Hyller kvinnene i dag.

I dag er det kvinnedagen. Det synes jeg må markeres her på bloggen.  Så i dag vil jeg bruke dette innlegget til å hylle kvinnelige bloggere. Løfte frem sterke kvinnelige stemmer.

Når jeg skal trekke frem sterke kvinnelige bloggere kommer man ikke utenom Vivian. Ingen over, ingen ved siden. Hennes historie, hennes skjebne, er tøff.  En svakere person kunne fort gitt seg over i selvmedlidenhet og bitterhet, men ikke Vivian. Det er vel ingen som leser bloggen som er i tvil om at hun fremdeles er den som har stålkontroll på hus og hjem. En sterk kvinne med en sterk historie. Et forbilde for mange av oss.

Vibbedille er en sterk kvinne med en sterk stemme. Uredd går hun i krigen for alt og alle hun tror på. Det er beundringsverdig.
Det er ikke “krigeren” Vibbedille som er mest dominerende på bloggen, det er kreativiteten og lekenheten. Hun har en skaperglede og en kreativitet som imponerer og inspirerer.  Hun har i tillegg et hjerte av gull og viser stor gavmildhet overfor de som befinner seg nederst ved bordet.

En annen kvinne som imponerer er Monica. Når livet var på det svarteste og hun knapt kunne synke lenger ned tok hun grep og stablet seg møysommelig på beina. Kom seg vekk fra rusmiljøet og skapte seg et liv. Det står det utrolig respekt av.

Stina er en typisk rosablogger. Hun skapte seg et navn, og har levd av å være påvirker siden hun var 21 år gammel. Egentlig er rosabloggerne de beste av de, de staeste av de, de som ikke ga opp på veien gode kvinnelige forbilder. Glem litt fokuset det har på kropp og mote, men se på hva de virkelig klarte. Pur unge kvinner som klarte å skape et levebrød og en solid inntekt. Det er ikke alle som tjener en million i året i en alder av 25. Det oppnådde Stina.

Det er mange sterke kvinnelige stemmer på blogg. no. Sterke på så utrolig mange forskjellige måter. Jeg kan ikke nevne alle. De jeg har nevnt til nå er de fire kvinnelige bloggerne som ligger øverst på bloggtopplista i dag. De er sterke kvinner og flotte forbilder på hvert sitt vis.  Jeg fortsetter nedover bloggtopplista, men plukker nå ut blogger jeg ønsker å fremheve, mest for å vise mangfoldet. Hvis noen føler at jeg hopper over dem, kan det være like mye fordi jeg ikke kjenner dem og bloggen deres godt nok til å gi dem den omtalen de fortjener, eller at jeg prøver å løfte frem litt forskjellige fortellerstemmer. Vise frem mangfoldet.

Strikkekjerring bør nevnes. Kvinnelig gründer som nedlegger et beundringsverdig antall timer  for å få bedriften sin til å gå rundt.

Gry bør helt klar nevnes når man ramser opp sterke kvinner og sterke kvinnelige stemmer. Her får du meninger, ofte provoserende og i det minste politisk ukorrekte servert rett i fleisen – og så til de grader uten filter.
Gry kan kunsten både å provosere og engasjere.
Om hun ser på seg selv som feminist? Aner ikke, men jeg tviler. Mitt inntrykk er at dama ikke ønsker å bli satt i noen som helst bås.

Livet med Veslaer litt i samme gaten. Ikke så til de grader sterk i uttrykksformen som Gry, men ofte like politisk ukorrekt i sine uttalelser. Litt mer stillferdig fortellerstemme får hun frem budskapet sitt, og får deg ofte til å nikke enig, selv om du i utgangspunktet trodde du var uenig. En god retoriker.

Skriveglad bestemor er en av mine yndlingsblogger. Hun er en blogger uten mange ord. Men du verden hvor mye hun får sagt! Små stikk om alt fra været til Kina i løpet av noen få linjer.

Gratulerer med dagen alle kvinner, i dag er det vår dag.

 

9 kommentarer
        1. «Stormen»? Er det min ene kommentar der jeg kaller henne en voksenmobber du betegner som en storm. Si meg, hvis den kommentaren var en storm, hva vil du da kalle den helt vanvittige hakkingen til alle døgnets tider som dere to bedrev mot meg hver eneste dag i en periode på over to år?

          1. ????? Dette har da ikke noe med deg å gjøre??????

            Når det er sagt så ser jeg at det at jeg kommenterte det du skrev daglig over så lang tid kan ha vært belastende. Det beklager jeg.

            1. Du kommenterte slett ikke bare det jeg skrev. Da hadde det bare vært en besettelse, ikke trakassering. Som eksempel kan jeg bruke en daglig adventskalender du hadde. Den handlet om lite annet enn opplåst kokk/sektleder fra nord, med en menighet som hyllet ham med hallelujarop og messing. Det var helt sinnsykt!

              Rettelse: var vel en slags føljetong, ikke adventskalender.

    1. Takk så mye for fin omtale!🤗👌🏻
      Alle disse kvinnene og veldig mange flere fortjener hvert ord og er alle flotte sterke kvinner på hver sin måte.
      Gratulerer så mye med Kvinnedagen!🎉💪🏻

      1. Mange flere kunne vært nevnt. Var og litt viktig å vise mangfoldet. Du fortjener hvert ord, jeg er virkelig imponert over deg og stå-på-evnen og kreativiteten til å skape møteplasser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg