I dag blir en rolig dag.

Sitter her med tekopp og tastatur.  Den varme, gode smaken av skikkelig god te. Jeg nyter hver eneste slurk, og ikke minst duften som stiger fra koppen. Black tea & ginger with peach. En julegave fra Yngste Sønn.  Teen varmer på så mange vis.   Jeg er utrolig glad i te. Morgenen blir ikke det samme uten tekoppen.

I høst en gang fikk jeg nesten sjokk da jeg oppdaget hvor dyrt te var blitt. De teslagene som jeg pleier å variere mellom på matvarebutikken hadde plutselig prislapper på godt over 50 kroner pakka, Ja, en av de sågar over 70 kroner, for rundt 20 teposer!
Etter den oppdagelsen har jeg konsekvent gått for de billige alternativene. Helt greit, men som med mye annet henger pris og smak gjerne litt sammen. Og jeg har savnet en god kopp te, sånn når jeg virkelig skal kose meg.
Yngste Sønn har nok fått med seg dette, For på julaften fikk jeg 7 forskjellige pakker med te. Hver tepakke var selvsagt pakket for seg, så det var totalt 7 pakker til meg fra Yngste Sønn, alle inneholdt te. Det ble mye latter av det gjennom kvelden. For siden det også var Yngste Sønn som delte ut pakkene i år kom de jo ikke samtidig, men fint fordelt ut over i pakkefordelingen.  Snart ble det tippet på te i alle pakker,
Flott gave, mye varme og humor i den – og jeg kan kose meg med masse god te gjennom hele vinteren. Vi regnet ut at hvis jeg tok en tepose hver dag, så har jeg te frem til 11. juli.

I dag er det annen juledag, og jeg har tenkt å ha en skikkelig rolig dag. Ikke noe Ribbemarsj på meg i år, kjenner jeg. En liten trasketur ut med Charlie Chihuahua får holde.

Hvis du ikke vet hva Ribbemarsj er, så er det en tradisjon her på Hønefoss. Man går en slags turmarsj med poster, får servert varmt gløgg og pepperkaker på suppestasjon midtveis. Lokalavisa står som arrangør, og i år er det 28, gang det arrangeres.
Det er en sosial ting. Ikke noe første mann til mål og tidspress. Hele familier vandrer sammen, de yngste blir kanskje dratt på kjelke eller trillet i barnevogn. Man hilser på kjente og slår av en prat.
Det deles ut nål for 5, 10 og 20 utførte Ribbemarsjer. Sosialt, og en får gått tur. Gamle Gubben Grå og jeg har ofte deltatt. I år frister det ikke. Det er spådd sludd og regn og rundt 0 grader.
Jeg tror jeg trenger hvile mer enn å traske av gårde rundt Hønefoss et par timer i regnvær.

I gamle dager, da jeg var ung, var andre juledag den store festdagen. Andre juledag på Fossen restaurant var årets høydepunkt. Mange gode minner fra den tiden.
I år frister det heller ikke å dra på byen. Nei, sitte foran peisen og kose meg med ei bok frister mye mer. Kanskje spille brettspill med ungene.
Jeg tror det blir en fin dag!

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Te er så godt, jeg drikker jo ikke kaffe så da blir det gjerne te i stedet for. Men jeg er ganske så tradisjonell med svart te, og ikke sånne nypete og grønn te. Og ja du har rett te er svrt dyrt blitt.
      Men for noen flotte gaver da fra sønn. Nyt tekoppen. Som jeg må si jeg fikk sansen for

    2. Så koselig gjort, en gave som både gleder og varmer lenge! 😃 Artig å høre om ribbemarsj også. Riktig god romjul til deg og dine. 😊

    3. Nei, på byen skal jeg IKKE 😀 Og ikke på ribbemarsj heller… MEN… jeg har vært veldig flink og vært på Sats en times tid. Nå er det sofa resten av dagen. Orket ikke noe mer kjente jeg 😮

    4. Jeg må også ha en kopp te hver morgen og jeg har i tillegg vent meg den fine vanen å ha litt honning i også.😅
      Jeg akkes også over hvor dyrt te er blitt, så jeg hadde blitt overlykkelig hvis jeg hadde fått te i julegave.🤩🎁🎄
      Har sett på nyhetene at det er livsfarlig glatt der sør, så jeg hadde jammen holdt meg innomhus jeg også.😅
      Ellers høres jo den ribbemarsjen veldig koselig ut, men i godt vær og føre.🤗

      1. Te må msn ha og denne gaven gleder lenge. Masse spennende smaker jeg gledet meg til å utforske.
        Ribbemarsjen er hyggelig. Leser i lokalavisa at det var 300 startende, så det er populært.Men det fristet ikke meg i år

    5. Te er godt ja – og kjempedyrt blitt! Har du en Normal-butikk på Hønefoss, så har de fast lavpris på Pukka-te – 40,- pr pakke… nesten halv pris, det….! Her er det minimum to tekopper hver dag – på jobb drikker jeg kaffe…. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg