Hvem er vanlige folk?

“Nå er det vanlige folks tur” var valgkamp-slagordet til Arbeiderpartiet i valgkampen i fjor. Etter 8 år med Erna og Høyre ved roret klang det godt i manges ører. Noen av de mener at regjeringen ikke har levert på det punktet. Med galopperende priser på alt fra strøm til mat opplever de fleste mindre kjøpekraft nå enn det de hadde under den forrige regjeringen.
Dette innlegget skal ikke handle om politikk, eller være surmaga kritikk mot den sittende regjeringen. Mye av det som påvirker prisene står utenfor regjeringen og Støres kontroll. Krigen i Ukraina for eksempel Den kan man vanskelig gi regjeringa skylda for.
Det jeg har tenkt å reflektere over er Hvem er vanlige folk?

Egentlig er slagordet ganske genialt. For når vi hører Nå er det vanlige folks tur så vil de aller. aller fleste av oss tenke at vanlige folk, det er slike som meg… 

Jeg har arbeidet hele livet. Har en inntekt som ligger omtrent på median-lønna i Norge.  Jeg er et relativt vanlig menneske i mine egne øyne.
Nå er jeg uten jobb, men det er fremdeles så mange i min situasjon at jeg ikke føler meg noe unormal av den grunn. Så i mine øyne går jeg fremdeles under betegnelsen vanlige folk. 
Datteren og andre på hennes alder, unge voksne i etableringsfasen ser at hennes økonomi og utfordringer med å komme inn på boligmarkedet er relativt lik venner og bekjente. Hun er vel da med i gjengen vanlige folk.
Noen på Datterens alder er mer etablert har familie og barn. Det er relativt vanlig i den alderen. De definerer seg også som vanlige folk.
Minstepensjonisten nede i byen. Hun jeg snakker med når jeg møter henne tilfeldig i byen. Hun er også med i gjengen som ser på seg selv som vanlige folk.  
Svigermor som har relativt god råd etter å ha spart hele livet har ferieleilighet i Spania, sommersted ved fjorden og leilighet i Oslo ser og på seg selv som en av vanlige folk.

Så hvem var det Jonas og gjengen snakket om når de sa at Nå er det vanlige folks tur?

Var det folk på 50 med inntekt på nivå med median-lønna i Norge med enebolig og hytte på fjellet?
Var det uføretrygdete og folk på AAP?
Var det unge voksne som ønsker seg inn på boligmarkedet?
Var det barnefamiliene?
Var det minstepensjonisten?
Var det pensjonistene med god råd etter et langt liv med arbeid og sparing?
Hadde muligens vært litt greit hvis de hadde vært litt mer spesifikke på hvem sin tur det var. Hvem de definerte som vanlige folk. 

Vi husker vel alle bråket rundt Vedums regnestykke. Finansministeren mente at gjennomsnittsfamilien hadde 1 million i inntekt før skatt. Fylte tanken på en bil hver fjortende dag, brukte litt over 400 kr i mat pr. person pr. uke.(Hvis det er 4 i familien) og glemte alt det andre vi trenger i det daglige som klær, medisiner, bleier, og rødvinsflaska på fredagskvelden. For ikke snakk om røyk og andre uvaner vanlige folk måtte ha.
Jeg regner med at den funksjonæren som regnet ut regnestykket for Vedum tok utgangspunkt i sitt eget liv, for vedkommende er jo helt vanlig.  Vedum sammenlignet muligens tallene med hverdagen sin slik den var før han ble finansminister. Før, når han var en helt vanlig mann. Regnestykket ser ikke så feil ut i hans øyne.

Jonas har en bakgrunn som ikke er lik den man er vant til i Arbeiderbevegelsen, i det minste hvis man ser litt historisk på det. Forgjengerne Jens, Torbjørn og Gro var vel heller ikke typiske arbeidere.  Jeg har ikke tenkt å bruke familien eller bakgrunnen til Gahr Støre mot han.  Han kan være en god sosialdemokrat selv om han ikke har arbeidet på gulvet i en industribedrift.
Men når du har 83 millioner på bok er det muligens ikke de som har tom konto siste uka før lønningsdag du tenker på når du snakker om  vanlige folk. 

Næringsministeren i Støre regjeringen,  Jan Christian Vestre har antakelig litt mer formue enn Statsministeren. Dette og på samme måte som for Støre på grunn av familieselskaper etc. Ikke noe ulovlig eller suspekt. Jeg vil bare påpeke at i regjeringen er det for flere helt vanlig å ha den sikkerheten store formuer gir.
Hvis regjeringsmedlemmene i likhet med alle oss andre ser på seg selv og de de omgås til vanlig som helt vanlige folk, ja da blir kanskje definisjonen på vanlige folk litt annerledes enn hvis vi snakker med de som lever på en liten inntekt og ikke har formue.

Et godt råd til Støre, regjeringen og kommunikasjonsrådgiverne deres før neste valg.  Vær litt mer spesifikk på hvem dere mener skal få det bedre. Om det er barnefamilier, trygdede, unge i etableringsfasen, de feite femtiåringene, minstepensjonistene eller de med store formuer.

Vi i Rødt vil fortsette vårt mål om å få ned forskjellene i samfunnet. Kampen mot forskjells-Norge  Jeg tror det muligens er et mer forpliktende valg-slagord.

 

 

10 kommentarer
    1. Vanlige folk ja – der har de bomma syns nå jeg! Vanlige folk har middels jobber – lån på huset og ikke både båt, hytter og bobil…..! Men – de har nok tenkt litt annerledes føler jeg – priser og alt gjør jo bare at vi VANLIGE folk får det vanskeligere og vanskeligere!

          1. Du vet alle de stakkars stortingspolitikerne som ikke skjønte hvordan de skulle fylle ut selvangivelsen eller de som ikke visste hvor de bodde.
            De får tilbud om psykologhjelp fra et konsulentfirma på Stortingets (altså skattebetalernes) regning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg