I denne søte julestri 7

I går gjorde Kjerringa noe hun ikke har prøvd før. Hun bakte Tjukklefse.  Oppskriften fant hun inne hos Strikkekjerring.  Alle som har vært inne på den bloggen vet at her har vi med et skikkelig kjerringemne å gjøre som selvsagt har full kontroll på, og kunnskap om alt som har med matlaging og kakebakst å gjøre.

Jeg har ingen tradisjon for tjukklefse.  Kan aldri huske at vi hadde det hjemme eller hos eldre slektninger. Mulg dette ikke er en del av tradisjonsmaten på Ringerike og i Ringelia der jeg har slekta mi fra,

Uten kanskje å ha tenkt så nøye over det har jeg tenkt at slike lefser i likhet med potetlefser steikes på takke, og det har jeg aldri eid. Når jeg så at tjukklefsene til Strikkekjerring ble stekt i steikeovn fikk jeg lyst til å prøve. Og i dag satte jeg i gang.

Deigen var grei å arbeide med. Jeg har muligens brukt litt mer mel enn det en ekspert som Strikkekjerring ville ha brukt, og jeg var heller ikke så flink til å passe steketiden. De ble litt brune, ikke brent, men litt mer brune enn jeg hadde ønsket. Men jeg er mer enn fornøyd. Det er fult ut spiselig, og med smør og sukker ble det virkelig godt.
Dette kan jeg fort finne på å bake igjen.

Takk for inspirasjon og oppskrift!

10 kommentarer
    1. Se der ja!🤩🤗
      Der ble det tjukklefser i Drømmehuset også til jul.🎅🏻🎄
      Morsomt at du ble inspirert til å bake disse.🤩
      Nå kan du fortelle alle at du har bakt lefser til jul.👏🏻👍🏻💃

    2. Dette så godt ut, skikkelig husmor du nå…Herlig…
      Vi har mye å lære av strikkekjerring – for det er gode og gamle oppskrifter hun deler med oss.

    3. Sånne tjukke lefser med sukker og kanel på er jo så godt! 😋 Smart å ha de i ovnen. Ei tørr stekepanne er også en mulighet, men da får man bare stekt én av gangen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg