I denne søte julestri 9

 

Kjerringa er litt trøtt i dag.  Det var i grunn en slitsom dag i går. Kommunestyremøte fra 9.30 til rundt klokka 18.
Budsjettbehandlingen er kanskje ikke det mest spennende kommunestyremøte. I det minste ikke i vår kommune. Når Ap, Hø, Frp, MDG. V, og Krf leverer felles budsjettforslag behøver man ikke være særlig flink i matte for å forstå hvilket forslag som kommer til å få flest stemmer.
Likevel må alle partiene opp på talerstolen noen ganger for å snakke om sitt budsjettforslag, sin politikk, Det er like mye til publikum og pressen som i håp om å få noen i salen til å endre syn.  Usikker på om alle representantene setter seg så nøye inn i de andre partienes budsjettforslag-

Det gjør inntrykk på meg i det minste når 25 fastleger stiller opp i kommunestyresalen for å få frem sitt budskap om at Alle trenger fastlege.  Likevel var det kun Rødt som hadde funnet råd i sitt budsjett til de 24 millionene fastlegene og administrasjonen har funnet ut at trengs for å trygge en trygg fastlegeordning.
Så mens 25 fastleger hadde hengt av seg den hvite frakken og sto i stille protest bak i salen gikk den ene representanten etter den andre på talerstolen og prøvde på best mulig vis å overse legene mens de debatterte mange andre områder i budsjettet. Det det ble brukt mest engasjement på var om det skulle være gratis parkering i Hønefoss eller ikke. Noe som i grunn utgjør en svært liten del av budsjettet.
Jeg tror ikke legene ble så veldig imponert.

Saken om fastlegene skal opp til behandling i dag.
Men siden det bare ble flertall for å sette av 1,3 millioner kroner til fastlegeordningen i budsjettet, som er den summen regjeringen allerede har bevilget så er det lite trolig at noen plutselig har 24 millioner på lur i dag.
Ja, jeg fikk med meg at han fyren fra Krf. antydet at selv om han kun hadde 1.3 millioner i går kunne det hende at han mener noe helt annet i dag. Kanskje han forventer hjelp fra oven?

Da hun kom hjem var Eldste Sønn på besøk. Gamle Gubben Grå hadde invitert han på pinnekjøtt.
Man blir ikke mindre trøtt av å spise pinnekjøtt-middag etter en lang dag.
Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å sette meg ned og forberede meg til dagens kommunestyremøte. Jeg gjorde det. Både Hønefoss sykehjem og fastlegeordningen skal opp. Pluss et par andre saker jeg er litt engasjert i.
Ja, og så skal jeg få svar på en interpellasjon om Ordfører synes det er ok at forskjellene øker også i vår kommune og at sosialtrygdsatsene ikke tar høyde for prisveksten på for eksempel mat.
Jeg har og et grunngitt spørsmål som går på valg av konsulenter til mulighetsstudie for Hønefoss sykehjem.

Jeg burde skrevet noen glitrende innlegg i går kveld, men jeg ble sittende å lete etter ordene mens jeg lyttet med et halvt øre til hva guttene og Gamle Gubben Grå snakket om. Til slutt ga jeg opp og krabbet til sengs.
Angrer litt på det nå. Jeg er helt klar best når jeg er godt forberedt.

Nå må jeg straks hoppe i dusjen. En ny lang dag venter.

4 kommentarer
    1. Det blir kaos i kommunene om man ikke har fastlege. Jeg har heldigvis fastlege i min kommune. Gått hos han siden 2015, enestående person.
      Skjønner godt at det blir lange dager.

    2. Fastleger trenger man og det føltes nok som en ganske bortkastet dag for legene som stod der og ikke ble hørt.
      Skjønner også at det må være demotiverende for deg å gå på et møte der bestemmelsene allerede er tatt og at uansett hva man sier så blir ikke utfallet endret.
      Her er mesteparten av håret slitt av hodet etter at de i gårdagens kommunestyre innførte eiendomsskatt selv om de faktisk kunne fått budsjettet i balanse med alle de ekstra midlene de har fått tildelt på slutten av året.😨

      1. Interessant! Vi har hatt eiendomsskatt noen år. Skulle ha det til vi var ute av Robek, men det er en del år siden vi kom ut – og vi har det ennå.
        Det er selvsagt surt å betale eiendomsskatt, men hvis det kan bidra til gode og trygge tjenester synes jeg det er greit. For velferdsstaten jeg er så glad i koster penger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg