Hvem er best til å være syk?

Endelig har jeg blitt en skikkelig toppblogger!   For når jeg tok en Ida Wulff (ja, jeg vet hun ha en god grunn til ikke å blogge) og ikke kom med mer enn ett blogginnlegg i går, ja da var jeg plutselig oppe på en 10. plass i dag!!!

Som sagt, ikke noe nytt fr Ida Wulff i dag heller, men fremdeles på en andreplass

Kokkejævel er fremdeles på topp, men lesertallet er stadig synkende. Min prognose er at han er nede av toppen på mandag.  Ren matematikk.  Han fortsetter sin serie med smør i alle tenkelige varianter. I går pestosmør.  Høres godt ut,  Jeg elsker pesto!

Hakket mer interessant enn smør er innlegget til Andrea Sveinsdottir på 4. plass.  Hun har fått seg ny kjole.  En skikkelig søt småblomstrete kjole med puffermer og . kort utsvingt skjørt.  Litt retro i stilen synes jeg Men jeg likte den. Hadde fort falt for den da jeg var pur ung.  Reagerer litt på at ermene er lange.  I min tid ville nok ermene på en så sommerlig kjole fort sluttet midt på overarmen.

Mette Asker på tredje plass. Hun har undersøkt med FHI og funnet ut at ektemannen antakelig slipper karantenehotell men kan ha karantene hjemme. Eventuelt at hele huset går i karantene.  Det siste høres mest fornuftig ut. For nåe man ikke har sett barnet og ektefellen sin på 8 måneder vil det vel  være vanskelig å holde seg på 2 meters avstand en 14 dagers tid.

Så er det bare en blogger igjen blant de fem øverst. Mamma på hjul på femte plass. Det innlegget gjør meg trist og i grunn litt forbanna.  For inne på fb foregår det visst en konkurranse om hvem som er best på å ha ALS  og hvem som fremmer saken på mest riktig måte.  Dessverre tror jeg ikke dette er noe som bare kjennetegner ALS miljøet, men også veldig mange andre  grupper i samfunnet. Pasientgrupper og andre grupperinger

Mamma på hjul fronter ALS saken på sin måte. Hun har gjennom bloggen gitt ALS pasientene et ansikt utad.  Gjennom hennes skildringer av hverdagslivet sitt har vi som følger henne fått en større forståelse for sykdommen.  Men samtidig har det jo og blitt et økt fokus på henne, som person, og slikt kan jo føle til misunnelse fra andre med samme diagnose som ikke får den samme medieomtalen.  Den samme populariteten.

Jeg vet ikke om det finnes flere bloggere som har ALS,  Jeg har ikke sett noen. Men jeg har vært innom ganske mange syke mennesker som blogger.  Mange sykdomsblogger.  Jeg har sluttet å lese slike sykdomsblogger.  På samme måte som jeg har kuttet ut noen mennesker i min bekjentskapskrets som  liksom er diagnosen sin, og rendyrker den rollen.

Jeg leser ikke bloggen til Mamma på hjul fordi hun har ALS:
Jeg leser bloggen hennes fordi hun skriver godt, hun er ei tøff dame med tæl som imponerer meg og inspirerer meg.  For Vivian, som hun hete, er så mye mer enn en sykdom.  Hun er et menneske som har fått en forferdelig diagnose, en grusom livsskjebne, men hun er og en ektefelle, mor, datter venninne og et flott menneske jeg gjennom bloggen har blitt utrolig glad i.
Jeg feller en tåre med henne når hun forteller om hjemmesykepleiere som ikke brer dynen tilbake på plass og legger armen hennes slik hun ønsker den.
Jeg blir rasende på hennes vegne når hun møter uforstand og vrangvilje i helsesektoren.
Jeg ler med henne og hennes skildringer fra små og store hendelser i heimen. Og liker den lune humoren hennes.
Jeg leser bloggen Mamma på hjul rett og slett fordi jeg liker dama, Vivian.
Jeg hadde likt henne og bloggen hennes selv om hun ikke hadde vært syk.

Hun fronter ALS saken på en så fin måte nettopp fordi hun viser oss hele mennesket Vi føler med henne fordi hun er et menneske vi  lett identifiserer oss med.   Jeg tror det er derfor hun når ut til så mange.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg behøver ikke stresse o jeg ikke finner tid til en hel haug med innlegg. Kanskje kommer det et matinnlegg.  Og så har leg et par andre innlegg jeg jobber litt med…

 

 

10 kommentarer
    1. Enig med deg;Mamma på hjul bloggen er en utrolig bra blogg, som viser hele livet rundt det å ha sykdommen ALS.
      Jeg slutter dessverre aldri å forundre meg over hvor mye stygt enkelte(el mange?) kan skrive om andre igjen og igjen. Hva er det vi har glemt om normal oppførsel og høflighet?
      Så lenge jeg kan skrive istedenfor å stå ansikt til ansikt ovenfor vedkommende kan jeg spy ut eder og galle og alt er helt ok????
      Det er virkelig synd at noen gjør alt for å tie andre😒.

    2. Helt enig med deg. Jeg følger også Mamma på hjul, eller Vivian, fordi hun skriver og beskriver på en fortreffelig måte, ikke fordi hun har ALS. Det var forresten du som gjorde meg oppmerksom på hennes blogg. Takk for det 😀

    3. Jeg leser også Mamma på hjul. Både ler og gråter med henne.
      For en skjebne.
      Men at det kan bli så mye ufred og misunnelse.
      Helt ubegripelig.
      Kjenner en som har levd med Als i 8 år. Hun er så vidt fylt 50 år.
      Lykke til med din vei til toppen Kjerringtanker.

    4. Hei, lurer på om du har lov til å omtale disse bloggerne, sånn rent juridisk? Har de gitt deg lov til det, – tenker på personvern etc, – eller kanskje det ikke gjelder når bloggerne har en offentlig blogg? Ellers synes jeg du skriver kjempefint, digger bloggen din 🙂

      1. Jeg kommenterer kun det bloggerne selv legger ut på en offentlig blogg.
        Det blir som å kommentere en avisartikkel i et leserinnlegg.
        Forstår ikke at det kan rammes av personvern forskriften

    5. Er så glad for at Blogg konseptet har utviklet seg sånn at en som Mamma på hjul får den plassering og oppmerksomhet den fortjener! Jeg mener.. Her frontes faktisk informasjon av uvurderlig verdi!
      For all del.. Det er såvisst ikke noe galt med å henfalle til lett underholdning for å slappe av og tømme hodet for tanker, det gjør jeg i aller høyeste grad selv. Men ikke desto mindre, kommer jeg ikke forbi at en utgivelse som utvider horisonten til folk, og sprer kunnskap unektelig verdsettes høyere enn det å vise frem dagens påkledning og ukentlige bilderepartasjer av matvareonnljøpet for de kommende 7 dgr. Ja, selv meningssterke og tidvis kontroversielle kjeftesmellers hyppige utblåsninger kommer nok klart til kort stilt ovenfor blogger av den typen Mamma på hjul representerer 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg