Høyres mediestrategi…

Det har vært litt medieoppmerksomhet her lokalt etter at jeg på talerstolen på kommunestyremøte sist fredag kom til å si at ordføreren ikke trengte støttekontakt. Det skulle jeg aldri ha sagt.

Det er visst både hårreisende respektløst og ondsinnet mobbing å gi uttrykk for at man har full tiltro til at vår kjære ordfører klarer å ivareta alle ordførerens arbeidsoppgaver – selv om hun ikke har varaordføreren ved sin side 24/7.. Forstå det den som kan.

I mitt første innlegg på talerstolen i denne saken (ikke i det med støttekontakten, men det som omhandler inhabilitet) forsøkte jeg å appellere til Varaordførerens anstendighet.  Jeg sa at det gikk på troverdigheten til oss politikere hvis vi kuttet i tilbudet til kommunens innbyggere den ene dagen og bevilget oss selv dobbel godtgjørelse den neste.
Jeg forsøkte å appellere til hans anstendighet og hans samvittighet.  Jeg ba han tenke seg godt om.  Om noen kanskje kunne mene som meg at han var inhabil når vi skulle avgjøre om han skulle ha 50% eller 100% frikjøp.
Da det var mulighet for å kalle inn vara hadde ikke sakens ufall endret seg om han var eller ikke var i salen.  Det var kun snakk om å opptre anstendig og ikke skade tillitten til oss folkevalgte.
Han  fulgte som kjent ikke anmodningen.

Når Ring Blads journalist spør han om ikke mange av Ringerikes innbyggere vil reagere på at han ikke erklærte seg inhabil svarer Varaordføreren at det kommer an på hvordan Ring Blad vinkler saken.

De siste dagene har vi som lesere sett hvordan Høyre har tatt regien  på avisens vinkling.  Først et leserinnlegg fra to representanter fra Unge Høyre ledsaget av to fra AUF som snakker om hvor hårreisende respektløst jeg opptrådte.
Så i går et leserinnlegg fra en leser som er fortørnet over det han oppfatter som mobbing av ordføreren.
Hadde det ikke i anstendighetens navn vært litt ok om den leserinnlegg-forfatteren hadde husket å nevne at han var nestleder i Høyre når han skrev et innlegg i en politisk debatt i avisen?

Vel Høyres mediestrategi har virket.  Henaug fikk den vinklingen han ønsket. Fokuset er på mobbing og respektløshet.
Alle har glemt at det saken gjaldt var om vi skulle ha en varaordfører i 50 eller 100%.
Alle har glemt at saken gjaldt om vi skulle bruke en halv eller en hel million på lønn til Varaordfører Henaug.
Ale har glemt at han ikke så det problematisk og selv være med å avgjøre det.

Og jeg, jeg sitter fremdeles å lurer på hvor det ble av anstendigheten.

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Du vet godt at når det er penger med i bildet, blåser anstendigheten langt bort hos folk flest 😎Så ikke lur på det lenger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg