Gulrøtter i bringebæråkeren

Det har vært en fin høstdag. S8l og blå høsthimmel. Deilig temperatur. Vi har som vanlig på lørdager ei liste med “plikter” vi må gjennom før vi tar helg, eller reiser til byen for å drikke kaffe-latte som liksom er vårt tegn på at helga starter. På denne lista finnes både ting som skal gjøres inne i Drømmehuset og ute i hagen.  I dag var det ikke vanskelig å motivere seg for hagearbeid.

Jeg drev og rensket opp i bringebærbedet da den vakre høstdagen ble fylt av min trillende latter. For her hadde jeg akkurat bøyd meg og røsket opp ei tunge med ugras, og hva sto jeg med i hendene? Jo en bunt gulerøtter!! Kanskje ikke de største gulerøttene, flere var i delikatesse-størrelse men helt greie både som knaskerøtter og i middagsmaten.

Jeg måtte fundere litt før jeg kom til en forklaring på hvorfor det vokste gulrøtter i pallekarmen med bringebærplanter. Men til slutt fant jeg løsningen på mysteriet. Husker dere alle de gamle interiørbladene jeg hentet hjem i fjor? I flere av de var det frøposer. Frøposer som var både 10 og 20 år gamle. Vi testet de i sommer. Noe har spirt. Ikke alt. Jeg husker jeg hadde et sånt torvbrett med gulerotfrø stående på trammen her en stund. Ikke tegn til liv. Så etter noen uker kastet jeg de. Her blir alle planterester og jord fra tomme potter destruert etter mottoet “Av jord er du kommet, til jord slal du bli” og så helt tilbake i en pallekarm som kan trenge litt mer jord. Denne gangen antakeligvis under bringebær som da var grønn og flott.

Det ble lite bringebær i år. De tørker liksom bare inn, enda det var regn nok både i juli så vel som i august. Ikke verst da at det i det minste ble en relativt grei gulrotavling i bringebæråkeren.

 

2 kommentarer
    1. Se der ja, det gror alltid best der man minst aner og jobber minst med det.
      Slik som tulipaner utenfor gjerdet og sånn…Håper de smakte deilig.
      Bra fangst dette og moro å dyrke selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg