Har dere ventet på livstegn fra meg?

Her er innlegget som aldri dukket opp i går,,,,

Ja jeg vet. Det er langt på kveld og kjerringa har ikke kommet med en eneste tankefull betraktning.  Helt tanketom har dog ikke denne kjerringa vært i dag.
Da jeg klikket meg inn på bloggen tidlig i dag morges var det selvsagt Kokkejævel som tronet øverst. (Hvem eller?) Jeg var helt nede på en 27. plass.  Ja man blir ikke lystigere til sinns av en slik plassering.
Det siste innlegget til Kokkejævel var da innlegget “Din jævla homo”, og følgelig er det det som skal kommenteres. Jeg begynte før jeg dro på jobb. Skulle fortsette når arbeidsdagen var over. Sitte i bilen og filosofere over “dagens tekst,”  kose meg med noe som har blitt dagens høydepunkt, gjerne i bilen før jeg drar hjem.  Men det ble ikke slik…

For plutselig lette jeg etter ordene.  Fingrene som pleier å danse over tastaturet fant ikke rytmen.  Det ble nærmest umulig å få de riktige ordene ned på skjermen. Det har vært flere forsøk i kveld, men nei…

Innlegget til Kokkejævel handler ikke om homoer, det handler om mobbing.
Det burde være enkelt for meg å skrive flammende og engasjert om mobbing, for temaet engasjerer meg og jeg har mange meninger. Men hvordan kan jeg skrive om mobbing uten at kommentarfeltet mitt blir fylt opp med langt fra hyggelige kommentarer? Jeg er jo i Kokkens og enkelte andres øyne selve sjefs-mobberen.

Igjen blir det full stopp. Jeg leter etter ordene, lenge.
Hvordan skal jeg formidle det jeg har på hjertet ? Hvordan skal jeg få dere som leser bloggen til å forstå, uten at jeg fremstår som et offer? Hvordan skal jeg formulere meg slik at jeg ikke blir beskyldt for å skrive for å oppnå sympati og klikk?

Jeg er ikke ute etter klikk. Jeg liker at folk leser det jeg skriver, men jeg gjør meg ikke svak eller fisker etter sympati for å få klikk.  Da ville jeg nok valgt en annen overskrift.

Jeg er ikke et offer.
Men jeg kunne fort blitt det.  Et offer hvor langvarig mobbing hadde satt varige spor.  Jeg er ikke et offer fordi jeg tok en beslutning for mange mange år siden at jeg ikke skulle la mobben få glede av å ødelegge livet mitt.  De hadde ødelagt så mange år, gjort meg så mye vondt. De skulle ikke få ødelegge mitt voksne liv og.

Jeg ble mobbet fra første klasse og til jeg var ferdig med gymnaset. De verste årene var de på ungdomsskolen.  Nei, ikke ertet, mobbet.
Det luktet sur melk av skolebøkene mine i mange år.  Det var så mange som tok feil av sekken min og vasken når de skulle helle ut melka de ikke ville drikke. Markspiste sopp og borrer fant og på utrolig vis veien til skolesekken min. Og jeg husker godt den gangen en gutt i klassen pissa opp i skolesekken min og på alle bøkene og det nye pennalet.
På barneskolen var håret mitt fullt av borrer mang en gang På gymnaset luktet det surmelk.
Jeg vet fremdeles utrolig godt hvordan sur svamp smaker. en eim av kritt og sur melk.
Kallenavn. Jeg tror aldri jeg ble kalt “Jævla homo”, men det var nok av andre kallenavn.  Noen mer sårende enn andre.
Den psykiske mobbingen var den verste, utestenging, kallenavn, det å hele tiden få bekreftelse på at man er annerledes, snodig rar, merkelig,  feilvare. Men jeg fikk også min del av spark, slag og andre smertefulle opplevelser,

Jeg kunne skildret episoder ned til minste detalj. Latt leserne virkelig få del i hvor tøft det var,  Men jeg tror ikke det vil gjøre meg godt å hente frem de minnene, dukke ned i det kaoset av følelser det ville medføre.  Idet minste ikke akkurat nå.

Hva skulle jeg gjøre?
Jeg kunne ikke banke dem.  Jeg har aldri vært noen sloss-kjempe. Dårlig motorikk hadde jeg og.  Ville aldri i livet fått inn noe godt slag. Sikkert fremskaffet masse latter, humor og en haug nye kallenavn – og garantert en mengde nye slag  for å ha prøvd å slå de som slo først. Jeg var en ekstremt tynn jente, redd og engstelig.
Jeg kunne ikke løpe fra dem. Jeg har en medfødt hjertefeil som gjør at jeg aldri har kunnet bevege meg raskt av sted.
Det eneste jeg kunne gjøre var å stå eller sitte stille og ta i mot ukvemsord så vel som spark og slag.  Ta i mot og håpe at det snart tok slutt.

Jeg kunne fort blitt et offer.
Jeg ble det ikke.
Jeg ble det ikke fordi jeg bestemte meg for at de, mobben, ikke skulle få vinne. De skulle ikke få ødelegge livet mitt, selv om de prøvde så godt de kunne.

Mitt våpen, min måte å overleve på var og langsomt klare å bygge opp trygghet på at jeg var bra nok som jeg er. Ikke strebe etter å prøve å bli slik alle andre ønsket, for de kom aldri til å bli fornøyd.
Så jeg ble ei beintøff kjerring som kunne parere det meste verbalt eller i tekst.  det er min måte og verne meg selv på.  Men også det er jo selvsagt feil.

Barn og ungdom kan være grusomme mot hverandre.  Men vi voksne kan være minst like grusomme.  Kanskje ikke med spark og slag, men på tusenvis av andre infame og utspekulerte måter.   Men når det gjelder voksen-mobbing for eksempel på arbeidsplassen, i politikken eller på blogg er det ikke alltid like lett å peke ut hvem er mobber og hvem er offer.  Hvem er snill og hvem er slem…

Husker dere Valla Yssen saken?   Hvem var offer og hvem var mobber der?

Noen kommer til å lese mellom linjene og se ting som ikke er skrevet.  Noen leter alltid etter noe de kan “ta meg på”.  Vel, let i vei.
Jeg er meg. Jeg har ikke behov for å passe inn i det bildet enkelte jeg ikke har respekt for ønsker at jeg skal passe inn i.
Jeg bestemte meg for ikke å bli et offer i ung alder.  jeg vil heller ikke bli et offer i godt voksen alder.  Dere som ønsker å knekke meg, som ønsker å se meg ha det vondt, gå til grunne, dere kommer ikke til å lykkes.

Ha en fin dag, og vær snille mot hverandre – også dere som er voksne.

 

 

 

 

 

 

37 kommentarer
    1. Ååååh så vondt å lese! Kjenner meg så alt for godt igjen… Vi har mange av de samme vonde opplevelsene. Men, i motsetning til deg-så levde jeg de 25 første årene av livet mitt, slik mobberne mente jeg var: Ikke god nok, ikke verdt en dritt… Heldigvis nå nærmer jeg meg førr, egne unger og har en stahet og krigerånd uten like. INGEN skal tråkke mine barn, mine kjære eller meg selv på tærne! Uansett! Så noe godt har det kommet ut av mobbe helvete??! Tusen takk for at du delte <3 Dette burde bli trykket i en avis! Du er sterk!

    2. Kjenner tårene, jeg ble ikke mobbet. Såg de som trengte å berges og gjorde. Sto ofte å talte de svakes sak både på vei og i skolegården. Hadde en tøff barndom i hjemmet, kanskje jeg derfor var så snar å ta i forsvar de svake og det gjør jeg i dag også
      Så er det den mobbing som skjer på arbeidsplassen som er veldig vanskelig å forholde seg til. Har nok tatt noen sjefer for den urett de har gjort mot de svake.
      Hjerteklem til deg Britt og god helg

      1. Kan du vise meg hvor i dette innlegget jeg skriver noe som kan tolkes som nedrakking? Eller er det bare for å såre du skriver slikt?
        Anonyme, usaklige kommentarer preller i grunn av.

    3. Den eneste tiden jeg har følt meg mobbet var da jeg som hunkjønn prøvde å hevde meg på arbeidsplassen. Jeg ble ikke hørt på følte jeg. Jeg kunne foreslå noe som ble nedstemt og neste dag foreslo et hankjønn det samme og ble applaudert.
      Jeg ble etterhvert så lei at jeg lette etter en måte å få fri fra jobb en stund.
      Løsningen ble en attpåklatt. Jeg bruker å si at hun er et resultat av mobbing på arbeidsplassen.
      Det du har opplevd høres horribelt ut.

    4. Til AAA. Må faktisk ta Kjerringtanker i forsvar, hun er ingen bitter kjerring eller en mobber. Men for meg fremstår du som et NETTROLL!

      Til Kjerringtanker.

      Takk for at du deler din mobbehistorie, og vi er mange som har vært utsatt for mobbing gjennom skolen og i arbeidslivet. Opplevde det selv, men jeg lærte at det var å finne mobberens svake punkt og tok igjen verbalt.

    5. Du er ingen mobber, du er rett og slett ei sabla klok og god kjerring med meningers mot.
      Jeg blir rasende av å tenke på alle barn (og voksne) som utsettes for mobbing, det må føles så innmari vondt.
      Prøv å ikke la deg påvirke av de feige nettrollene, Brit. Fortsett med dine fine innlegg, – jeg digger deg. Men det vet du jo😉

    6. En veldig sår og trist historie. Men førr ei dame! Du har bestemt deg for at du er du, og du duger! Det er det beste en kan gjøre for seg selv.
      Og husk, de dagene du gruer deg til å gå inn og lese kommentarfelt, eller gruer deg for å begynne på ditt eget innlegg. De dagene slår vi som setter stor pris på deg, ring om deg. Vokter bloggen din og deg, og heier på deg. Ingen skal få knekke kjerringa fra å tenke sine tanker!

      1. Jeg vet jo at jeg har lesere som virkelig stiller opp for meg, og forsvarer meg. Det varmer. Og, nei de får nok ikke presset meg til taushet, for da ha mobben vunnet. Og nei, ingen skal få knekke meg. Dett løftet har jeg tenkt å holde.

    7. Så trist å lese men godt å se at du har kommet styrket ut av det.
      Dessverre ikke alle som greier det.
      Jeg har fulgt ett barnebarn gjennom barne og ungdomsskole og som har blitt mobbet og plaget i mange år. Men han har greid seg og går for sine drømmer og mål. Nå er han begynt på drama linja på videregående. Her kommer han sammen med likesinnede og har det veldig bra.

      1. Så bra med rett linje på videregående!
        Mye av at jeg har klart meg så bra skyldes tre gode år på Radiografhøgskolen sammen med flotte folk som ikke var som meg, men hvor det var aksept på å være seg selv.

    8. Sterk lesing dette, livet er ikke alltid like enkelt, av ulike grunner.
      Liker bloggen din veldig godt, jeg tror du rett og slett er ei grepa dame👍
      Stå på videre, og overse de som slenger med kjeften (eller fingrene, er det vel her)

    9. Sterk lesing dette, livet er ikke alltid like enkelt, av ulike grunner.
      Liker bloggen din veldig godt, jeg tror du rett og slett er ei grepa dame👍
      Stå på videre, og overse de som slenger med kjeften (eller fingrene, er det vel her)

    10. Dessverre er det sånn at de som har med seg en indre styrke til å tørre å være seg selv, tørre å gå egne veier, tørre å vise at de er flinke på skolen, også blir mobbet. Mobberne har ikke det i seg og gjør alt de kan på feil måter å hevde seg, være bedre enn de er. Jeg opplevde det samme som deg på ungdomsskolen, men opplevde ikke det da jeg kom sammen med folk med samme interesser på videregående. Mobbing er det verste jeg vet, og ser jeg det er jeg ikke redd for å si ifra, hverken nå eller dengang.

    11. Nei, du er ingen mobber, bare til tider litt røff og tøff i kjeften, og det skal man være. Jeg har likt deg fra første gang jeg leste bloggen din, ( og jeg kommer fortsatt ikke til å stemme Rødt…hehe)
      Du vet..ikke alle tåler fakta…noen vil kalle det mobbing, og kanskje de da egentlig bedriver en form for hersketeknikk for å få folk på sin side.

      Valla-Yssen? Er det lov å si at jeg faktisk syntes Valla var offeret der og Yssen mobberen? 😎Jeg sier det.

    12. Kjenner jeg blir direkte sint av å lese historien din, men du er utrolig sterk som ikke har gått til grunne etter all motgangen!
      Du har jo vært veldig klar på mange ganger nå at det ikke er mobbing du driver med, og de som enda leter med lys og lykter etter noe å ta deg på får bare holde på, de har bare ikke forstått det…
      Synes dette var et viktig innlegg, også fordi det går an å bli et helt menneske igjen tross all mobbing og motgang…
      Alltid interessant å lese det du skriver forresten, også selv om jeg er veldig langt fra deg politisk…:)

    13. Du er en sterk flott dame. Sterk historie her! Det er mange slemme mennesker der ute! Det er helt sikkert…
      Du er trygg og sikker nå – fortsett med det. Klem fra Fredrikstad 💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg