer han nok (ikke) tilålike

        1. Hyggelig du stakk innom.
          Håper du ikke insinuerer at jeg er “Julie” og eller “Job” Jeg kommenterer ikke min egen blogg for å lage blest, og kommenterer jeg andre blogger gjør jeg det under nicket “kjerringtanker” .

    6. Hahaha.. Vi har en fin dialog på bloggen om navlebeskuelse og navlelo (ref. innlegget Ja, jeg holder magen inne) og han er veldig glad på mine vegne at jeg har funnet en blogg jeg liker, din 😉
      P.S der heter jeg Job.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg