Hva var det egentlig Bunnytrash mente?

Noen ganger når jeg sitter her om morgenen er det helt tomt i hodet mitt for ideer om hva jeg skal skrive om.
Jeg titter ut i svarte natta, men det er lite interessant som skjer på et boligfelt i ingenmannsland mellom Hønefoss og Ådalen, og enda mindre før dagslyset kommer.

Jeg titter litt innom toppbloggerne av gammel vane. Ikke ment å hetse noen bloggere, men det er vel lov å gjøre seg noen tanker? Reflektere over det en leser? Like lite som jeg forstod hvorfor flere titusener av følgere hver dag holdt seg oppdatert på hva relativt vanlige unge jenter som Sophie Elise og Isabell Raad gjorde, like lite forstår jeg at Kokkejævel oppnår over 27.000 klikk på et innlegg som handler om at han har gått opp 6 kilo i løpet av jula.
Ville jeg få over 20.000 klikk hvis jeg skrev om min vektendring i løpet av juledagene? Så lite tro har jeg på det at jeg verken gidder å gå på vekta eller stable opp smørpakker og matfett.

Så kommer jeg til å tenke på noe Bunnytrash skrev i går.  I motsetning til Kokkejævel er Bunnytrash en blogg som får meg til å reflektere til å tenke, til å føle.  Ofte blir jeg eitrande sint. Det er vel ingen hemmelighet at Bunnytrash og Kjerringtanker ser relativt ulikt på mye. Men selv om vi er uenige om mye så provoserer bloggen hans meg på en engasjerende måte.

Tilbake til innlegget han skrev i går.  Der skrev han om Kokkejævel. Han skrev

Inntil da er det ihvertfall slik at før en har passert 10 000 faste lesere, så må en kunne promotere på Facebook, og på blogg.no er det bare én som har såpass antall lesere og der ligger mye i at Egmont også promoterer vedkommende andre steder. Såvidt jeg har skjønt.

Promoterer Egmont Kokkejævel andre steder og på en annen måte enn oss andre bloggerne på topp 20? Er ikke “konkurransen” om bloggtoppen en fair konkurranse?
Hvis Bunnytrash har belegg for den påstanden, noe jeg antar han har, så forklarer det mye.
Jo mer jeg tenker på det, jo mer logisk er det at det befinner seg slik Bunnytrash skriver. Det forklarer hvorfor Kokkejævel får over 20 ganger så mange klikk som for eksempel Bunnytrash – eller Kjerringtanker. Det er faktisk en langt mer logisk forklaring enn at det skal være innholdet i bloggene som utgjør forskjellene i antall klikk.

Mitt neste spørsmål blir da; Er det flere bloggere som får slik “drahjelp”? Hva med Ida Wulff, Stine Skolli og Lavkarbo med Hanne som ligger høyt selv om de sjelden eller nesten aldri blogger?  Hanne har ikke kommet med noe nytt innlegg siden september, men er på en tiende plass i dag.

Mitt siste spørsmål er Hvorfor?
Hvorfor legger Egmont opp til at Kokkejævel ligger på toppen av lista måned etter måned, år etter år? Ville ikke Egmont, reklameinntektene til forlaget og konseptet blogg være tjent med en viss utskiftning?
At det virkelig ble de beste bloggene, de som skapte mest engasjement, flest lesere, var de som tronet øverst?
At vi bloggere måtte anstrenge oss, levere for å komme på topp?  At topplasseringen var beviset på at det du har skrevet, eller engasjementet du har skapt er grunnen for at du oppnår toppen. Et kvalitetsstempel.
Jeg tror en slik endring, en fair konkurranse, ville gi mye mer prestisje til blogg.no og konseptet blogg enn at Egmont “skaper”  kunstig berømmelse for enkelte bloggprofiler.

 

25 kommentarer
    1. Kokken har egen bloggside på FB slik mange bloggere har, han har over 50K følgere der, så ja – Det er ikkje så vanskelig å få 20K personer til å klikke på blogglinken hans. Det er også grunnen til at fruen spretter kraftig opp og ned på lista, legger kokken ut et av hennes innlegg, ja så havner hun i toppsjiktet med en gang. Stine, som du nevner, har over 50K på Insta, om det linkes da for mer info på bloggen f.eks, vel…da havner man høyt. Det samme som eg nevnte i et innlegg tidliger ang en annen blogger/instagrammer som opplyste om at hun sluttet å blogge for et år siden, men stadig havnet hun øverst på lista. Et smutthull var oppdaget, et 11 år gammelt innlegg ble redigert og linket til via Snapchat….For ordensskyld så er nå dette smutthullet tettet da det som ble gjort var langt utenfor gråsonen. Sååå er det noe som heter side2.no der skjer det jo at enkelte bloggere/innlegg blir belyst og sikkert av den grunn høster noen flere klikk.

      Vibbedille 😀

      1. Egen fb side har bloggen min. Men ikke så mange følgere. Ser ikke på det som unfair. Ikke at noen Instagram profiler linker i vilden sky heller. Da er det bloggeren som selv skaper trafikken.
        Men hvis Egmont profilerer bloggere forskjellig synes jeg deler uklokt og virker urettferdig

        1. Men det er jo fordi han har over 50K med følgere at 6 smørpakker kan gi han over 20K klikk. Blogg.no har også egen FB side, der promoterer de enkelt blogginnlegg. Det at en blogger kan opprettholder listplassering ved hjelp av linking er ikkje innafor. Det blir nok en endring på dette fordi en “nedlagt” blogg skal dale på listene og etter hvert forsvinne, den skal ikkje øke på listen slik flere gjør – Det kreves nemlig blogginnlegg for å kunne være en aktiv blogg.
          Men, for all det, det kan jo være at Egmont har eg hemmelig “gruppe” et sted – Jammen ikkje godt å si 😀

    2. Nå er jeg ikke så fryktelig opptatt av listen, men det er fordi mitt eget engasjement varierer sterkt, men det bør ikke være slik at det ikke er mulig å komme inn på toppen med mindre en av toppbloggerne gir seg. Jeg er enig i at variasjon i alle fall vil inspirere til både nye lesere og nye bloggere.

      Det er jo godt mulig mine innlegg aldri ville passet inn for å promoteres videre, men jeg ville jo gjerne visst hva som er kriteriene for at de skulle blitt antatt.

      Nei, nå fikk jeg noe å grunne på!

      Ha en nydelig dag videre.

    3. Vel på side2 fremmes han. Der ligger blant annet en toppliste som liksom skal være en gjengivelse av Topplisten, men selv når Kokken ikke er på førsteplass så fremstilles han som det når du klikker inn på side2.

      Sier ikke at det alltid er/har vært slik, men det er en observasjon fra disse dager hvor MonicaVederhus og Mammapåhjul tronet på toppen. Ser du på side2 i dag så ser du at dette er en annen liste enn den listen vi ser på. Til eksempel så ligger Kokkens fru langt nede på den riktige listen, men på side2 ligger hun som nummer 11. Du selv ligger som 15. Jeg begynte å observere for en måned siden og lå på topp 10 hele tiden selv på den riktige listen, men ble aldri satt inn på listen på side2.

          1. Det er Egmont som eier Kvinneguiden mener eg. Side2 har eksistert så lenge eg kan huske, der publiserte de gjerne tilfeldige blogginnlegg som gjorde seg bemerket, det samme blir gjort på Blogg.no sin FB side. Har i grunnen ikkje sett så mye av Kokken der da, er ofte mye de samme som går igjen (For meg helt ukjente blogger). Hovedgrunnen til at han har mye trafikk er nok fordi han har over 50K følgere som klikker seg inn flere ganger om dagen 😀

            1. Jeg fikk her om dagen fra blogg en e-post med oppsummering hvor leserne mine kommer fra. Hvor mange prosent fra sosiale media, direktesøk etc.. selv om antallet er forskjellig, så tør jeg anta at det stort sett er det samme for alle i prosent. Unntatt fra sider som dette hvor man aldri er oppført på tross av at man i prinsippet skulle vært det, og ironisk nok er det de som driver plattformen vi promoterer som drifter disse sidene som linkes til hverandre. 60 prosent klikk fra sosiale media greit nok, men om du får 10 prosent fra Egmont sine sider så er det faktisk 10 prosent, og 40 prosent er 40 prosent. Det er mye mtp at 85 prosent av topplisten er ekskludert for denne promoteringen uansett om de skulle havne på topp 15. Det gir noen priviligerte et lite fortrinn everyday mens X antall blogger aldri får det, og jeg tør påstå at om en blir konsekvent framstilt på toppen så har det litt innvirkning, særlig som nummer 1. Jeg tror ikke så mange andre enn bloggere klikker inn på selve topplisten, men KG/s2/Klikk har jo flere blogget om at der er mye furore. Dagene Mammapåhjul er nummer 1 burde hun føres opp som nummer 1, om det gir 10 ekstra klikk eller to nye lesere så betyr det noe etterhvert. Gryende var nummer 3, men hennes navn ble aldri opplistet. Uansett, I dont care, dette var en observasjon nevnt i en bisetning som KT fant ut å lage sak av. Hvis noen lurer på ting angående meg og mine utsagn så er jeg ikke vanskelig å spørre, forkledt som det måtte være så skjønner jeg jo målet med å heller lage eget innlegg istedet for å spørre direkte i innlegget der dette tilfeldig ble nevnt. Takker for oppmerksomheten 😜😘

            2. Bunny: Eg tror det er en del ingen av oss skjønner, ja sånn egentlig. Før, dvs frem til august 2018 hadde Blogg.no en Topp20 lista som ga ganske gode utbetalinger alt etter plassering mellom 1-20 (Jepp, eg var på den lista siden eg havnet inn på blogg.no i 2016) De 20 som var på den lista fikk absolutt fordeler, me ble klistret over hele forsiden og der “hang” me ganske lenge. Merket god forskjell på antall klikk om man f.eks en måned ble nr 21. Kaaanskje det er noen slike fordeler i dag? Inte vet ja, og ei heller har eg merket noe.

              Hvem vet? Kanskje det finnes noen hemmelig klubber, ja litt sånn som frimurerlosjen hehe

    4. Jeg som ikke blogger reagerer litt når dere spekulerer i om det er unfair at noen ligger på toppen hele tiden. For en «utenfor» kan det virke litt barnslig og sjalu. Kokken hadde jo lavere lesertall i desember da han hadde færre innlegg og også noen gamle innlegg. Nå er han oppe igjen på noen og tjue tusen, det kan vel tyde på at folk leser bloggen hans fordi han nå skriver jevnlig og har nye innlegg igjen. Og så får vel han, som Trine og Gladkokken, en del gratis reklame pga kokebøkene som gis ut. Til slutt … hvor mange som ikke blogger selv er egentlig inne på side2 og lar seg påvirke av listen der? Jeg har aldri sett den, og bryr meg heller ikke om hvor dere er på listen så lenge jeg liker bloggen deres.

      1. Det er ikke urettferdig om en ligger på toppen hvis ham fortjener det.
        Men tenk deg at jeg og Kokkejævel skulle løpe Ringeriksmaraton. Vi startet likt fra Vik, og allerede i bakkene oppover mot Steinsdalen dro han i fra. Når jeg kom på toppen så jeg han ikke. Han kom til mål i Jevnsker flere timer før meg og en drøy time foran nærmeste konkurrent..
        Men hvis det i ettertid viser seg at han kjørte bil fra Steinsletta til Eggemoen, altså 2/3 av løypa ville jeg føle at hsn ikke hadde fortjent seieren.

    5. Det er jo veldig mange som ikke aner at blogg.no finnes selv om de leser F.eks kokkejævel. De fleste leserne til kokken kommer vel fra Facebook og det er slett ikke sikkert at de leser flere blogger enn akkurat hans. Det ser man jo på statistikken, han har jo mange tusen flere lesere enn de fleste på den lista.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg