Hvilken dag er det i dag? Hvilken dag er det i dag? Er det fredag? Er det fredag?

For de av dere som i likhet med Kokkejævel helt der oppe på bloggtoppen lurer på hvilken dag det er i dag så er det fredag.  Fredag og start på påskeferien, for mange -og hva så?

I dag skulle glade skole- og barnehagebarn løpt ut av skoler og barnehager klare for 10 blanke fridager. Men det er tre uker siden de løp ut skole- og barnehageporten sist.

I dag skulle vi stå som sild i tønne i alle matbutikker og på polet og hamstre det vi klarte av påskemarsipan, påskelam, og ikke minst påskevin.  Men hva er vitsen?  I år kommer påsken til virkelig å være “den stille uken”.  Men vi kan jo ikke gå i kirken en gang.

Her jeg bor i Hønefoss, knutepunktet både de som skal til Hallingdal og de som skal til Valdres må igjennom skulle bilkøene i dag sneglet seg avgårde med påsketurister på vei til hyttene på fjellet.  Men folk får ikke lov til å dra til fjells i år..

På sykehuset skulle vi lage planer for å ta i mot mange skiturister med brudd i armer, kravebein og legger. Men alpinbakkene i Hallingdal og på Norefjell er stengt.  I stedet for skruer og plater til ortopediske operasjoner er det smittefrakker, munnbind og hansker som ligger fremst i skapene, og vi helsearbeidere krysser fingrene for at vi skal ha nok respiratorer og intensivsenger.

Folk tusler rundt i pysjen og jobbmøter så vel som vennelag foregår på en liten skjerm ved kjøkkenbordet.   Det er fort at det blir litt ekstra kos, litt ekstra snop, kaker og god mat. Hva skal vi ellers finne på? Og kanskje er det godt med disse annerledes-dagene en liten stund. Men nå har det gått tre uker…

Hvor lenge kan vi holde på slik før alt rakner fullstendig?
I likhet med Kokkejævel stiller jeg meg det spørsmålet. I likhet med kokkejævel tror jeg ikke vi helt fatter hvor alvorlig situasjonen egentlig er.   I motsetning til Kokkejævel tenker jeg først og fremst på helsevesenet.  Kommer vi til å klare “å stå han av”? Eller blir det italienske tilstander her og?
Men jeg er og engstelig for de økonomiske følgene som kommer.  Konkurser, arbeidsledighet og mennesker som får livsverket sitt knust.  Jeg tror vi vanskelig klarer å fatte hvilke konsekvenser vi vil se de neste ukene, månedene og årene.  Det kommer til å ta tid og få verden på fotene igjen. Hvor lenge kan vi egentlig stenge ned landet?

Selv om jeg har vondt i magen med tanke på at vi kan oppleve italienske tilstander på norske sykehus, og inderlig håper folk tar myndighetenes smittetiltak på alvor. Vask hendene, hold avstand og dropp hyttepåsken!  Så mener jeg at vi snart må åpne opp deler av samfunnet igjen.
Vi må få butikker opp å gå.  Vi må få folk tilbake på jobb.  Skoler og barnehager må åpnes.  Vi behøver ikke ha konserter med mange hundre mennesker, festivaler, osv.  VI må kanskje fremdeles ha reiseforbud og streng grensekontroll.  Men vi må snart, ganske raskt få hverdagen opp å gå igjen.   Vi måfå livene våre tilbake – men fortsette å holde avstand og vaske hendene.

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg vil si at det nå er større grunn til å bunkre opp med påskemarsipan, påskelam og påskevin enn noen gang før for å sikre påskestemningen hjemme tross alt. Selv om man skal arbeide hele påsken, må man jo likevel ha mat og drikke for å holde det gående. Men man trenger ikke å handle inn alt akkurat i dag da – nå har jo dagligvarebutikkene også gått ut og bedt om at folk fordeler seg litt utover med påskehandelen i år for å unngå trengsel.

      Nå er jeg hverken ekspert på samfunnsøkonomi eller epidemologi, men etter mitt legmannsskjønn hadde vi kanskje ikke trengt å stenge ned hele samfunnet dersom politikerne hadde vært raskere ute med å stenge grensene og forby store arrangementer. Men nå som skaden er gjort og det er for sent å snu, er jeg usikker på hvor lurt det vil være å åpne opp noen av slusene allerede etter påske. Ihvertfall ikke før vi har fått bedre kontroll over smittesporingen.

      Undersøkelsene fra Island viser så langt at halvparten av de 9000 som har testet positivt, har vært asymptomatiske, altså tilsynelatende friske, og det er ganske skremmende så lenge vi baserer smittebegrensningen på at det kun er de med symptomer som må isolere seg, og flere som skulle vært i karantene, får unntak uten å bli testet fordi de har samfunnskritiske funksjoner (inkludert intensivsykepleiere som pendler fra Danmark og Sverige – om man reiser i privat kjøretøy fra DK burde det vel være like trygt som å komme fra andre steder i Norge, men fra Sverige?!) Det er allerede flere eksempler både fra inn- og utland på asymptomatiske helsearbeidere som har brakt smitten inn på sykehjem, og fremdeles sier forskriftene at det kun er de med symptomer som skal bruke verneutstyr i hjemmesykepleien, forstå det den som kan.

      Jeg er dessuten svært skeptisk til at det kun er ved påvist koronasmitte at resten av husholdningen til den smittede også må i isolasjon, så lenge vi vet hvor stor sjansen til å bli smittet er når man bor sammen. Altså kan resten av husholdningen til noen som “bare” er i karantene fortsatt bevege seg fritt. Folkehelseinstituttet skal etter sigende ha snudd i denne saken over natten fra 12.3 til 13.3 fordi OUS fikk for mange ansatte i karantene pga. utenlandsfarende familiemedlemmer etter 26.2 til at de kunne fungere. De i karantene fikk til og med lov til å handle på apotek og dagligvarebutikker av FHI i samme slengen, til stor protest fra apotekene.

      I Tyskland er det nå sånn at kun ett medlem av husholdningen får lov til å handle i butikken – resten av familien må stå utenfor og vente om man dukker opp sammen. Det syns jeg virker fornuftig – da får folk handlet det de skal, samtidig som man begrenser smittefaren. Lite koselig og sosialt, men økonomien til butikken stopper likevel ikke opp for det.

      1. JA!!! Vi bør alle bunker opp med påske-godsaker. Enda mer i år enn ellers.
        Jeg er ikke samfunnsøkonom eller har så veldig greie på smitte. Jeg er glad folk har fulgt myndighetenes råd slik at vi muligens har klart å bremse spredningen kjøpt oss tid. Jeg mener folk fortsatt skal følge myndighetenes råd. Men koronaepidemien kommer til å være ut store deler av året. Vi kan ikke stenge ned hele samfunnet så lenge. Det ville få store økonomiske konsekvenser for enkeltmennesker så vel som samfunn. Vi kan jo ikke alle få lønna vår over de offentlige støtteordninger. Vi må produsere noe og. En sånn isolering av mennesker er heller ikke bra for psyken til folk. På nyhetene i dag hørte jeg at befolkningen nå hadde mer tiltro til regjeringen enn de hadde til hverandre. (Bekymringsfullt) og husk jeg er liksom kommunistspire

    2. Jeg gjorde unna påskehandelen forleden for å slippe køkaos. Sunnere for immunforsvaret mitt siden det er ca ikke-eksisterende. Ser “kong Raymond” har “drete på draget” med å ønske påskeåpne dagligvarebutikker i Oslo. De ansatte som har stått på i frontlinjen og utsatt seg for høyere smitterisiko enn folk flest, skal ikke få påskefri? Jeg kjente jeg ble forbanna på deres vegne, og det skal mye til før jeg blir hissig. Akkurat nå tror jeg det er bra vi har mørkemannen Ropstad i regjering 😏. Tenk at en fra AP kunne spa opp et slikt forslag…
      Ja, jeg bekymrer meg hele tiden nå for hva som vil skje fremover. Ikke på egne vegne, men..det er folk som er permitterte, noen har ikke rett på NAVpenger pga enkeltmannsforetak, det er slekt og bekjente som sliter. Denne kommunen har mange slike små bedrifter, ingen som tjener seg rike på å være egen herre og kanskje ha to-tre ansatte. De klarte seg akkurat. Nå er det skummelt. Det blir konkurser, og det er til å gråte av.
      Jeg tenker at man skal være forsiktig med å starte opp for mye igjen nå, for kanskje det blir en økning i coronasyke etter påsken… Dette viruset har menneskeheten i klemme. Jeg husker bestemoren min snakket om spanskesyken. Jeg kan ikke tro at jeg opplever dette som skjer nå.
      Men noe må gjøres innen sommeren kommer, ellers blir Norge et komplett kriseland. Jeg lurer på om bedrifter her vil klare å betale folk feriepenger, eller om det kravet blir kroken på døra for mange av dem.

      En coronavaksine som fungerer, hadde vært supert nå.

    3. Har ikke fått med meg Raymond, men er ikke overrasket. AP er ikke hva det en gang var.
      Slik jeg tenker vil det bli en øking i corona- syke etter påske samme hva man gjør. Vi må ikke senke skuldrene før myndighetene gir oss beskjed.
      Men jeg tror uavhengig av hva man gjør må vi gjennom en periode med mange syke og dessverre mange døde. Når man skal oppsummere finner man ut om den svenske eller den norske modellen er riktig.
      Vil vi få like stor prosentandel syke i Norge og Sverige? Sverige når toppen raskere, og opp vår større immunitet i folket raskere slik at de blir rasker “ferdig”: Det vet ingen.

    4. Jeg håper ikke de setter i gang med åpning igjen for TIDLIG heller. Mulig de må tenke ut noen lure løsninger med elever etc, men ikke VANLIG. Da tenker jeg det har vært helt bortkastet med stengingen, hvis man kjører på som vanlig igjen mens tallene ikke går nedover. Kan håpe det går litt nedover snart. Siden vi har vært flinke..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg