Hvordan nå toppen?

Hva skal til for å kunne skinne helt der oppe på bloggtoppen? Hva må jeg en kjerring-blogger helt nede på en 25. plass skrive om for å danke ut alle toppbloggerne, få 70.000 klikk og skinne helt der oppe? Ja for hvis jeg bare hadde knekt koden, funnet knepet, så kunne jeg kuttet ut den hvite pysjen og i stedet dratt til Oslo og opptrådt på TV.  Det hadde vært kult!

Jeg kunne selvsagt påstå at jeg fikk okkulte beskjeder fra de døde. Men jeg tror egentlig det bare ville få meg til å fremstå som merkelig, halvsprø, rar. Nei, jeg tror ikke det ville gi 70.000 klikk. Og dessuten har jeg ingen trang til å fremstå som merkeligere enn jeg er.

Jeg kunne kommet med noen skikkelig saftige avsløringer om Datter, Gamle Gubben Grå eller en av sønnene. Men familien min er viktigere enn bloggtoppen. Jeg ville aldri, aldri ha utlevert dem.

Jeg tror at hardt arbeid, gode innlegg  og en sikker penn til slutt vil føre meg til toppen en vakker dag.  Jeg må bare treffe maks med innlegg en dag. Den dagen tror jeg kommer til å komme hvis jeg bare holder på lenge nok og standhaftig holder på konseptet mitt.

Men hva når jeg har nådd toppen? Hva skal jeg da finne på for å forbli på toppen dag etter dag, uke etter uke kanskje i årevis? Hvor desperat vil jeg bli hvis det gikk et par dager og jeg ikke var stjerna som skinte helt på toppen? Ville en 3. plass føles som et nederlag? Hva med en 5. plass eller skrekk og gru en 25. plass?

Vet dere, jeg ville synes det var utrolig gøy hvis jeg en gang opplevde å komme helt på topp. Men jeg vil komme på toppen ved å skrive godt. Skrive innlegg jeg kan være stolt av og som ikke gir meg eller mine nærmeste en flau smak i munnen. Og som hellet ikke vil gi meg eller mine en flau smak i munnen om teksten hentes frem om 10 eller 30 år.

Og selvsagt hadde det vært gøy å gitt ut bok eller vært på TV. Men jeg vet ikke om det hadde vært så viktig å ligge på topp hele tiden.  Liksom vaka rundt blant de 5 eller 10 beste hadde liksom vært mer enn greit nok.

Det er det alle sier, jeg har ikke nok vinnerinstinkt til å nå toppen. Er ikke villig til å ofre det som må ofres for å komme opp og frem her i livet. Vel, de har helt rett. Jeg er ikke en vinnertype. Det er så mye som betyr mer for meg enn alltid å være størst, best og gjevest. Det er ikke håp for meg.

5 kommentarer
    1. Du er på toppen snart håper jeg…Du har den beste pennen her inne! Men du må dyrke konseptet ditt og ikke vingle tror jeg 🙂 Det er når det virkelig gnistrer at det er gøy!

    2. Eg kunne sikkert vært på toppen, men vettu? Eg takket nei! Fikk nemligen mailen som garantert mange bloggere venter på, eg fikk tilbud om en lukrativ avtale med blogg.no (som eg forøvrig er evig takknemlig for). Det betyr at de syns eg er bra, og ikkje minst bra nok til å satse på, de liker bloggen min så bra at de kunne tenke seg å utvikle et produkt sammen med meg, de inviterte meg til Oslo! – Det betyr faktisk mer enn å være nr 1, for meg. Tibudet er ikkje forkastet, men eg takket “Nei takk” enn så lenge så får me se hva som skjer 🙂

      EN ting er eg sikkert på og det er at eg hadde ALDRI ofret noen av mine BARE for å være på toppen – ALDRI! Det oppsto nok antydninger til panikk da “noen” ble liggende på 3.plass hele 2 dager på rad så da måtte jo noen ofres da vettu. Godt me ikkje alle er like.

      Om eg skulle ha noe mål med blogging så måtte det være å bli nr 1 fordi eg faktisk kom med noen BRA uten at noen ble ofret. SÅ får me jo se hva som skjer fremover. Eg har blogget i 14 år så eg har mer enn nok tid 🙂 Dessuten er det mye mer behagelig å være på Topp20, mindre stress og mindre forventninger å leve opp til 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Det er sikkert gjevt å være på toppen en dag eller tre. Men virker litt krampaktig hvis man må være der støtt…
        Så gjevt kan det da umulig være. Skulle gjerne etablert meg litt høyere, sånn blant de 20 øverste. Men for meg er blogg et sted å få utløp for skriveglede.

    3. Din skriver glede og friminutt blir belønnet en dag med å være på toppen. Jeg trur ikke du skal måtte utlevere den ene eller den andre. Du skriver veldig bra med dine skråblikk på toppen og ikke minst dine reisebrev er utrolig bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg