Ikke helt i samme klasse….

Eidsvollsbygningen, selveste demokratiets vugge her i landet.  Det var litt surrealistisk da GPS en viste vei rett inn til selveste Eidsvollsbygningen. Ja, både Gamle Gubben Grå og jeg sjekka GPS en både en og to ganger, men vi var på rett sted.
Jeg, en liten lokalpolitiker fra Ringerike, en lokalpolitiker som håper på endelig å få en plass i kommunestyret etter å ha vært vara i 8 år. Nå sto jeg utenfor Eidsvollsbygningen og Demokratisenteret  som er bygget i bakkant og skulle sitte i panelet i en politisk debatt.  Eidsvoll ligger en times kjøring vekk fra min kommune for de som ikke er så gode i lokal geografi.

Da spørsmålet om å stille for Viken kom en januardag jeg befant meg i Amsterdam, trodde jeg at man tenkte listefyll.  Mest bare for å ha et navn eller to fra Ringerike på valglista til dette gigafylket Viken som skal opprettes 1.1 når Østfold, Akershus og Buskerud slås sammen til et fylke. Så jeg svarte ja etter litt tenkepause.
Når jeg helgen etter på nominasjonsmøtet fant ut at jeg var tiltenkt en 8. plass ble jeg litt mer betenkt. Men har man sagt Ja, har man sagt Ja.  Og plutselig var det en liten mulighet for en varaplass til fylkestinget.
Så kom spørsmålet om hvilke politiske områder jeg var god på. Jeg svarte Helse og sosialpolitikk. Det hører liksom sammen, selv om sannheten er at det er Helsepolitikk jeg er god på. Sosialpolitikk er jeg ikke like stø på. Den selverkjennelsen kom først noen måneder senere.  Den dukket opp da jeg litt motvillig hadde sagt ja til å være Rødt Vikens representant til å debattere Sosialpolitikk her på Eidsvoll, og plutselig fikk tilsendt 2 case og 2 spørsmål jeg skulle greie ut om.  Ikke var det som når jeg skulle skrive stil på skolen, 4 alternativer hvor av jeg kunne velge “planken” Den oppgava alle måtte klare å få til noe på.  Her var det nok meningen jeg skulle greie ut om alle fire.

Vel, nå var dagen kommet. Jeg hadde tatt turen, og sammen med Kystpartiets representant som jeg traff på gikk jeg inn på demokratisenteret mens Gamle Gubben Grå parkerte bilen.
En pent antrukket herre tok i mot oss i døra. Hilste pent på fyren fra Kystpartiet, og ga så meg hånda og sa “Hei, Brit Helen”  Det er utrolig få som bruker Helen på meg.  Ikke en gang Gamle Gubben Grå.  Det er i grunn bare den aller nærmeste familien.  Jeg sluttet selv å bruke navnet i gymnastida. Jeg mønstret mannen et par sekunder før det demret. Og, ja han får lov å si Brit Helen. Det var yngste sønn hos naboen til mine foreldre. Da jeg var ung tilbragte vi nyttårsaftener, vinterferier, påske og en utrolig stor mengde lørdagskvelder sammen.  Sist jeg så han var i begravelsen til Mamma, hvor han ga meg en tårevåt bjørneklem.  Ja, han arbeider jo her på Eidsvollsbygningen, det demret at jeg hadde hørt det en gang.

Så bar det inn i salen. Småpratet med representantene fra de andre partiene.  Og med representanter fra Rødt Eidsvoll som ikke ønsket å sitte i panelet.  Arrangøren, Velferdsalliansen, hadde bedt om politikere fra Viken lista.   Hyggelige folk, alle jeg snakket med.  Men de hadde lang erfaring fra fylkespolitikken, hadde ledet hovedutvalg og vært vara til Stortinget.  De var langt mer erfarne politikere enn meg.
Jeg skulle debattere et politisk felt med dem som jeg ikke syntes jeg behersker, i en kommune og et fylke jeg overhode ikke kjente til.  Og ingen vet jo helt hva som kommer til å skje i Viken… Dette kunne fort bli litt vel interessant.

Så var debatten i gang.  Heldigvis kom det ikke så mange tilhørere.  Det var de fra Velferdsalliansen, en debattleder fra Oslo Met, en heiaperson fra Venstre og en fra Rødt, Et par jeg ikke helt vet om representerte noen, og så Nabogutten hjemmefra og Gamle Gubben Grå som satt seg på bakerste rad.  Mulig et par til.
Jeg klarte meg greit, men var ikke fornøyd med egen innsats.  De andre var så himla gode! Spesielt han unge Balder fra SV.  Balder Alvær Olafsen, merk dere navnet.  Denne spår jeg en lysende karriere.
Jeg fikk ros fra ei fra Velferdsalliansen fordi jeg var den eneste som snakket om tidlig innsats, noen ganger  allerede fra barnehagen, for å  forhindre dropp-outs på videregående skole.

Etter en matbit, og en erfaring rikere, satte vi nesa hjemover.  Må nok bli enda bedre til å debattere med virkelig flinke debattanter.

8 kommentarer
    1. Det høres ut som du har hatt litt å bryne deg på ja. Men det er nok sikkert en god øvelse. Og øvelse gjør Mester 🙂
      Jeg hadde aldri passet inn i en sånn setting. Jeg har sagt mine ord på TV, men å sitte sånn og prate foran et publikum tror jeg jammen ville gjort meg passe stum 😉
      Balder kommer jeg nok til å huske. Ante ikke at noen kunne hete det, og han kommer nok til å lage rabalder han der 😉

      1. Balder mistet moren og søsteren i tsunamien i Thailand. Tror vi kommer til å høre mye fornuftig fra den gutten!

    2. Den forsamlingen av menn..viktige, alvorlige MENN..på det gamle maleriet.. 😁 De tenkte neppe på at en dag ville kvinner også delta. Hadde vel fått sjokk av tanken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg