Ikke noe hokus-pokus, bare ren viljestyrke….

Kokkjævel der oppe på bloggtoppen forsøker å bli snusfri ved hjelp av hypnose.
Jeg har aldri snusa. Men jeg var cocacoliker i mange år, så jeg vet litt om avhengighet – og det å slutte, eller i det minste redusere sterkt inntaket. Nå drikker jeg omtrent så mye cola i måneden som jeg før gjorde i løpet av en dag.

Jeg brukte ikke noe hypnose eller annet hokus-pokus for å redusere inntaket av cola. Jeg trodde det skulle bli en real utfordring, men jeg var veldig motivert.  Diabetesdiagnosen jeg hadde fått fortalte meg at sukkerinntaket måtte ned, kostholdet måtte endres hvis jeg hadde planer om å ha en haug med gode år foran meg. Og jeg er så utrolig glad i livet!  Motivasjonen var nok mye sterkere enn Kokkejævels håp om at hypnosen skulle virk. Jeg ville redusere cola-inntaket og ville jo helt konkret ikke leve så godt hvis jeg ikke klarte det.

Jeg drakk absurd mye cola. Om jeg ikke hadde en colaflaske tilgjengelig 24/7, så gikk det med en halvliter cola hver vakt i hvitt. Dagvakt, kveldsvakt, nattevakt – minst en colaflaske.  Ofte to.  Så vardet konstant en flaske cola plassert i koppeholderen i bilen.  Var det en tillitsvalgts-dag i Drammen, gikk det med en flaske på  turen nedover, en på turen opp igjen og selvsagt en colaflaske i løpet av arbeidsdagen også i Drammen.  Lage arbeidsdager, og de har det vært mange av, krevde mere cola – eller hvis jeg skulle i et viktig møte, hadde hatt en litt tøff dag, var dritforbanna for et eller annet, eller skulle belønne meg selv for god innsats i noe jeg var fornøyd med. Cola, cola, cola…

Kokkejævel har snus i munnen 24/7, også når han spiser???
Jeg vil tro at også han putter inn snusen ofte rent automatisk, akkurat som jeg fremdeles griper etter colaflaska som ikke lenger står der ved siden av girspaken. Men mens Kokkejævel tenkte å slutte ved hjelp av quick-fix. Bli hypnotisert – og vips snusfri, forsto jeg at colaavhegigheten var noe jeg nok måtte jobbe hardt med å kvitte meg med.

Kokkejævel gikk til sin siste hypnosetime med sorg.  Han så på en fremtid uten sin kjære snus som nesten uoverkommelig.Et liv uten snus føltes meningsløst.  Jeg kan forstå det.  Det er derfor jeg aldri har sagt at jeg har slutta med cola, bare at jeg skal redusere inntaket sterkt. Et liv uten noen gang mer å drikke cola føles utenkelig.

Når Kokkejævel skriver innlegget sitt har han vært snusfri i 6 timer.  og 14 minutter.  Så lenge har han ikke vært uten snus før.   Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har drukket cola siden mandag.  Snart 4 døgn.  Jeg tok et glass cola på terrassen i pinsen.  Var litt lei farris.  For nei, jeg har ikke erstatta cola med Pepsi max eller cola light.  Det smaker ikke det samme. Da kan jeg like greit drikke Farris.

Jeg tar fremdeles etter colaflaska i ren refleks når jeg kjører bil.  Og det er mange ganger i løpet av en travel arbeidsuke som jeg tenker at NÅ, nå må jeg ha cola!! Men så tenker jeg etter om jeg virkelig MÅ det. Om en kaffekopp eller litt Farris kanskje kan gjøre samme nytten..  Eller noe annet.  Og det kan jo det, veldig ofte.  Jeg har og fortalt “alle”;  kollegaer, mannen i kiosken osv at jeg ha slutta med cola, og hvorfor.  Det gjør terskelen for å kjøpe den colaflaska litt høyere. Suget er der, og i disse travle tider, hvor tillitsvalgts-hodet mitt arbeider på høygir har det vært ekstremt til tider.  Noen colaflasker har det blitt. Men sjeldnere og sjeldnere.  I grunn liker jeg ikke smaken så godt lenger.  Blir ekstremt søtt når du stort sett bare drikker vann eller Farris til vanlig.

Jeg tror at det å slutte med noe man er avhengig av stort sett handler om å virkelig ville det.  Om motivasjon til å ønske å klare det.  Jeg ønsker Kokkejævel lykke til!

 

 

4 kommentarer
    1. Ja. man må ville det 🙂 Og du har jammen gjort det bra 😀
      Jeg sluttet med cola selv for mange år siden.
      Etterhvert begynte jeg med cola zero, som nå heter cola uten sukker. Men jeg drikker ikke så mye. Foretrekker vann med isbiter, så det er min daglige drikk.
      Lykke til, til alle som forsøker å slutte med en eller annen form for avhengighet 🙂

    2. Nå kan eg bare snakke for nikotinavhengighet, det nytter ikkje å prøve masse triks, man må bare slutte! Eg har røykt i ca 30 år, prøvde diverse triks og råd for å slutte, nytter ikkje. 14.des 2018 bare bestemte eg meg og eg har aldri hatt den følelsen for det før, men eg slutta! Tok min siste sigg 22.40 (JA eg husker det hehe) og etter det? INGEN! Har ikkje tatt på en sigg ei heller tenkt på en og det er nå (må se på appen) 539 dager, 7 timer, 41 min og 37 sek 🙂 Aldri angret et sekund!! 🙂 Herlig å kunne lukte fresht 🙂

    3. Helt sant det med viljestyrke, men jeg tenker det er veldig vanskelig uansett hva det er man er avhengig av…
      Så har jo noen mer selvdisiplin enn andre…
      Jammen godt du greide slutte men den colaen og ikke tok beinveien til pepsimax…
      Kanskje jeg må gå til hypnose for å slutte med chips….hmmm, jeg har et farlig konsum der…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg