Hva med en liten svingom?

Dansing en tidlig søndag morgen er kanskje ikke innafor, men vi kan jo vente til etter kirketid før vi tar de første dansetrinnene.  I dag er det For Swingende som er dagens Bunnblogger, og med en blogg som er bloggen til et danseband-program som sendes på 7 radiokanaler er det klart det må bli noen dansetrinn.

Dansebandmusikk får meg til å minnes kvelder på hytta på Damtjern da jeg va barn. Pappa søkte fem dansemusikk på radioen, og Mamma lærte oss barna å danse swing på et lite hyttegulv.  Og ja, jeg tror jeg fremdeles kan beherske både swing, polka, og vals. Tango og reinlender er litt mer rustent.

I ukens utgave av For Swingende som du kan høre på Radio Toten, Radio Modum, Radio Hallingdal, Radio Laagendalen, Radio Rana, Nea Radio+, Salangen Radio og Radio Øst får du blant annet presentert det nye albumet til finske Patrick Blom, der han hyller Thorleifs med en rekke av deres låter.

Jeg forsøker å lese meg opp på denne Patrick Blom, men jeg finner ikke ut så mye.

Thorleifs derimot, som denne Patrick Blom hyller med den nye plata si finner jeg ut mer om.
Thorleifs var et svensk danseband som ble startet i 1962 og har vært aktive til 2012.  De deltok blant annet i Melodifestivalen 2009, svenskenes konkurranse for å finne ut hvem som skal representere Sverige i Eurovision Song Contest, med sangen “Sweet kissin’ in the Moonlight.”

Både Thorleif Torstensson og Hans Magnusson var med i bandet i alle de femti årene bandet eksisterte. Imponerende!

Thorleif Torstensson var født i 1949.  Det betyr at han var 13 da han startet bandet som holdt det gående i 50 år.  Ikke mindre imponerende.

Torstensson døde tidligere i år av Covid-19.  Et offer for pandemien.

Utenom denne Blom sin hyllest av Thorleif lover For Swingende masse fin dansebandmusikk i denne ukens program også, så let deg frem til en radiokanal og nyt programmet.

5 kommentarer
    1. Så rørende å lese hvordan du har lært å danse. Min far var både blind og døv og moren bare jobbet, så jeg har ikke lært et eneste dansetrinn. Nå danser jeg bare sittedans med de eldre eller fridans:)

    2. Synd at du ikke kommenterer toppbloggerne mer…..siste innlegg der «På kjøret igjen» er ikke bra, og han er dessverre ikke istand til å se det selv😢 (når man leser svaret hans til den personen som prøver å gjøre han oppmerksom på hva han holder på med, så ser man at han ikke forstår)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg