Hvilket århundre lever Allan i?

I dag fikk jeg nesten innholdet i tekoppen i halsen da jeg klikket meg inn på Allan sin blogg..  For les bare hvordan han startet det siste innlegget sitt:

I dagens innlegg i allansverden skal jeg rette søkelyset og pekefingeren på menn med langt hår, altså langhårete lasaroner som man gjerne omtaler slike herremenn. For det er ikke så vanlig at herremannen har skikkelig langt hår, såfremt ikke herremannen er kunstner eller rockeartist eller stabukk og lite villig til å rette seg etter estetiske og muligens også andre normer.

Min umiddelbare tanke etter at jeg har klart å avverge brannskade i svelg og lunger er Hvilket århundre lever Allan i? 
Ok jeg er klar over at han bor langt mot nord, og at trender kanskje kommer litt senere dit, Men det 20. århundre har vel liksom begynt å få fotfeste også oppe i indre Troms?
De holdningene til menn med langt hår som Allan her tilkjennegir er de samme holdningene som jeg kjenner igjen fra foreldregenerasjonen min, og de tilhører gjengen som syntes at Beatles hår var rart.  Du vet gjengen Jan Eggum synger om i visa si. De som vokste opp med Onkel Lauritz på radioen, hjemmeværende mødre og at Arne Bendiksen hadde skrevet all pop-musikken.

Langhåra lasaron, eller langhåra apostel som man sa på mine kanter er vel ikke et begrep man bruker i dag. Og det er vel få personer under 85 som retter sin moralske pekefinger mot menn med langt hår. Ikke synes jeg det er direkte uvanlig med langt hår på menn heller. Skulle tro Allan lever i en jordhule langt inne i Øvre Dividal.

Yngste Sønn, han med nisselue – og langt hår på bilde, er ikke kunstner eller rocke-artist. Riktignok spiller han litt trompet til husbruk, men er langt fra noen artist eller musiker å regne.
Mulig han kan være litt sta, sånn på en positiv måte, kalles vel ærgjerrig. Noen stabukk vil jeg ikke karakterisere han som.  Han bryr seg i høyeste grad om estetikk så vel som normer og regler.

Han har relativt kort hår nå, men da dette bildet ble tatt jula 22 var håret langt.
Han var litt langhåra da pandemien kom i mars 2020. Samfunnet og frisørene ble som vi alle husker stengt, og Yngste Sønn fikk den ideen at han skulle ikke klippe seg før pandemien var over.
Som vi alle husker tok det noen år. Og selv om smittetrykket og nedstengningene tok slutt på ettervinteren 2022, drøyde Yngste Sønn et drøyt år til før han lot lokkene falle.

Nei, nå har jeg ikke tid til å sitte her og småpludre lenger. Verken om hår eller lasaroner. Jeg synes langt hår på menn kan være flott. Det kommer an på hår og mann. Ferdig snakka.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Det tar nok litt lenger tid før trendene kommer opp hit til gokk og til jordhyttene i Dividalen. Jeg tenker jeg skal nu lytte til Arne Bendiktsen på radio i dag. Han hadde ikke langt hår, ej heller onkel Lauritz. Guttene i Beatles derimot!! Og for ikke snakke om gjengen i Rolling Stones. De kunne virkelig trengt seg en skikkelig bra hårføner slik at de kunne stelt håret sitt den gang. Synes din yngste sønn kledde langt hår. Forstår at han har klippet seg nå, men hvis han tenker å anlegge litt lenger hår senere, skulle han kanskje fått seg en AeroFlow hårføner fra CURLI, slik at han kunne ha den klar ved behov. Hadde ikke det vært en flott julegave eller bursdagsgave til yngste sønn? CURLI AeroFlow er jo også på tilbud nå, 10% rabatt ved bruk av rabattkoden Allan10, i tillegg til å være nedsatt tusen kroner fra før. Wow!!!!

    2. Hår er en vanskelig sak…Mange eldre damer har for langt og pistrete hår – ned på ryggen!
      Det synes ikke jeg er så tøft akkurat…….
      Det var et nydelig bilde av famile! Juleglede!

    3. Jeg var innom Allan og satte han litt på plass jeg også. Hr Frodith hadde langt hår da vi ble sammen. Jeg synes fremdeles det er kult med menn med langt hår 🙂 Med stil… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg