Har dere savnet meg?

.Det ble lite blogging i går, og dere har måttet vente lenge på et livstegn fra meg i dag.
Jeg hentet Datteren med hjem til middag i går, og  hun ble helt til nå.
Når Datteren en sjelden gang er hjemme i Drømmehuset, ja da sitter ikke denne Kjerringa seg ned og blogger.  I stedet ble det rødvin i glasset og hyggelige samtaler .

Men nå har ungdommen på ny forlatt heimen.  Gamle Gubben Grå driver å lager middag, og jeg kan sette meg ned å kose meg med å kaste meg over de fem som måtte være øverst på bloggtoppen.

Ida Wulff har fremdeles ikke kommet med noe mytt, men er fremdeles på andre plass.

Andrea Sveinsdottir deler helge-planene sine med oss på femte plass-
Jeg har ingen planer. Nå skal jeg bare slappe av og gjøre akkurat det jeg måtte føle for der og da resten av helgen.
Det vil sikkert føre til flere blogginnlegg.

Så har vi Julia Nyland på tredje plass.  Som de som følger bloggen min har forstått er jeg ikke spesielt imponert over dama.  Men i dag har jeg medynk med jentungen. For jeg vet hvordan det er når kommentarfelt fylles opp med lite hyggelige tilbakemeldinger .Og “spørsmålene” eller kommentarene som Julia svarer på i dette innlegget er ikke OK kommentarer.

“Er du helt sprengt i hodet? Aldri sett et styggere tryne, lite pen er du!”

“Hvorfor stiller du opp på GMN når du har argumenter som ikke holder i en barnehage engang?”

“Klarer du ikke å bruke hodet ditt til noe annet enn pynt?!?!!

“Vi vil IKKE ha deg tilbake til Norge!! Tror du virkelig at du bidrar til noe i samfunnet her din forpulte idiot?”

“Folk som deg burde bare DØ av korona! Håper du blir smittet og blir i graven der nede”.

Julia svarer greit for seg.  I enkelte av svarene er det nesten som jeg skulle gjort det selv, i andre kunne jeg nok ha kommet henne til unnsetning å  spisset svarene enda bedre.

Å skrive slike kommentarer i et kommentarfelt.  Eller å  kommentere andre mennesker på den måten enten i blogg eller på annet vis er ikke greit. Det er mobbing, det er trakassering det er ikke greit.  Ikke greit i det hele tatt!!!

Det å avkle et menneske argumentene sine slik Fredrik Solvang gjør med Erna er ikke mobbing. Det er å kommentere, få frem svakheter, stille personer ansvarlig for sine uttalelser, handlinger eller holdninger.

Mette Ask på fjerde plass deler et innlegg om tanker rundt barneoppdragelse.
Hvordan folk velger å oppdra sine barn er et tema jeg konsekvent ikke blander meg opp i
En bedreviter av ei venninne, selvsagt uten barn, prøvde en gang i 1992å belære meg om noe hun mente jeg gjorde feil i et  eller annet med oppdragelsen av Datteren. Husker ikke hva. Noe med spising, bruk av skje eller noe slikt? Jeg klikka totalt, og kasta sekken ut av verandaen i sykehusleiligheten.  Venninna var glup nok til å løpe trappa før jeg fikk tak i henne.

Når vi ble foreldre som 24 og 27 åt gamle ungdommer hadde vi ikke en masterplan på hvordan vi skulle takle alt fra nattevåk til tenåringsopprør. Vi har tatt utfordringene litt sånn etter som de har dukket opp.
Ungene er nå flinke, velfungerende unge voksne, så vi kan ikke ha gjort alt galt.

Og når vi er inne på barneoppdragelse passer det å kommentere innlegget til Kokkejævel på første plass i samme slengen.
Nei, han skriver ikke om barn eller barneoppdragelse.
Han skriver om “Tilslørte tarmtotter”. En dessert ala Tilslørte bondepiker, bare med sviskekompott.
Jeg liker navnet. Men jeg kommer aldri til å spise denne desserten!!! Aldri !!!

Og det er her barneoppdragelsen kommer inn.

Vi tar å skur tiden noen år tilbake i tid.  Jeg vil anta en gang tidlig på 1970-tallet.  Jeg var på besøk hos mine besteforeldre. De bodde i gangavstand fra barndomshjemmet. og jeg var bare innom en tur, som jeg og søstrene mine var flere ganger i uka i oppveksten.
De skulle spise middag mens jeg var der, og jeg fikk selvsagt spørsmål om jeg ville ha. Og det svarte jeg ja til, sikkert etter å ha spurt eller blitt fortalt hva som var middag og dessert.

Desserten var “sviskegrøt” som vi sa, eller sviskekompott om du vil.
Jeg hadde blitt spurt om jeg ville ha, og hadde takket ja.  Det var ikke av høflighet. Jeg var så ofte hos mine besteforeldre, jeg skulle sikkert hjem til middag, jeg var bare innom en time eller tre når jeg følte for det. Og ingen hadde blitt fornærmet hvis jeg hadde takket nei.

Men år maten var øst opp, tallerken satt på bordet og jeg hadde tatt den første skjea, kom jeg på at jeg ikke “likte” sviskegrøt. Så jeg ga beskjed om at jeg ikke ville ha likevel og skjøv tallerkenen fra meg.

Det å ikke “like” mat, var nok et fremmed begrep for min bestefar, som var født i 1901.
Det å kaste mat eller ikke spise opp mant man hadde forsynt seg med eller takket ja til likeså.
Så han tok et godt tak i meg der jeg satt ved siden av hen i slagbenken, holdt meg som  i ei skrustikke  og matet meg skje for skje mens jeg gråt og spyttet om hverandre.
Han ga seg ikke før jeg hadde spist opp maten jeg hadde takket ja til.

Bestemor “sladret” etterpå til pappa, og det ble nok en samtale mellom de to det er greit jeg gikk glipp av.
Men jeg har aldri senere spist sviskegrøt/ sviskekompott.
Så Kokkejævel, ikke en gang du klarer å friste meg til det.!

Jeg skriverikke dette for å henge ut mine for lengst avdøde besteforeldre.
Jeg hadde et godt forhold til de helt til de døde en gang på 1980-tallet. De, eller bestefar i dette tilfelle, var vokst opp i en helt annen tid.  En tid hvor mat ble spist enten man likte det eller ikke. En tid hvor mat i mange hjem var et knapphetsgode og hvor det ikke var uvanlig å gå sulten til sengs.

Hva jeg tar med meg fra toppbloggerne i dag?
Vel jeg har tatt en Ida Wulff. Har godt over 2.000 sidevisninger uten å ha levert et eneste blogginnlegg.

22 kommentarer
    1. Koselig med datter på besøk da 🙂 Mye annerledes mat da vi vokste opp. Vi spiste mye kompotter av ulike slag også, og rødgrøt, semulepudding osv. Hvem spiser sånt nå?? 😀

    2. Bra det…2000 uten å skrive en dritt! Hm….Fatter ikke hvordan folk får det til! Jeg kunne skrevet 10 innlegg og kanskje fått 500 på en god dag! Sviskekompott er kjempegodt. Spist det mye hos mamma og pappa…
      Savna deg jeg. Trodde du hadde krøpet i kjelleren…likte før jeg sendte en SMS

    3. Det beviser jo at du er en blogger som prioriterer helt riktig og DET liker eg 🙂 Eg liker faktisk sviskekompott, men kommer aldri på det. Semuliegrøt lager eg av til den dag i dag, Jr er vokst opp m det og liker det 🙂

      Kos deg!
      Vibbedille

    4. Rørende å lese om opplevelsen din hos dine besteforeldre.
      Ja, annen tid, annen oppdragelse…
      Sviskergrøt fikk jeg smaker i Norge. Likte det faktisk.

    5. Selv uten noen traumatiske opplevelser, så blir det med den smaken som ble foretatt bøttevis av år tilbake for meg også.. Jeg husker spesielt konsistensen på de greine der, for den fikset jeg virkelig ikke 🙂

    6. Var et øyeblikk redd for at det hadde hendt deg noe 🤗 Høres ut som dere har hatt en flott dag 😃 Jeg har oppskrift på ei kake med sviskekompott, som er helt nydelig, men man må like svisker og kokos 😉 ønsker deg en fortsatt fin helg 😃

    7. Jeg også savnet deg! Men familie har alltid førsterett.
      Underlig hvor fort man kan bli avhengig av å lese en blogg, men for min del er det slik at måten du skriver på minner meg om slik man brevvekslet med hverandre før. Det var alltid spennende å åpne et brev. Hva hadde skjedd siden sist… Det var alltid et eller annet man kunne kommentere, si sin mening om, gi råd, gjenkjenne osv. Jeg fikk mine første pennevenner da jeg var 10 år og holdt på til jeg var nærmere 60. Noen av dem har brent seg fast i minnet. Jeg fikk jo et innblikk i livet deres.
      Men mulig at jeg skjemte bort enkelte med å svare fort. En gang kom det et kort i posten med dårlig skjult misnøye over at det drøyde så med svar fra meg. Vedkommende hadde nok glemt hvilken etat jeg jobbet i. Jeg kvitterte med å sende et kort tilbake hvor det sto: ” Det er 2 uker igjen til jul. Jeg jobber i Posten!” 🙂
      Det gikk to tre dager, så kom det et nytt kort fra vedkommende: ” Du trenger ikke å si noe mer. Jeg vet jeg har dummet meg ut.” :))
      Dessert har vi nok alle noen mer eller mindre gode minner om. Alt etter hva det var. Når det gjelder sviskekompott så var det noe jeg likte veldig godt. Min mor var suveren til å lage mat, og ble alltid hanket inn når det foregikk noe større arrangement i bygda med mye folk som skulle bespises. Da var det som regel kjøttkaker i brun saus med poteter, og avsluttet med sviskekompott med fløte over. Dette var i ei jordbruksbygd der flere gikk sammen om å spleise med råvarer, så det var skikkelig bondekost. Man ble mett. 🙂
      Sjokoladepudding likte jeg derimot ikke. Urk! Jeg var muligens den eneste i bygda som sto over når det kom på bordet, men en gang måtte jeg til pers. En vintersøndag mamma, pappa, min bror og meg hadde vært på gudstjeneste i kirka, 2 mil hjemmefra, ble vi invitert på middag hos en nær slektning. Der var det også mye god mat å få og jeg gledet meg veldig til desserten. Men akk o ve, det var sjokoladepudding! Og som middagsgjest sa man ikke nei takk.
      Nå var gode råd dyre! Hva skulle jeg gjøre?? Vannmugga ble redningen. Hver eneste munnfull ble svelget ned med vann. Det var absolutt ikke godt, og det ble definitivt siste gang jeg spiste sjokoladepudding. 🙂
      Når det gjelder besteforeldre så var mine død før jeg ble født. Men én av mine tanter bodde hjemme hos oss. Hun var en ugift søster av pappa og ble som en bestemor for meg. Riktignok var hun mye borte i vinterhalvåret, da jobbet hun som hushjelp hos en familie i Harstad, men det var stor stas når hun kom hjem tidlig på sommeren. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg