Har du hatt en bra helg, Jonas?

Jeg er faktisk 100 prosent ærlig og ikke ironisk i det hele tatt når jeg skriver at jeg har hatt medfølelse med statsminister Jonas Gahr Støre denne helga.
Jeg mener, det kan umulig ha vært en rolig og fredelig helg. Og som om han ikke har nok å gjøre fra før av, så må han snarest finne en eller vel helst to nye statsråder.

Den ene bør ha litt peiling på høyere utdanning og forskning, men helst ikke ha en master. I det minste ikke en masteroppgave med en eneste feil eller mangel. Samtidig bør vedkommende ha god kjennskap til det akademiske miljøet innen høyere utdanning og forskning. Og har man det har man jo fort pådratt seg en master eller to. I det minste hvis en skal ha troverdighet i miljøet.
Ikke kan han velge og vrake helt fritt heller. Den som blir valgt som minister i Støres første, og antakelig siste, regjering må jo nødvendigvis være medlem eller i det minste være enig med politikken til Senterpartiet eller Arbeiderpartiet.
Siden han har forbrukt en det ministre i de drøye to årene han har sittet i regjering er det kanskje ikke så mange igjen å ta av.

Skal jeg komme med noen råd til journalister som driver og sjekker Materoppgaver for plagiat sjekk Hadia Tajik sine to.
Hun traver utålmodig rundt på Stortinget og er mer enn klar for å entre manesjen, jeg mener regjeringen.
Og mens dere er i gang med å sjekke oppgaver, ta dere bryet med å sjekke Trond Giske sin og. Han leverte visstnok en Master i fjor. Jeg tror ikke Støre henter Giske inn i regjering. Men han har tidligere erfaring som utdannings- og forsknigsminister.
Jeg tror og Giske kunne bidra med litt erfaring og troverdighet blant mange på grasrotplan i partiet inn i regjering. Det hadde kanskje vært et lurt trekk av Støre. Men som sagt, jeg tviler sterkt på at Støre vil ta i Giske, ikke en gang med ildtang.

Den andre ministerposten jeg tenker Støre er på leiting etter noen til å overta er Helseminister jobben.
Der har han bare en liten jobb å gjøre først. Han må få den sittende Helseministeren til å innse at hun bør trekke seg. Alle som så henne på Dagsrevyen på lørdag forstår nok at den dama ikke gir seg frivillig.
Det meldtes på nyhetene søndag kveld at Støre hadde hatt en telefonsamtale med Kjerkol, men siden det verken ble sagt noe om verken avgang eller pressekonferanse regner jeg med at Kjerkol ikke har planer om å gi seg uten kamp.
I morges ble det kjent at Helseministeren ikke reiser til Paris for å delta på et møte der i dag og i morgen. Mulig hun har en avtale på Statsministerens kontor når universitetet blir ferdig med å lese gjennom Masteroppgaven hennes nok en gang.
Jeg tipper hun går i løpet av uka. Antakelig må Støre forklare henne det relativt tydelig før hun slipper taket i taburetten. Men jeg forstår ikke at hun kan bli sittende, og fremdeles ha tillit.
Hvem som i så fall overtar det vervet er heller ikke lett å si. Det er ikke noe navn som utpeker seg sånn umiddelbart.

Hvis Tajik (eller Giske) blir ny Forsknings- og Høyere utdanningsminister må Senterpartiet få Helseministeren. Det er både rett og riktig.  Deres Helsepolitiske talsperson er Lisa Marie Klungland. En 30 år gammel sykepleier fra Stavanger.
Det hadde vært et modig valg som ny helseminister, men spørsmålet om hun har nok politisk erfaring eller faglig tyngde til å ta en så viktig ministerpost.
Marit Arnstad er et annet navn jeg tenker på. Bunn solid politiker med lang fartstid på stortinget, men jeg tror hun gjør seg godt i utenrikskomiteen. Ikke dumt å ha noen solide folk der heller, slik verden har utviklet seg.

Mulig det finnes noen avgåtte ordførere både i Senterpartiet og Arbeiderpartiet som kan brukes i regjerning. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke sitter på den hele og fulle oversikten der.

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Synes litt synd på Jonas jeg også. Han har nok hatt bedre helger, vil jeg tro. Han var ikke så heldig den godeste Jagland heller, så vidt jeg minnes. Det var vel noen statsråder som måtte gå da også.

    2. Ja, nå syns jeg synd på han. Syns avisene er litt for harde med han. Han har neppe overnaturlige evner og kan derfor ikke vite hva folk har med seg i bagasjen hvis de ikke sier noe selv.

    3. Ironisk nok, er det Giske, -som faktisk ikke fortjente en dritt av den #metoo -crap’en han fikk, som skys som pesten i regjeringssammenheng, mens den stadig økende mengden som HAR forbrutt seg på ulike vis, de er det synd på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg