Hva må Støre se etter?

Jonas bruker forhåpentligvis helgen til å få på plass en ny helseminister. Det må begynne å bli en vanskelig jobb. Denne regjeringen har jo forbrukt en del statsråder. Jeg tenker at A-laget for lengst er brukt opp og at han nå leter langt nedover på reservebenken.

Det er mange hensyn og ta, og nok av kloke og mindre kloke hoder som kommer med sine ønsker og krav.

Et av de litt sære jeg har fått med meg er ønsket, eller muligens snarere kravet, fra Trøndelag Arbeiderpartiet.  De er ikke opptatt av navn eller hvilken person som får posten som statsråd, men de er tydelige på at nå som Kjerkol er ute må det komme en ny trønder inn i regjeringen.

Det viktigste er altså ikke hvor dyktig, samlende eller hardt arbeidende kandidaten er. Det viktigste kriteriet er at det er en trønder. Geografi trumfer alt.

For meg er det langt andre egenskaper jeg ville sett etter enn “etnisitet”, ja hvis trønder er en egen rase da.
Må man for eksempel bo i Trøndelag for å være trønder, eller holder det at alle fire besteforeldrene er født i Trøndelag?
Hva med en Senterpartipolitiker fra Trøndelag inn i regjering? Ville det holde, eller har partitilhørighet noe å si?
Ja for Bjørn Arild Gram og Odmind Hoel er begge trøndere og sitter i regjering.

Jeg vil gjerne ha en helseminister som har peiling på helsepolitikk. Det er et komplisert politisk område som er svært viktig at ledes av dyktige folk. Det er for meg langt viktigere enn å håpe på å få en helseminister fra Buskerud, mitt hjemfylke.

Hadde jeg vært Jonas, noe jeg heldigvis ikke er, da hadde jeg hentet inn Trond Giske som minister. Da må vel Trøndelag Arbeiderparti bli fornøyd?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg