Hvem lurer der ute….

Hvis jeg ønsker å kommentere på en artikkel eller et leserinnlegg i de aller fleste aviser må jeg signere med navnet mitt. Kanskje får man være anonym i det som publiseres, men få seriøse aviser tar inn leserinnlegg eller kommentarer uten at redaksjonen vet hvem som har skrevet det. Det synes jeg er en fin ordning.

På blogg, og i kommentarfeltet på blogg er det anderledes. Der bruker de fleste av oss et nick som er mer eller mindre anonymt. Jeg har i utgangspunktet også ment at det er helt greit Frodith og Vibbedille for eksempel heter noe helt annet, men er Frodith og Vibbedille når jeg tenker på dem og jeg vet ikke mer om dem enn jeg får vite gjennom kommentarene de skriver og det de deler på egen blogg. Det er uproblematisk.

Sånn er det og med faste lesere uten egen blogg.  Jeg danner meg et bilde av dem ut fra det de skriver i kommentarfeltet. Men vet ikke om det er naboen, eller noen som bor på andre kanten av landet. Det er og for meg uproblematisk.

Men er det greit å påberope seg retten til å være anonym samme hva man lirer av seg?  I flere kommentarer i går ga noen med et kvinnenavn uttrykk for at vedkommende kjente meg privat og derfor kunne regnes som et sannhetsvirne på at jeg var en notorisk løgner.

Jeg oppdaget kommentarene etter at ei jeg kjenner som har dette navnet sendte meg en melding for å si at det ikke var hun som hadde skrevet kommentaren, og at hun håpet jeg forstod det. Hun syntes rett og slett den kommentaren var belastende. Hun var redd flere felles bekjente ville tro at det var hun som hadde skrevet kommentaren.

Vel, jeg trodde henne. Samtidig kjenner jeg ikke så mange med det navnet. Hvem som kjenner meg i det virkelige liv så på meg som en løgner? Og hva var bakgrunnen for det synspunktet?

Om det ikke synes i kommentarfeltet på bloggen så kan vi som bloggere raskt finne ip-adresse og epostadresse som er oppgitt av den som skriver kommentaren. Mange nettroll har epostadresser som overhode ikke gir noen opplysninger, men de mindre dyktige nettrollene har en epostadresse det går an å utlede et navn av.

Denne som skrev kommentaren og fortalte at vedkommende kjente meg privat hadde en slik mailadresse. Det var bare det at navnet sa meg ingenting.

Litt googling gjør at jeg finner ut at det finnes et menneske på Ringerike som heter det navnet. Men vi har så vidt jeg kan forstå lite felles og jeg kan ikke fatte at hun har noe grunnlag for å kalle meg løgner eller bære nag til meg på noen som helst måte. Jeg aner jo heller ikke om det er kommentarskriveren, og det ville vært urettferdig av meg å konkludere med at det måtte være henne. Hvem som helst kan jo kalle seg hva som helst i et slikt kommentarfelt.  Føles det riktig?

Når noen skriver at du er en notorisk løgner, og i neste setning ønsker deg lykke til med jobbintervju. Kan ikke det oppfattes som at noen er ute etter å ødelegge for deg på et langt mer alvorlig nivå enn å lage litt action i kommentarfeltet eller gi næring til debatten på Kvinneguiden?

Jeg vet at hvis jeg hadde skrevet for og etternavn på denne personen, navnet som fremkommer av mailadressen, så hadde jeg fått kritikk. Man “henger ikke ut” navngitte personer i et kommentarfelt eller på en blogg. Men  er det riktig at folk kan skrive hva de vil om andre uten å måtte stå til ansvar for det?

Folk mener sikkert at jeg kan holde kjeft. Jeg som skriver satire over det andre bloggere skriver. Men jeg er ikke et anonymt nettroll.  Jeg er voksen nok til å stå for det jeg skriver. Er det for mye å forlange av de som kommer med beskyldninger i kommentarfeltet er like voksne?

I det siste har jeg lurt mye på om jeg virkelig må gå til det skritt å moderere kommentarfeltet. At jeg må godkjenne hver kommentar før den vises på bloggen. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke det. Det vil gjøre kommentarfeltet mindre levende. Samtidig er jeg lei av at kommentarfeltet mitt fylles opp av debatter om meg som person som overhode ikke har noe med det som står i blogginnlegget det kommenteres under å gjøre. For selv om den debatten sikkert trekker lesere, er det ikke den debatten jeg ønsker.  Så i går ble nok en ivrig og undrende kommentarskriver stemplet som spam.

Jeg er en voksen kvinne, aktiv politiker i Rødt, og tåler fint debatt og kritikk. Men beskyldninger det er umulig å forsvare seg mot fra mennesker som påberoper seg anonymitetens beskyttelse for å slippe å stå til ansvar for sine egne uttalelser, ja det synes jeg er ugreit.

Kjør gjerne debatt i kommentarfeltet, vær gjerne anonym. Men hold kommentarene på et saklig nivå. Debatter er bedre og blir mer interessante når de føres på den måten.

 

 

40 kommentarer
    1. Forstår godt at du reagerer, og synes det er hårreisende med slike kommentarer på en blogg.
      Som jeg også svarte på kommentaren til vedkommende i går, så hvis hun har slikt å ta opp med deg, så kan hun ta det på privaten. Ringe eller maile. Vi som lesere har absolutt ingen interesse av å ta del i hennes private agenda mot deg.
      For meg er det naturlig å kommentere selve blogginnlegget, kunne ikke falt meg inn å rakke ned på en blogger på den måten. Synes det er uhørt! Hadde jeg hatt personlig noe i mot deg, Kokkejævel eller hvem som helst, og kjente dere «privat» hadde da ikke det hatt noe i et kommentarfelt å gjøre??
      Det er jo ellers lett da, å påstå at man kjenner noen, og skrive hva som helst. Virker som du er utsatt for en hevnaksjon etter tidligere innlegg. Noen vil skape uro, splid. Så små onde frø om stygge tånegler og løgner. Utmatte deg så du gir opp. Håper du ALDRI gjør det. Om du vil forhåndsgodkjenne kommentarer får jo bli opp til deg, men tror kanskje også det blir mer levende og dynamisk om du lar være.
      Ønsker deg en fin dag!🌞

    2. Det var tidligere oppe til debatt om man måtte kommentere ved å logge på med BankID – Akkurat det er vel kanskje å dra det litt langt, men at man MÅ legge igjen en EKTE mailadresse burde vært et krav. Ergo er man ikkje like anonym. Eg tenker som så når det kommer i min blogg: “Jaja har du behov for å være anonym er det jaggu ikkje mye hold i det du skriver”, men likevel så kjenner man gjerne litt på den stygge selv om det er 100 gode. Me er bare laget slikt. Eg har selv blokkert noen få, det er slike gjenganger som bare vrøvler om det samme hver gang uten å komme med noe nytt. Merker jo fort om de benytter en annen IP for det er samme greia, SMOKK–> Blokkert! Hvis me ALLE la vær å kommentere disse kleine kvinsa som kommenterer her hos deg så vil det etter hvert forsvinne, for selv de har ikkje nok tålmodighet til å fortsette.

      Du må i allefall ikkje gi deg for, det er me ufattelig mange som mener – Du har mye å bidra med enten tærene dine er tilgriset med gips eller ei!

      Go`klem fra Vibbedille 🙂

        1. Nei, herregud.. En kan virkelig ikke tvinge folk til å ha BankID for å kunne uttale seg!
          Om jeg fikk noe som kunne tolkes som en trussel (som f.eks å forringe jobbmuligheter o.l eller fysiske trusler), ville jeg i det minste sørget for at de var arkivert dersom det skulle gå så langt at det ble nødvendig med bevis..
          Jeg mener jo generelt at det å være blogger forutsetter at en er tykkhudet nok til ikke å la seg affisere av ‘normal’ nettrollaktivitet. Men i det jeg opplevde noe som kapabelt til å ramme meg på jobben, ville jeg tatt IP -adressen og toget rett til politiet med en anmeldelse

      1. Vibbedille, jeg blir litt trist når du velger å generalisere de som velger anonymitet som at de er useriøse, og at det ikke er hold i hva de skriver. Hvordan trekke alle over en kam og dømme sånn? Selv har jeg valgt anonymitet pga en skikkelig stygg erfaring i bloggverden hvor et damemenneske la ut navnet mitt pga noe private greier som ikke stod på nett. DET var en opplevelse som har gjort at jeg ikke nødvendigvis stoler på en blogger, og derfor holder jeg unna mitt private. Mitt virkelige navn kan jeg gi på en senere tidspunkt om jeg opplever det trygt.
        Jeg synes ikke om at folk henges ut på blogg med navn og info som kan identifisere vedkommende. Blogg er ikke en offentlig galg. Da får heller bloggeren anmelde et forhold til politiet, om der er grunnlag for det.

        1. Mange kan ha gode grunner til å ønske å være anonyme. Som sagt ingen problemer med det så lenge de ikke benytter anonymiteten til å være direkte uredelig eller langt over streken ufine.
          Er man det, synes jeg man faktisk må tåle å få svar på tiltale.

          1. Som sagt, så er politiet muligens riktig instans om noen har tråkket over streken mht regel og lovverk. Svar på tiltale er ok innenfor det samme regelverk. Det går begge veier. Å henge ut folk til tørk på en blogg er ikke noe man skal tåle. Man kan selvsagt meddele at vedkommende er identifisert, og at nødvendige skritt er/blir tatt. Men, ikke navn osv.
            Jeg har vært moderator i mange år, og har håndtert det meste innenfor overtredelser, også ift politiet. Alle aktører har ansvar, også på nett.

        2. Har ingen problem med anonyme personer, nå henviste eg til de eg hadde valgt å blokket på min egen blogg. Det var typ personer som vrøvlet om det samme hver gang, ting som i allefall ikkje har rot i verken innlegg eller egentlig virkeligheten forøvrig. Slike blokkerer eg etter en “viss” tid. “Vanlige” anonyme, altså de utenom akkurat “Den typen” som eg har blokket har eg ingen problem med 🙂

    3. Det må oppleves veldig ubehagelig å få en sånn kommentar. Slike kommentarer, som gir inntrykk av å vite noe om bloggeren, som skal kunne brukes ondsinnet, er en vanvittig stygg sak. De som har vært utsatt for stygge rykter uten hold, vet det. Det er umulig å beskytte seg mot.

      Du må rett og slett finne ut om du kan leve med sånt anonymt vrøvl. Du vet jo selv hvordan du er, og hvordan du oppfattes i nærmiljøet. Blir det for mange truende, anonyme kommentarer kan det likevel påvirke deg.
      Jeg tror de fleste som skriver sånne kommentarer ikke mener det veldig alvorlig. De koser seg, tar kanskje del i en “dugnad” for å forsure et kommentarfelt, men har ingen personlig agenda. Men man vet jo ikke helt, og det er det som gjør det ekkelt.

      Grunnen til at du må finne ut av det er at du må jo fortsette!

      Jeg ville ikke hatt noe i mot et pålegg om å måtte bruke en korrekt email-adresse. Det vet jeg man ikke må her. Har testet det. Det måtte vel blogg.no kunne stille opp med, i hvert fall.

      Ellers, du vet det er en voksende flokk som synes om dine skriblerier. Vi heier på deg! 🙋‍♀️👏

      1. Jeg er som vanlig enig i dine kloke betraktninger. De som hauser opp stemningen i kommentarfeltet ser kanskje ikke helt hva de gjør.
        Og ja, jeg kommer nok til å fortsette å blogge. Innlegget er ment å ha fokus på det å oppføre seg i kommentarfeltet.

    4. Vi som kommenterer må da kunne stå for det vi skriver. Har vi ikke noe ok å si, burde vi holde kjeft.
      Må være noen som har for lite og gjøre.
      Stå på Kjerringtanker. Du er nok tøff nok til å «stå an av». Og så går disse nettrolla forhåpentligvis lei til slutt.
      Liker å lese dine betraktninger.
      Ett av høydepunktene til morgenkaffen.

    5. Registrert disse kommentarene, og forstår godt at dere bloggere ønsker mindre anonymitet. Selv er jeg jo egentlig anonym, men håper jeg ikke faller ned på et slik nivå som enkelte. Har nok hatt noen kritiske kommentarer, men som med satire er det forskjell på hva og hvordan man kommenterer. Er i 30-årene, og virker som du har et noe voksnere publikum, og hva som får godt voksne damer til å oppføre seg slik er uforståelig! Hvis det var min mor hadde jeg skjelt henne ut! Sikkert samme damene som med ti varer i kurven “bare skal ha disse få tingene” på butikken, når du kanskje har mindre i egen kurv. De er viktigere og krever å komme foran, uvisst hvorfor. Virker som en agenda her inne, og hvorfor det skal gå ut over deg nå når du har lagt om stilen synes jeg er rart, annet enn at det må være en agenda.
      Stå på, god bedring, og lykke til! Håper vi kvinner kan framsnakker hverandre og løfte hverandre fram heller enn denne drittslengingen. Sammen kan vi kvinner utrette mye, men da må vi spille på samme lag 💪💪

      1. Jeg tror de som kommenterer er vokne mennesker, og i min verden er man voksen før man fyller 30.
        Jeg tror. Å være kritisk, å bruke satire og å være uenig er helt greit. Kommentarer om tærne på bildet jeg delte likeså.

        1. Mente å skrive at jeg selv nok har hatt noen kritiske kommentarer. Men det er også forskjell på kritikken, den med tærne synes jeg var på kanten å skrive (selv om jeg er enig 😂). Og så lenge en kommer på nett er en voksen nok, og har et ansvar for hvordan man velger å kommunisere, om det er bloggeren selv eller oss som leser. Den opphausingen som har vært hvor kommentarene ikke hører sammen med teksten i innlegget synes jeg mindre om. Selv om det er slik det kanskje er lettest å kommunisere med en blogger, men det er heller ikke vanskelig å finne fram til en mailadresse for å ta det privat. Har ikke opplevd deg som mobber, forstår satiren din og poengene du vil ha fram. Synd du måtte endre konsept, men du får også belyst nye blogger nå. Heier på sterke, selvstendige kvinner som tørr å ta plass! Slik vil det bli enklere for oss som kommer etter, jeg vil defineres som meg selv, ikke av hvem jeg evt omgås med.

      2. Hadde det vært ‘mutter’n hadde jeg antagelig ikke rukket å si et ord til henne, da sjokket over nettrollvirksomhet fra den kanten, hadde tatt livet av meg pronto (hahaha).
        – Jeg har aldri tenkt over det før, men om dette kommentarfeltet er representativt for helheten, så tilhører jeg jaggu litt av en minoritet i det jeg kommenterer med fullt navn 😮 😀

    6. Jeg ble flyttet over hit fra miniblogg i går, og jeg skrev nettopp et lite innlegg på min Facebook om akkurat dette med å få kritiske/ negative kommentarer på mine fremtidige innlegg her på blogg.no. Jeg vet ikke om jeg er sterk nok til å tåle slikt. Jeg har jo lest bloggen til flere av dere her den siste tiden og det er mye ufortjent kritikk hos mange av dere. Jeg forstår det ikke.

      -Nina

      1. Det forstår jeg godt Nina❤️
        EN ting er kritikk av det man skriver, det må man tåle hvis man skal blogge. Folk må få være uenige.
        Det blir noe helt annet med kritiske kommentarer som går direkte på deg som person, dine personlige egenskaper, din moral og f.eks ditt utseende.
        Da skal man ha en sterk rygg.
        Lykke til på blogg.no🥰

    7. Jeg kan ikke forstå hva godt det gjør med de som må være ufin og frekk i kommentar feltene til andre mennesker. De er jo anonym så lite å skryte av er det også. Det er jo veldig ofte der det er mange “kjerringer” samlet blir det ofte mobbing og skitt kasting. Forstå det den som kan

    8. Når blogg.no har en praksis med at man kan skrive under nickname, så er det feil å likevel legge ut navnet til vedkommende. Man kan mislike opplegget så mye man vil, men så lenge systemet er sånn at man kan få være NN, så er det riktig å la vedkommende få være nettopp det. Det er jo under den forutsetningen vedkommende skriver. Så får bloggeren heller selv ta bort kommentarer som han/hun ikke liker. Jeg bruker nickname og har ingen problemer med det. Jeg har jo forstått for lengst at bloggeren utifra e-post adressen min lett kan finne ut hvem jeg er, og det er helt greit. Det er i grunnen det viktigste.

      1. Så du mener at siden blogg.no har en praksis på at man kan kommentere anonymt så kan man spy ut av seg hva som helst uten et selvstendig ansvar for hva man skriver?

        Som jeg skriver har jeg ikke noe i mot nick, og det er sjelden jeg sjekker om epostadressen kan si meg noe om hvem som kommenterer.
        Jeg synes heller ikke at man skal “henge ut noen med fullt navn” bare fordi man ikke liker en kommentar. Men jeg mener at som det står under feltet hvor man skriver kommenterer Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett. Så da må man faktisk tåle å bli konfrontert med sine uttalelser.

        1. Nå oppfordret du til debatt rundt dette. Da må du også svare ordentlig selv om du får et svar du er uenig i. Jeg har ikke skrevet at det er greit å spy ut løgn, men at når man har lov til å være anonym, så er det dårlig gjort å oute personen fordi du er sint. Du vet jo ikke hva slags mennesker som sitter bak tastaturet. Tenk om det er et menneske med dårlige nerver, eller som ikke helt forstår konsekvensen av det de spyr ut. Da må det vel være bedre å slette kommentaren? Ang Camilla under her sin kommentar, og ditt svar, så lurer jeg på hvorfor du oppfordrer til debatt når du latterliggjør kommentarfeltet etterpå? Det er vel ikke sånn at det er barnslig å være uenig?

          1. Beklager jeg opplever svaret mitt som et ordentlig svar.
            Man er juridisk ansvarlig for det man skriver på nett. Jeg mener at man og er moralsk ansvarlig for hva man skriver.
            Jeg mener ikke at man skal henge ut mennesker bare på grunn av uenighet. Men når man tråkker langt over streken i kommentarfeltet gang etter gang ja da har og en blogger lov å ta til motmæle.
            Synes Camilla sin kommentar er helt innafor. Og i like stor grad som du har lov til å mene at mitt svar er ordentlig har jeg og Camilla lov til å mene at en eller flere kommentarer er barnslige.

    9. Selv med ønske om en saklig debatt om oppførsel i kommentarfelt, får jeg fortsatt assosiasjoner til dramatiske tenåringer når jeg leser kommentarfelt.

        1. Ja, leste alt jeg nå. Da blir jo denne personen sperret hvis du har gjort det riktig.
          Gjort det med flere jeg. Trodde det fungerte slik i hvertfall. Markerte adressen som spam.

    10. Jeg ville moderert kommentarfeltet om jeg var deg. Kan ikke skjønne at det skulle føre til mindre spontanitet så lenge du ikke sletter andre kommentarer enn de som er av den typen du har nevnt. Det er mao helt opp til deg og din rolle som moderator. Jeg for min del kommenterer ihvertfall ikke noe annerledes hos dem som modererer kommentarfeltet sitt, enn jeg gjør hos dem som ikke gjør det.

      1. Spontanitet var kanskje feil uttrykk.
        Jeg tenker at når hverdagen min er på det travleste går det kanskje 10 timer og mer mellom hver gang jeg har tid til å lese og godkjenne kommentarer, og at man dermed får et litt mindre levende kommentarfelt.
        Nå som jeg er mer i ro har jeg jo og tid til å slette de mest usaklige kommentarene. Og det kommer til å bli gjort.

    11. Jeg synes virkelig ikke at det å bruke nick skal være noe frikort til å lire av seg hva som helst. Ville nok fort tenkt som Vibbedille, gjengangere som repeterer seg selv og går helt utenfor tema – de ville jeg blokkert. I min verden er ikke det samsvarende med å ikke slippe til kritiske røster, men å holde kommentarfelt fri for avsporing.

    12. Uff kjenner meg igjen her. Jeg har fått mye hat og hets og trusler, som også er blitt anmeldt- og måtte tilslutt moderere kommentarfeltet. Jeg trodde i utgangspunktet det var unødvendig, men jeg har også yngre mennesker som leser bloggen min. Det å være åpen og synlig skeiv provoserer tydeligvis mange mennesker, men ikke nok til at mange av de tør å stå fram med navn.
      Det er feigt og balleløst, og jeg tenker at vi må ta dem som nett troll.

    13. Huff! Føler virkelig med deg ❤❤❤ Det er ikke slik det skal være. Hvorfor ikke løfte hverandre opp og frem i stedet for å rakke ned på andre.

      Har selv fått noen få hatkommentarer på bloggen min. I en periode var det flere kommentaren som kom inn daglig. En kommentar gikk på at jeg gjorde verden en tjeneste å fjerne meg selv fra den. Den samme kommentaren ble også postet i kommentarfeltet til en annen blogger til tider har vært ute etter å henge ut flere av oss bloggere. Kommentarene var også hentydning til at jeg burde slanke meg, og vedkommende som kommenterte skrev rett ut at jeg var feit, og burde komme meg på treningssenter. Det er ikke moro.

      Gjorde egentlig noe dumt da jeg skrev et blogginnlegg. Jeg tok printscreen av kommentaren og la den ut i et blogginnlegg. Offentliggjorde deler av ip-nummeret også. Det ble stille fra vedkommende som sendte kommentarene.

      Føler virkelig med deg ❤❤❤

      Synd politiet ikke tar slike ting alvorlig med mindre man heter Sophie Elise.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    14. Jeg synes du skal godkjenne kommentarene først. Du har så mange følgere nå og må regne med å få endel troll som vil kommentere, hva nå agendaen måtte være. Ute av øye ute av sinn, selv om det ikke stemmer helt da…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg