Hvorfor vil Siv knuse meg?

Hva galt har jeg gjort?  Hvorfor ønsker lederen av Fremskrittspartiet, landets finansminister å knuse meg?
At hun ønsker å motarbeide politikken jeg ønsker å fremme, se det har jeg stor forståelse for.
At hun mener at den ideologien jeg står for ikke er den riktige løsningen for de utfordringene landet står foran. Også helt greit. Men hvorfor sier hun at hun vil knuse MEG?

Det er bare å brette opp ermene, dundre ut, og knuse disse jævla sosialistene”

Dette er ordrett hva Siv Jensen sa på Fremskrittspartiets landsmøte i går. Og jeg spør en gang til;
Hvorfor vil Siv Jensen, medlem av regjeringen og landets finansminister knuse meg? Hva galt har jeg gjort?
Er det så å forstå at Siv Jensen, og regjeringen Solberg ønsker å knuse/ kneble alle som står for en annen politikk enn den bestående?
Tidligere denne uka ønsket samme parti å doble straffen hvis den dømte kom fra bestemte bydeler i hovedstaden. Det er liksom mer aktverdig å være ruteknuser eller narkodealer hvis du bor på Frogner enn hvis du bor på Stovner.  Nå skal de knuse sosialistene.
Vi har sett slike utspill fra ytterste høyre før. Den gang advarte Arnulf Øverland. Du må ikke sove…
O
g folkens, når medlemmer av landets regjering i forkant av en valgkamp kommer med slik hatretorikk er det på tide at langt flere enn sosialistene våkner opp.

Det er ikke mer enn 8 år siden et tidligere medlem av Fremskrittspartiet fikk en ide om å knuse sosialistene, eller mer bestemt Arbeiderpartiet. Den ideen kostet 77mennesker livet. 69 av de var leirdeltakere på AUF sin sommerleir på Utøya.  66 andre deltakere ble såret.
Jeg sto på Ringerike Sykehus den kvelden og så med egne øyne hva uttalelser som den Siv Jensen kom med på Fremskrittspartiets landsmøte kan føre til. Jeg kan lukke øynene og se bilder av skadeskutt ungdom på ny. Bilder jeg aldri vil klare å slette fra netthinna, selv om jeg prøver.

Jeg tror ikke Siv Jensen har planer om å gå ut og helt konkret knuse sosialister.
Men er hun sikker på at det ikke sitter en eller annen i ei kjellerstue eller et gutterom og som tar Frp lederens ord mer konkret, nesten som en ordre? Blåser hun ikke på hatets glør på en måte som et regjeringsmedlem burde holde seg for god for?
Jeg blir redd når jeg hører slike uttalelser.  Ikke redd for Siv Jensen, men redd for hva hennes uttalelser kan få andre til å gjøre.

Neste helg er det Rødt som har Landsmøte.
Jeg håper ingen der, verken Bjørnar Moxnes eller andre, kommer med liknende uttalelser mot Fremskrittspartiet, mot regjeringen eller mot andre politiske motstandere.  Jeg håper og tror vi holder oss for gode til å ta del i verbal skittkasting og hatretorikk.
Samtidig ønsker jeg at vi på en tydelig måte protesterer mot ønske om å knuse sosialister eller andre som har en annen politisk oppfatning enn regjeringen. At vi viser med all mulig tydelighet at det ikke er en slik utvikling vi ønsker.
Presten Martin Niemullers dikt fra 30-tallet har fått mer og mer aktualitet. Uttalelsen til Siv i går er bare nok et bevis på det.  Det er på tide at noen sier klart og tydelig fra at dette ikke er riktig utvikling.

Først kom de for å ta kommunistene,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke kommunist.

Så kom de for å ta fagforeningsmedlemmene,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke fagforeningsmedlem.

Så kom de for å ta jødene og sigøynerne,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke jøde eller sigøyner.

Så kom de for å ta de homofile,
men jeg protesterte ikke
for jeg var ikke homofil.

Da de kom for å ta meg,
var det ingen igjen som kunne protestere.

Neste helg er det som før nevnt Rødts Landsmøte.  En av de sakene som skal opp til behandling på Landsmøtet er Rødts Prinsipprogram. En av punktene det er dissens om, og hvor debatten nok kommer til å gå friskt er hvor vidt dette skal strykes fra prinsipprogrammet.

Historisk er det mange erfaringer som viser at det vil være motkrefter – både innenlands og i utlandet – som ikke vil akseptere ei folkelig, demokratisk maktovertaking, og det er stor risiko for at disse vil bruke uakseptable middel for å stanse revolusjonen. Folket må være forberedt på dette. Arbeiderklassen er sikrest på et godt resultat dersom klassen er sterk og velorganisert og har satt seg klare mål og forsvarsstrategier. 

Jeg er blant de i Rødt som ikke er så opptatt av revolusjon, enten den er væpna eller demokratisk
Jeg tror at arbeiderklassen og vår sosialistiske politikk vil nå frem gjennom en demokratisk utvikling. Det vil nok mer være som en evolusjon, enn en revolusjon.
Jeg har og et helt klart ikke-voldelig syn, og mener at vold ikke løser utfordringer.  Det enkleste r IKKE pistol..
Ordet er mitt våpen.  Følgelig har det vært helt greit for meg at avsnittet strykes.
Når jeg hørte Siv Jensens uttalelse da den ble kjent i dag, var dette avsnittet noe av det første jeg kom til å tenke på.
Når Siv Jensen, Fremskrittspartiets leder og medlem av landets regjering i full offentlighet kan gå ut å si at hun ønsker å knuse mennesker som har et annet politisk tankesett enn henne, ja da beviser det med all mulig tydelighet at vi i Rødt må ha klare mål og strategier for hvordan vi skal kunne forsvare demokratiet når vår politikk har seiret.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Nåja, det ble sannsynligvis sagt med humoristisk snert på det landsmøtet, selv om jeg muligens ikke er helt overbegeistret for ordvalget til Siv Jensen. Rødt og Moxnes ønsker jo knuse kapitalismen, de dropper bare ordet “jævla” i talene. Så det er kun et ordvalg.
      Jeg er tilhenger av blanding av begge, sosialisme og kapitalisme. Ekstreme retninger på den ene eller andre siden gir bare problemer for veldig mange blant befolkningen. Venezuela f.eks, håpløst opplegg i årevis der, og så kan man vel ta USA på kapitalistsiden..dårlige greier for altfor mange mennesker. Det er vel derfor jeg har problemer med store deler av partiprogrammet til alle partier og helst vil plukke det beste fra flere. 🙄 Mulig jeg er for vrien og vrang…det går alltid dårlig på disse valgomatene media opererer med for å “hjelpe” folk å finne rett parti å stemme på. Jeg er for uenig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg