Homofobi eller angsten for det ukjente

Jeg lente meg godt tilbake i kurvstolen og åpnet Aftenposten. “Hva mener du om regjeringens lovforslag om homoterapi?” spurte jeg, og straks steg temperaturen der ute på trammen betraktelig.

For til tross for at Gamle Gubben Grå er født i 1963 vokste han opp en gang sent på 1800-tallet eller muligens tidlig 1900-tall.

“Ja,” sa Gamle Gubben Grå.  “Har du fått med deg at nå skal de ha sånn Pride her oppe og?!?”  Han virket ikke positiv til ideen. “Ja !” svarte jeg oppglødd. “Vil du bli med meg på Pride den 14. August?” Han virket absolutt ikke positiv til den tanken.  Samtidig virket han ikke overrasket over at kjerringa hadde tenkt seg på et slikt arrangement.

“Da du ble forelsket i meg” sa jeg stille “eller noen av de du var forelsket i før meg” Jeg klappet Gubben på ryggen for liksom å understreke at dette var ikke noe forsøk på å dra I gang en diskusjon om noens ex kjærester. Vi hadde vel begge hatt kjærester før vi traff hverandre. “Kunne du slått av de følelsene?” Nei, Gamle Gubben Grå  måtte innrømme at det kunne han ikke.

“Så hvorfor tror du homofile bare skal kunne slå av sine følelser?” “Det er ikke det,” sa Gamle Gubben Grå. “De kan få elske hvem de vil.” Han sukket litt, “Men må de gå i sånn parade?”

Jeg har aldri sett en Pride-parade, og jeg tviler på at Gamle Gubben Grå har det. Jeg kommenterte ikke det. “Det skal ikke være parade her tror jeg” sa jeg. “Men det var ikke det spørsmålet gjaldt.” Jeg pekte i avisen. “Har du fått med deg forslaget til regjeringen om lov mot konverteringsterapi?”

Det hadde ikke Gubben, så da ga jeg han en kortversjon. Konverteringsterapi også kalt homoterapi er når man i kristne eller andre miljøer tror man kan helbrede homofili med sjelesorg, samtale, håndspåleggelse, bønn, urter, offerlam eller hva de nå måtte mene kan kurere følelser. Gamle Gubben Grå fulgte med. Hsn er muligens en smule homofob, men han har enda mer mistillit til religiøse sekter uansett hvilken gud de forholder seg til.

Jeg fortsatte. “Under pride sto Erna og regjeringen og lovet de honofile en lov mot Konverteringsterapi. I går, altså 2 små dager etter at pridemåneden var over ble lovforslaget lagt ut på høring. Raja og Roppstad var skikkelig fornøyd. For nå vil regjeringen forby homoterapi for alle inder 16 år”. Jeg tok en pause for liksom å la budskapet synke inn.

Gamle Gubben Grå satt stille og ventet på fortsettelsen. Jeg gjentok litt tydeligere. “De vil altså forby homoterapi mot barn og unge under den seksuelle lavalder. Men er du over 16, ja da er det helt greit å utøve homoterapi!”  Jeg hadde fått vann på mølla nå. “Jeg tror det er mange unge under 16 som er relativt usikre på sin seksuelle legning. En hel haug 16 åringer som selv i 2021 ikke har kommet ur av skapet. Så hvot mange under 16 foretas det homoterapi på i dag?” Het måtte jeg ta en liten pause for å trekke pusten. “I tillegg tror jeg mange av “behandlingsmåtene” under homoterapi vil rammes av et helt annet lovverk når det utøves mot barn under 16 år. Barnevernslovgivningen for eksempel.”

Gamle Gubben Grå var enig med meg i det.  “Men for de over 16 da, skal det da være fritt frem for terapi da?” spurte Gubben litt forundret. “Ja, sa jeg” og la til “riktignok hørte jeg Raja si at de vurderte å forlenge det til 18 år. Så når folk raser over lovforslaget og leverer sine høringssvar i klartekst så heves aldersgrensa til 18, og så kan regjeringen si at de har lyttet til de innspillene som har kommet under høringa.

Denne loven vil ha minimal betydning. Ren symbolpolitikk. Det haster med å få en ny regjering.

 

5 kommentarer
    1. Enig.
      Mitt spørsmål er hva de begrunner denne aldersgreia med; Hva faen er det som gjør sånt mer greit begått mot folk på 20, 40, 80 eller 110, for den saks skyld??
      Jeg mener.. Når JEG er positiv til et lovforbud, så sier det sitt.. Men her er greia at noen faktisk skader andre, og det har aldri vært greit.

        1. Det ideelle ville jo vært om vi kunne fått et styre her til lands som hadde baller nok til å si at ‘nok er nok, enhver med snev av tenkeevne må i 2021 forstå at disse religiøse verdensbilder ikke har rot i virkeligheten’, og derav sette en stopper for statlig støtte. Men siden det etter alt å dømme er utopi, så bør man da i det minste sette en stopper for at de får bedrive middelaldersk tortur av folk!

    2. Det er ganske utrolig at noen miljøer kan holde på sånn i Norge i dag. Og at man skulle trenge en LOV mot det liksom. Ikke godt å være vokst opp i slike miljøer. For er man nykommer, så finner man vel veien fort ut igjen får man tro. Men er man vokst opp der slites det nok voldsomt på innsiden av de kroppene/hodene. Ikke SÅ lett å se hva andre ser..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg