Har begynt med julebaksten

I går bakte jeg pepperkake.  Startet julebaksten eller snarere julibaksten. Den som tror at en kake ville overleve her i huset en fem måneders tid må skammelig tro om igjen.

Pepperkake, eller krydderkake som det vel egentlig er, er ikke et eneste pepperkorn i kaka, er en helt ok hverdagskake. Ja, vi hadde hverdagskaker da jeg vokste opp. Kaker som man tok et stykke av til ettermiddagskaffen eller serverte hvis en nabo stakk innom en snartur.

Ja, jeg er faktisk så gammel at jeg kan huske at naboer eller venner kunne komme på besøk helt uventet. Det bare ringte, eller banket, på døra og når du åpnet sto naboen eller en bekjent der. Dukket opp uten å ha blitt invitert. Så ble kaffekjele satt over, hverdagskake funnet frem. Husmora unnskyldte alltid at hun hadde så lite til kaffen, selv om det alltid kom et lite kakefat på bordet.

I dag har vel få ettermiddagskaffe. Og enda sjeldnere dukker det opp uventede gjester som blir traktert hverdagskake.

Kanskje har vi mistet noe på veien?

19 kommentarer
    1. Vi har definitivt mistet noe på veien. De spontane, uanmeldte visittene savner jeg.
      Her bakes det sjelden, men vi drikker alltid kaffe etter middag. Den krydderkaka ser kjempegod ut.
      Lyst til å dele oppskriften? Drømmer fortsatt om den mamma alltid bakte, tror jeg har den samme oppskriften som hun brukte, men den blir ikke like god, gitt!

      1. Jeg savner og de uanmeldte, spontane besøkene. Det bakes sjelden her og, og det er sjelden ettermiddagskaffe. Rart med de kakene som aldri blir helt slik mamma bakte….

    2. For 20 år siden var jeg nervøs fordi jeg aldri hadde noe til kaffen. Men frykten forsvant etter hvert. Det kom jo aldri noen ubedt. I barndommen var ofte naboer innom uanmeldt.
      Er helt enig i at det er veldig trist at det aldri skjer mer. Kanskje vi må begynne selv? Skrekk & gru…

      1. Jeg har aldri hatt “noe til kaffen” i tillefelle,rottefelle. Men jeg har aldri hatt frykt for det. De som stakk innom oss for 20 og 30 år siden, var fornøyd med en kopp te. (De hadde heller ikke noe til kaffen.)

    3. Her i huset har vi ettermiddagskaffe hver dag 🙂 Stort sett bare i helgene vi har noe til.

      Sant det du sier, vokste selv opp med naboer som stakk innom, særlig på formiddagen kom det nabodamer med barn. Mens vi barna lekte, koste damene seg med kaffe og røyk 😀

      Har en følelse av at ettermiddags og kveldsbesøk forsvant med tv’n sitt inntog i de tusen hjem. Og siste rest av spontanbesøk forsvant vel da mobilen ble allemannseie. Man er jo så redd for å forstyrre, og komme ubeleilig. Litt trist at det er blitt sånn egentlig.
      Ha en fin dag 🙂

      1. Ja, hjemmeværende mødre og treff med unger på formiddagen husker jeg og – uten røyk.
        Hos min far tror jeg det fremdeles kommer spontane uanmeldte besøk. Hos oss forsvant de når alle ble så travle. Barn som skulle på aktiviteter og vi voksne som arbeidet til alle tider av døgnet.

    4. Kaka så skikkelig god ut altså…Fikk lyst til å bake jeg også!
      Veldig trivelig før…husker da jeg var nygift så var det kaffe og kaker borte hos folk. Ringte ikke før eller noe..Bare stakk innom hos hverandre..Gjerne på søndagskvelden..trivelig tid.

    5. Mmm, den så god ut! 😋 Hjemme var det også sånn at det alltid var kaker i fryseren, langpannekaker og gjærbakst, – lettvint å ta fram til ubedte gjester. Jeg prøver å ha noe i fryseren til enhver tid, men noen ganger er det bare is og det går det også.😊

    6. Det var alltid noen “formkaker” som mamma kalte det, som var klare til gjester. Og de kom som du sier, og banket på. Jeg har helt fra start som voksen vært en dårlig vert, så uansett om andre hadde fortsatt med disse tingene så hadde ikke jeg fulgt opp tror jeg. Men nå kan jo DU ha besøk i alle fall 🙂

    7. Jeg husker også at venner stakk innom, både mine foreldres i barndommen, og også våre i de første årene som gift. Det endret seg litt etter hvert som vennegjengen fikk barn, det var ikke alltid like lett å ta med seg viltre, eller grinete, smårollinger.
      I dag, når helsen er såpass skral som den er, er jeg glad for at folk sender melding. “Er du hjemme? Kan jeg ta en tur?” Det er mye lettere å svare at “det passer dårlig i dag”, og vite at de slipper å kjøre bomtur, enn å avvise folk når de står på trappen. Det siste greier jeg ikke, og så er jeg omtrent ikke mobil av bare smerter dagen etter. Så sms har sine fordeler, det også.

      1. Ja, jeg tror det forsvant etter som barna dukket opp.
        Greit å få en melding i forkant, men får du slike meldinger? Jeg opplever sjelden det og. Folk må bli invitert for å komme, og da synes jeg det krever litt mer av både husvask pynting og servering. Så da ber man ikke folk da…

        1. Det er ikke ofte, men jeg har to gode venninner som sender slike meldinger, og som jeg kan gjøre det samme til. Ellers må jeg invitere, og da kreves det litt mer, av husvask osv, så som du skriver: så ber man ikke folk da…

    8. Jeg tror at vi har mistet noe på veien, helt garantert. Helst skal huset være strøkent, og husvasken tatt og kaka bakt når gjester melder sin ankomst!
      Husker at før stakk vi bare innom venner, naboer og slekta uten at man var invitert til kaffeslabberas.Det var alltid kaffe, saft og noe å bite i.
      TV og internett har ødelagt mye av det sosiale livet som det man hadde tidligere. Krydderkaken husker jeg godt, og den er god. Kos deg med litt kake til kaffen. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg