Ikke bare skjør, nå også beinskjør

 

Her om dagen var jeg til bentetthetsmåling på sykehuset.  Ortopedene liker å sende meg på det fordi jeg liksom klarer å ødelegge meg sånn skikkelig med det som kalles “lavenergi-traume”. Du veit når man pådrar seg kompliserte brudd ved “fall fra egen høyde” er det noe rart.

Sist jeg var og målte hvor tett og kompakt skjelettet mitt er i rygg og hofteområde hadde jeg ikke tegn på benskjørhet.  Det var for åtte år siden.  Denne gangen var jeg ikke like heldig.

Hoftene var i og for deg greie nok. Ikke noe som tyder på at lårhalsen behøver å ryke neste gang jeg snubler i et eller annet på min vei.  Like bra sto det ikke til med ryggen. Hvorfor er jeg ikke overrasket? Den ryggen min har vært vond lenge.  Om det har noen sammenheng med benskjørheten vet jeg ikke.

Osteoporose, benskjørhet i ryggen er liksom ikke en lystelig diagnose. Man pådrar seg lett kompresjonsbrudd i ryggen.  Og er det noe jeg føler jeg ikke trenger er det mer vondt i ryggen.

Heldigvis finnes det hjelp.  Jeg skal starte på noen tabletter som skal tas en gang i uka, og som ikke bare skal stoppe eller forsinke utviklingen men også kan reversere den.

I tillegg kan man gjøre mye for å bremse utviklingen med kosthold og ved å bevege seg, gå turer. Ingen grunn til å sette seg inne å være redd for å skade seg, selv om det kanskje kan være lurt å se hvor en setter føttene.

Jeg var likevel litt betenkt da jeg kom hjem til Gamle Gubben Grå den ettermiddagen. Det begynner unektelig å bli noen defekter på denne kjerringa. Vi har vært sammen i over tretti år, gift i 27 år. Det må vel bety at angrefristen og garantien har utløpt for lengst? Det betyr vel at han ikke bare kan bytte meg inn i en ny og feilfri modell?

26 kommentarer
    1. Du får knaske tabletter og går turer!
      Ikke bra diagnose, men det er noe med oss alle…det baller seg på!
      Du får finne på noe lurt – kjøpe noe hyggelige til ham og bake deilige kanelboller!
      Tenne lys når regnet kommer til uka og noen gode viner er aldri feil å ha på lur! <3

    2. De pillene der….argh!!
      Jeg brukte dem i en del år – og jo, de bremset eller virket jo sikkert.
      Men, å huske dem en gang i uken?
      Vanskelig.
      Å huske dem en gang i uken – en halvtime før første kaffekopp (evt annen føde) – enda vanskeligere!!
      Har ikke tall på hvor mange ganger jeg var halvveis i den gode førstekoppen da jeg plutselig oppdaget… Å pokker! 😂

      Jaja, såvidt jeg vet skal de kun tas i en slags kur på noen få år. Jeg stoppet litt tidligere etter gjentatte uker der jeg glemte dem :p
      Skal visst være harde for magen, men jeg tålte dem fint…
      Lykke til – jeg brekker ribbein så lett som bare det, men har unngått andre brudd…så langt.

      1. …øh, tillegg, en halvtime (minst) før første føde – og i oppreist stilling – altså ikke sette på klokken kl 6 og legge seg litt etterpå. Urk.

          1. Ok, kjekt det – jeg har det med å drikke min første kopp kaffe før jeg er helt bevisst… :p

            En annen ting, man får både kalktabletter (svære) og disse andre. Jeg var sløv og husket ikke å hente meg mer kalktabletter og skulket dem en god stund…
            Etterpå fikk jeg vite at de virket såpass sammen med de andre pillene at de andre pillene nesten ikke hadde effekt mens jeg skulket kalken :p

    3. Jeg tror nok ikke du blir bytta ut. Dere har så mange år sammen at det skal nok mer til😊
      Men den diagnosen var ikke noe ålreit. Så bra at det finnes medesin som tilogmed kan reversere den da i allfall. Og jeg regner med at du kommer til å være flink til å gå turer😊

    4. Ja, han kan ikke bytte deg med en friskere modell. Ingen er perfekt likevel.
      Det er likevel triste greier når kropp begynner å skrante. Må bare gjøre det beste ut av det.

    5. Å bevege kroppen er viktig for å holde den i form. Ryggen trenger styrke for å holde ryggraden oppe. Dvs at styrketrening kan forbedre livskvaliteten betydelig, og er en god investering for helsa. Er du usikker på øvelser kan fysioterapi være en hjelp til å komme i gang. Etter at jeg har trent opp ryggmuskulaturen har jeg aldri hatt vondt. Hviling på sofa blir man slapp av, og er ikke veien til bedring av rygg. Det må i så fall hviles etter trening.

      1. Så flott at du aldri har hatt vondt i ryggen etter at du fikk trent opp ryggmusklene dine. Jeg har ingen planer om å legge meg til på sofaen engstelig for ryggen min.
        Jeg har levd med en ødelagt og vond rygg i minst 15 år.
        Jeg er vant til å ha vondt, og har etterhvert lært meg hvordan jeg best kan leve med det. Det er ikke å bære i ro, men det er ikke å være for aktiv heller.

        1. Huffamegda, beklager så mye fordi jeg rett og slett ikke visste om din skadde rygg. Jeg må få lov å si at du bærer vondtene med klasse, uten å sutre og klage som en viss blogger på toppen. Du clickbaiter i hvertfall ikke tematikken.
          Ta vare.

    6. Jeg fikk diagnosen i august. Har en alvorlig grad av beinskjørhet. Tar kalk og D vitamin hver dag. I tillegg tar jeg en tabelett hver søndag morgen mellom kl
      08.00-08.30
      Jeg kler på meg treningsklær ,tar medisinen og går meg en god tur. Jeg fikk beskjed fra legen om å måtte stå på beina minimum 30 minutter etter inntak. Skal ta ny bentetthetsmåling om ett år for å vurdere behandlingen. Lever et tilnærmet normalt liv, må bare være obs på å ikke vri eller bøye ryggen for brått. Lykke til med behandlingen 👍

      1. Jeg har en plan for den tabletten. Og jeg har ikke tenkt å la dette begrense livet mitt. Men kanskje bli flinkere til å gå med staver når jeg skal gå skikkelig i terrenget.

    7. Godt det ble oppdaget så du kan begynne på behandling. Vet det ikke er uvanlig med beinskjørhet når østrogenproduksjonen avtar, så er noe alle kvinner over en viss alder bør være obs på.

    8. Jeg tenker at Gubben Grå vet at han OGSÅ kan byttes ut i så tilfelle. Vi får noen feil og mangler etter hvert alle sammen 😀 Jeg spiser kalsium hver dag mot litt dårlig bentetthet. Brakk masse greier en periode 🙁 Nå er det mer overtråkk det går i.. Men da må jeg nok trene, ingen piller…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg