Hverdagens små øyeblikk.

Mandag og ny uke. Regnet siler ned utenfor Drømmehuset. Kroppen verker. Jeg har sovet litt dårlig. Nå føler jeg for å våkne langsomt med tekopp og tastatur. Få være litt i bobla mi.

Får litt sånn ærefrykt når jeg ser hvem som er på plassen over meg på bloggtopplista. Hvem sitt innlegg jeg skal sitte og reflektere over i dag. Det er Janne Nordvang! Dronninga for små øyeblikk. Bloggen jeg henter meg en ekstra tekopp og virkelig koser meg med på søndagene. Sammen med varme rundstykker er helt klart Jannes oppsummering over ukas små øyeblikk søndagsmorgenens høydepunkt.
For de som ikke kjenner bloggen så oppsummerer Janne ukas små hverdagslige øyeblikk hver søndag morgen.
Det er sjelden de helt store begivenhetene. Det er de små gledene hun skildrer. En stille morgenstund i et sovende hus, tur i skogen med en hund, en liten kjøretur i regnet med mannen sin…. Hverdagens små øyeblikk. De som er der for oss alle, men som Janne er så god til å legge merke til og sette ord på.

Jeg leser at Janne har tatt på ullsokker på en juni-søndag. Skildrer det å sitte med ullsokker på en søndag morgen som et fint øyeblikk. Jeg henter raggsokkene Barndomsvenninna mi har strikket og kjenner straks at mine bare tær får litt varme. Jo, raggsokker i juni kan være et fint øyeblikk.

Jeg tar en ny slurk av tekoppen, og føler at selv om det regner utenfor vinduet så har jeg det godt her og nå. Tekopp, tastatur og raggsokker strikket av ei god venninne. God start på dagen.

Snart skal jeg ta på meg regntøy og vandre ut i regnet sammen med hundene. Ja, hvis jeg får med meg Charlie Chihuahua da. Han er fremdeles litt våt etter en hastetur ut sammen med Gamle Gubben Grå sånn rundt 05.20 i dag.
Fint øyeblikk det og. Både og få med seg sånn i halvsøvne at noen går ut i regnet med en masete hund mens jeg kan kølle meg sammen under ei varm dyne og sove videre, og å gå ute i regn med hundene en juni-formiddag. Regnværstur kan være ok når man har fått begynt dagen litt rolig, er kledd for været og vet at en kan vrenge av seg våte klær og finne frem koseklærne når turen er over.

Koseklærne blir kanskje ikke på så lenge i dag. Det er medlemsmøte i Rødt Ringerike i kveld. Foredragsholder kommer og skal innlede og så skal vi diskutere byutvikling.
For meg blir det en fin stud. Engasjerte mennesker. Debatt. Gleder meg.

Gamle Gubben Grå nynner til en gammel slager på radioen i bakgrunnen. Just A Gigolo I Ain’t Got Nobody med Louis Prima. Fint øyeblikk. Høre Gubben nynne til radioen selv om han ble vekket av en masete hund og var ute i regnet før klokka var 05.30.

Kjenner på hvor glad jeg egentlig er i den fyren. Over tretti års samliv. Vi har 30 års bryllupsdag til høsten. Perlebryllup. Et samliv som har blitt noe fint og verdifullt, akkurat som et sandkorn i en østers blir til en perle.
Det har vært mange sandkorn i livene våre. Det har absolutt ikke vært en dans på roser disse tretti årene. Likevel, det føles fint å tenke på alt vi har opplevd og alt vi har gjennomlevd sammen. Vi er litt av et team.
Sitter her en regntung og grå mandag og kjenner på hvor glad jeg er i mannen min. Fint øyeblikk.

Livet består av hverdager. Ofte er de litt grå. Janne Nordvang og hennes små øyeblikk gjør meg bedre til å se de små øyeblikkene i mitt eget liv. For de er der, selv når dagene kan virke både grå og tunge.

 

 

6 kommentarer

    1. Ja det er de små øyeblikkene 🙂 Tenke seg til, tredve år sammen, det er godt jobba! Kanskje klarer jeg og min C det – tredve år sammen, men da er vi “hau-gamle” kanskje 🙂
      Lag deg en fin fin mandag.

    2. Ja å sette pris på hverdagsstundene er så viktig. Jeg er litt slapp og sliten og da setter jeg utrolig pris på å kunne få lov å krølle meg ned i godstolen og ingen stiller krav til meg. Skal bare en liten tur på butikken, utenom det, lese. Leser Isabel Allende i dag 😍

    3. Herlig, viktig å sette pris på livet og slike øyeblikk! Hvis man skal leve bare hver gang det oser luksus, så vil man vente seg i hjel!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg