Hvor mye er jeg verdt?

‘Jeg har ansvar for et budsjett til 40 millioner.”

“Jeg har personalansvar for 40 medarbeidere.”

“Jeg tar røntgenundersøkelser av rundt 40 personer per vakt.”

Hva er viktigst penger, personell eller pasienter?  Hvem fortjener mest i lønn – og hvem fortjener minst?

En leder bør kanskje tjene mer enn de hun er satt til å lede. Men hvor mye mer?   I helsevesenet er det flere ledernivåer. I mitt helseforetak har jeg 5 lag med ledere over meg.  Hvis alle lederne skal ha litt eller mye mer enn de de er satt til å lede, hvor mye mer enn de som arbeider på gulvet skal Administrerende Direktør helt på toppen tjene? Og hva med alle de andre ledernivåene og alle de administrerende stillingene?

Hva er viktigst? Penger? Personell? Pasienter?

Alle skal ha en lønnsvekst hvert år.
Man snakker gjerne om en lønnsvekst i en prosentsats i tråd med frontfaget. For eksempel 3,2%. Er det da riktig at en direktør med en lønn på skal vi si 2 millioner skal ha en lønnsøkning på 64,000 kroner mens en radiograf med 400.000 skal ha en lønnsøkning på 12.800 kroner ?

Hva er viktigst? Penger? Personell? Pasienter?

Hvor mye er jeg verdt?
Spørsmålet kom i hyggelig lag over et glass vin.
Jeg håper og tror at for barna dine og samboeren kan ikke din verdi måles i penger. Du er verdt fantasilioner.
For arbeidsgiver er du verdt akkurat det arbeidsgiver er villig til å betale for din arbeidsinnsats.
For meg er du en flott person, en person jeg både respekterer og synes er dyktig. Jeg vet du gjør en god jobb.
Men da jeg forhandlet lønn for deg og alle de andre medlemmene i våres så jeg ikke noen grunn til at akkurat du skulle ha mer i lønnsvekst enn meg eller alle de mange andre som gjør en uvurderlig innsats hver eneste arbeidsdag.

Hva er viktigst Penger? Personell? Pasienter?

 

 

 

4 kommentarer
    1. Og jeg er frekk nok til å påstå at det er blitt altfor mange lag med ledere som krever for stor andel av ressursene i helsevesenet. Og samme går igjen i andre “vesen/uvesen”. Fjerner man dem, blir det mer penger til de som faktisk jobber og ikke bare henger på et kontor og er “important” i tittelen sin. ( Jada, jeg er ufin nå.) Så får de høye lederne stå på litt mer, de også. Med den lønnen bør de jobbe for minst 2.
      Vi får samme greia med kommunesammenslåingen ( og fylker). Ingen må tro det skal bli billigere. De lover jo jobber til alle byråkratene og lederne i de ulike kommunene når det er slått sammen. Så om noen håpet folk skulle i kø hos NAV…niks. Alle lederne må jo fortsette med lønnsnivået sitt i like bra stillinger selv om det bare skal bli en kommune etter nyttår.

      Ryggen min er dritt igjen. Håper din er bedre! 🙂 Det regner ikke akkurat nå. Det bare blåser som fy søren.

      1. Vi slo sammen fire sykehus til ett såkalt helseforetak. Det skulle bli billigere og bedre.
        Vi har nå sikkert over dobbelt så mange ledere og tre ganger så mange administrative stillinger som vi hadde før sammenslåingen….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg