Hvor dum kan en bli?

Vi står nå foran en av de største helseutfordringer landet har stått ovenfor siden Spanskesyken for litt over 100 år siden.  Myndighetene har satt i gang de mest drastiske tiltakene siden annen verdenskrig, som ligger 75 år tilbake i tid for å unngå at helsevesenet kneler.  Vi har mangel på smittevernutstyr, munnbind og respiratorer. Vi ansatte i helsevesenet sier ja til unntak fra Arbeidsmiljølovens bestemmelser slik at vi kan arbeide lengre vakter, oftere helger og mere overtid. Og hva gjør Helseministeren?

Jo han fyller opp et fly med flinke helsearbeidere, leger og sykepleiere og sender til Italia sammen med alt det smittevernutstyret de måtte trenge!

Jeg er ikke uenig i at helsevesenet i Italia trenger all hjelp de kan få, men det er noe som heter “Fest surstoffmaska på deg selv før du hjelper andre!” For selv om antall inneliggende pasienter med Covid19 har gått litt ned de siste par dagene, er krisen langt fra over. Foresten steg antall pasienter igjen i går…

Så kjære herr Helseminister skal vi komme gjennom denne krisa sammen så må ikke du sende leger og sykepleiere ut av landet slik at du kan høste ære og berømmelse akkurat nå.   Det er ikke nå du skal dra frem honørordene om internasjonal solidaritet. For kjære helseminister, vi kan ikke senke skuldrene og slappe av riktig enda. Krisa er ikke over her hjemme selv om en graf flater litt ut.

De ansatte på intensivavdelingen ved UNN har arbeidet med smittevernutstyr som viste seg å være piratkopier som ikke holdt mål.  I andre helseforetak må vi tape munnbind for å få de til å slutte godt om nese og munn.  du fylte opp et fly med smittevernutstyr og sender ut av landet…
Vi jobber 12 timers skift, og endrer påskeplanene våre. Vi har en jobb å gjøre!  Noen arbeider utrolig mye overtid.  Vi kaller inn pensjonister og tar folk inn fra gata for å trille senger.  Du sender leger og sykepleiere til Italia. Vet du, når jeg hørte det ble jeg skikkelig provosert!
Når jeg hørte deg i går, stå der og takke det norske folk for dugnaden og vise til at vi nå har et smittetall på under en, ja helt ned i 0,7 var det visst beregningene fra FHI viste…  ble jeg redd, virkelig redd.
For etter takketalen din i går kommer folk til å senke skuldrene, slappe av, “Vi greide det!”
Men grafer og beregninger har lite med hverdagen ute på sykehusene, sykehjemmene og kommunene å gjøre.   Der er det fremdeles nok av syke mennesker.

Du sa en ting til.  Du sa at nå kan sykehusene åpne opp for mer normal drift.   I dag skal jeg sitte og svare på telefonene fra alle de som har fått utsatt timen sin de sisteukene.  Alle de som hørte at du sa at nå skulle sykehusene ta igjen alle de som har måtte vente på time.  Misunner du meg jobben min i dag? For jeg har ingen ledige timer å tilby…..

14 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg som hadde fortjent topplass👍 Du får ned på papiret det mange av oss tenker. Heier på deg👍

    2. Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. At vi ikke skulle kunne hjelpe Italia i den forferdelige situasjonen de er i, synes ganske selvsentrert. Jeg tror ikke dette teamet på 20 personer gjør det verken bedre eller verre for norsk helsetjeneste. Tenk på hva de lærer, og kan bringe med seg hjem. Vi er langt unna krisetilstander i Norge. Javel, det jobbes mye med beredskap ute i kommuner og distrikter. Og takk for det. Corona-viruset er ikke ute av landet. Det kan også komme andre kriser og katastrofer der god beredskap er gull verdt. Det var den største mangelvaren under 22. juli.
      Så det som nå gjennomføres i beredskapsstab og krisestab rundt omkring, er svært viktig for oss alle. Det er all mulig grunn til å ta av seg hatten for dere som jobber i helsevesenet.
      Men la oss ikke være oss selv så til de grader nok at vi ikke ser at andre har det mye verre enn oss. Å hjelpe er den mest selvfølgelige handlingen i slike tider. For et sivilisert land.

      1. Italia har det MYE være enn oss. De italienske legene og sykepleierne står i en umenneskelig situasjon. De trenger all den hjelp og støtte de kan få. Og kanskje virker det egoistisk at jeg ikke unner de 20 skarve helsearbeidere. Men det er ikke de 20 menneskene eller eskene med smittevernutstyr som er poenget.
        Poenget er at når hvermanansen hører at helsepersonell sendes til Italia, ja da kan det virke demotiverende på de som snart går på sin tredje 12 timers vakt på rad, og ennå er påsken ung.

      2. Jeg signerer Solveig her. Utenom den humanitære biten tror jeg også vi har mye å lære av Italia som kan komme til stor nytte hos oss, der læringskurven har vært bratt, så dette går ikke bare en vei. Tror ikke de skal være der så lenge heller, så vi kan jo håpe på at de er tilbake innen det blir verre her. Mtp. alle som har havnet i karantene pga. dårlige smittevernsrutiner, er 20 personer dessuten forsvinnende få. Er ellers enig med deg i at det var uheldig av helseministeren å si at vi hadde kontroll – er også redd for hvilken signaleffekt dette gir til folk. FHI sier jo at vi må forberedes på at smittetoppen ennå ikke er nådd.

    3. Du høres ut som en frepper…”hjelpe oss selv først og ikke tenke på andre.”

      Jeg tror Norge er istand til å yte litt hjelp. Vi er i en rimelig grei situasjon i forhold til flere andre land. Frankrike beslagla munnbind Sverige skulle ha. En del av de munnbindene skulle Sverige sende til Spania og Italia. Polen beslagla håndsprit Norge skulle ha.. Samholdet i EU oppløste seg delvis når denne krisen kom. Jeg er litt stolt av at Norge faktisk bidrar med litt til Italia, jeg. Vi er ikke en gang EU-land, bare EØS.

      1. Hæ? Jeg en Frepper? Ja. Vi har det langt bedre enn mange andre land. Og hadde det vært noe Norge har nok av, hadde jeg også vært stolt av at vi kunne hjelpe Italia. For det er nesten ufattelig hvor ille det er på sykehusene der. Jeg unner mine italienske kollegaer all den hjelp de kan få.
        Likevel synes jeg det er galt å sende norske helsearbeidere dit nå. For selv om situasjonen i Norge ikke kan sammenlignes er jeg redd for at situasjonen i Norge kan endre seg dramatisk i løpet av få dager/ uker.

    4. Jeg synes Norge har råd til å avse litt hjelp til Italia nå, særlig siden vi har klart å holde dette under nogenlunde kontroll så langt. Men å opplyse om det på TV allerede nå, da ble jeg engstelig. På den ene siden bør de være ærlige og muntre opp folk. Mange som er engstelige. Men,det er risikabelt også, mange kommer til å bli slappere med forhåndsreglene vi tar. Håper Myndighetspersonene fortsetter med advarslene og riktige råd til folket – og de bør være meget overbevisende.

    5. Jeg skal ikke mene noe som helst om dette. JEG jobber ikke på sykehus og vet ikke hvordan det er. OG jeg vet ikke hvordan de i Italia har det. Selv om jeg ut fra bilder og film kan tenke meg det er et helvete. Jeg HÅPER og tror at folk (flest) skjønte i løpet av denne dagen at vi IKKE er over krisa her. De snakket om å åpne LITT men ikke over alt, og at vi må fortsette på samme måten på mange måter.

    6. Så flott skreve, og jeger helt enig med deg. Vi må kunne ta vare på oss selv før vi tar vare på andre. Her i nord har vi fått munnbind som ikke holder mål og vanskelig med å få tak i nok verneutstyr. Så sender han det ut av landet.
      Og ikke for å snakke om alle de menneskene som jobber og står på. Syns de kunne fått en liten hvil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg