Ishockey, langrenn og kaffe på trammen.

For en utrolig fin dag vi hadde i går! Jeg våknet med et smil om munnen og påskebrunfargen på plass i ansiktet.  Sola farger himmelen svakt rosa, og det ser ut til å bli en fin dag.  Jeg sitter her med tekopp og tastatur og tenkte komme med noen betraktninger om ishockey. Eller nermere bestemt reglene i ishockey som nå blir innskjerpet.
Kunnskapen om dette feltet suger jeg selvsagt ikke av eget bryst, det er som vanlig Geriatriks sine innlegg om sporten som er bakgrunnen for mine refleksjoner. Jeg tar derfor også et lite forbehold om at det jeg kommenterer ikke er “fake news”, såkalt aprilspøk for spesielt interesserte, men fakta.
For nå ser det ut for meg at det skal bli enda mer samrøre mellom økonomi og sport i denne idretten. At dårlig økonomi kan gi trekk i poeng i ligaen eller serien eller hva det nå heter i ishockey.

NIHF v/Forbundsstyret kan vedta forløpende å gi klubber poengtrekk med umiddelbare effekt ut fra brudd på krav om egenkapitalandel.

Sitatet over er bare et eksempel. Det er flere forhold som kan gi poengtrekk.
Det betyr vel at uavhengig av hvor godt spillerne gjør det på isen, så kan noen surrehoder i økonomiavdelingen ta fra laget seieren. Eller at hvis en hovedsponsor ikke var så rik som han selv ønsker å fremstille seg, og går konkurs slik at sponsorpengetilgangen stenges, ja så kan spillerne miste poeng, seier og opprykk.
For meg som er sånn passelig lite interessert i idrett virker dette både feil og urettferdig. På meg virker det som om det rikeste laget vinner, ikke det laget som er best til å spille ishockey.
Geriatriks derimot virker å være såre fornøyd. Regner med at det betyr at Ringerike Panthers, det lokale ishockeylaget har det finansielle i orden.

Nei la oss glemme sport og idrett og konsentrere oss om noe mer interessant. Mat, for eksempel.
I går ble det spist grillmat oppe på skauen. Vi var ikke hjemme før klokka var over 18, så vi nøyde oss med å varme noen vårruller og litt ris sånn i kvellinga. Greit å ta det litt enkelt når en har vært ute hele dagen.

Det blir nok enkel middag i dag og. Været ser ut til å lokke til utendørs aktiviteter. Om ikke ski og skigåing, så i det minste ta en tur ut å se snøen smelte og våren dukke frem. På slike dager frister det overhode ikke å dra til syden.

Det var ikke bare jeg som var på skirenn i går. Det var også den o prominente toppbloggeren som i dag er nummer 10 på bloggtoppen.
Han skryter av å ha krysset et fjell i sitt skirenn. Jeg antar han gikk litt lenger enn meg som kun krysset et tjern. Likevel ser jeg visse likhetstrekk. Jeg antok at det var dårlig form og ekstremt lite trening på ski de siste 10 årene som gjorde at jeg så ut som den gamle kjerringa jeg er der jeg sakte gled over tjernet. Allan får meg til å innse at det kanskje ikke var formen eller kjerringa det var noe galt med. Det var skiene!
Nå skal ikke jeg gå ut å kaste skiene i søppeldunken slik den o prominente gjorde. Jeg tror muligens det ville være en litt overillet handling, men jeg kan innrømme at en av skistavene mine ble lagt igjen i en søppeldunke på Stubdal før hjemreise i går. Da jeg skulle starte på returen over vannet hadde den ikke lenger noen trinse. Om jeg har mistet den på vei til hytta, eller at den har forsvunnet fordi noen har trampet rundt på den i løpet av dagen vites ikke. Ikke er det så nøye heller. Mulig jeg husker feil, men jeg tror Mamma kjøpte de skistavene til meg i 1988 da jeg skulle på påsketur på Glenna…..

Nei la oss snakke om mat igjen. I dag blir det ikke varme rundstykker selv om det er søndag. Vi glemte faktisk å kjøpe de i går. Jeg kunne selvsagt kaste meg rundt å sette en rundstykkedeig, men det er liksom ikke helt meg. Kan ikke sjokkskade Yngste Sønn og Gamle Gubben Grå på den måten heller.

Når vi er inne på baking, har dere sett favorittpåskekaka inne hos Strikkekjerring? Den har jeg lyst til å prøve å bake i løpet av påsken. Ikke til frokost da, men til kos på trammen eller terrassen.

Er litt sliten etter dagen i går, men på en god måte. Har lyst på å våkne langsomt og så komme meg ut på nye eventyr. Klokka er knapt halv åtte og de andre i huset sover ennå, så det haster ikke. Sola varmer ikke på mange timer ennå.

Dagens plan er en kaffekopp i sola ett eller annet sted. Kanskje et sted med litt mindre snø og litt mer vår enn på skauen. Kaffen kan godt være med i sekken så jeg er ganske fleksibel på sted. En plan begynner å forme seg i hodet mitt. Så er det å få Gamle Gubben Grå med på den.

Kanskje jeg da og skulle benytte anledningen til å ta noen nye outfit bilder? Jeg var ganske så lekker i går, med hønelua og det hele, Etter å ha studert søstrenes outfit i går kom jeg til at jeg må ha meg en gul genser før neste påske. Eller i det minste en skikkelig påskegenser.  Så får vi se om det blir en selvstrikket, jeg burde jo ha tid til det, eller om det kommer til å bli handling på salg på Spar-kjøp. Jeg har lenge siklet på en gul one-piece der til påskebruk. De har og fine påskegensere.

Strikking i sola med en kaffekopp. Høres ikke så verst ut det. Hagearbeid kan jeg bare glemme. Ser fremdeles knapt bar mark på tomta. Det er noen få bare flekker i innkjørselen, og ei tynn stripe langs sydveggen av Drømmehuset, det er alt.
Så enn så lenge kan man nyte slaraffenlivet i solveggen uten fnugg av dårlig samvittighet.

Enkel middag var det forresten også hos toppbloggeren helt der på toppen i går. Han gikk for egen vri av tomatsuppa fra Toro. Det behøver ikke være så fancy for å smake godt.

 

6 kommentarer
    1. Nei det behøver ikke være fancy for å smake godt 🙂

      Kos dere i solveggen med noe godt i koppen! Her blei det laget gulrotkake til påske – så husmorpoeng er i boks 🙂 Lag dere en fin søndag og nyt sola!

    2. Her blir det tur ut i sola. Orker ikke trening på treningssenteret i dag, er litt småpjusk. Men skal gå meg en skikkelig tur, som regnes som trening 😀 Jage småpjuskheten på dør… Og så er det straka vegen til søsters og siden Sverige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg