Italienske tilstander…..

Uttrykket “Italienske tilstander” får i disse dager de fleste oppegående mennesker til å tenke på den forferdelige katastrofen som landet er midt oppe i.  Over 17.000 døde. Er du over 60 år får du ved enkelte sykehus i dag bare oksygen og morfin for å hjelpe på smertene og så må du bare vente på døden.  Helsepersonell må prioritere beinhardt hvem som skal få medisinsk behandling, hvem de skal forsøke å redde.
De italienske helsearbeiderne har de siste par månedene hatt en arbeidshverdag som har vært helt umenneskelig.  13.000 sykehusansatte har blitt smittet.  Mer enn 90 leger og 20 sykepleiere har dødd som følge av viruset.  Minst 2 sykepleiere har tatt sitt eget liv.  De fysiske og psykiske påkjenningene italienske helsearbeider har blitt påførte kan vi overhode ikke klare å forstå.

Kokkejævel der oppe på bloggtoppen bruker overskriften “Italienske tilstander” når han skulle beskrive en reste-middag med pasta! Det er ikke for ingenting han blir kalt “Klick-bitenes konge”!  Og ja, det provoserer meg!

De skildringene vi får i dag fra Italia er ikke en påske-grøsser kokt i hop av flinke forfattere som Dean R Koontz eller David Brown.  Det er beintøff og umenneskelig virkelighet.
Det er ikke skildringer fra et u-land med helt andre helseutfordringer og  dårlig utstyrte sykehus.  Det er fra et land vi på det området lett kan sammenligne oss med. Vi hadde en italiensk radiografstudent i praksis på mitt sykehus for et par år siden.
Min største frykt er at vi skal få Italienske tilstander i Norge.

 

 

8 kommentarer
    1. Dette har du helt rett i! Det er ikkje bare den selvutnevnte “Kongen” som bruker tilstanden me befinner oss i som LokkeKlick og det er fullstendig usmaklig! At noen skal kunne sko seg på slike tragedier for egen SÆRE vinning er forkastelig! Ser flere bloggere OVERdramatiserer sin egen situasjon bare for å høste klikk! Begymrete “Fan” klikker seg kjapt inn fordi de troooor at bloggeren enten er smittet eller nærmest død!

      Eg har av flere grunnen unngått å blogge for mye om pandemien, ikkje fordi det ikkje er viktig, men fordi ALLE vet hva som skjer, ALLE (de fleste i allefall) VET hvordan man skal forholde seg og ikkje minst oppføre oss og da er det unødvendig å smøre det inn hos alle – hver dag! Det får nyhetskanalene ta seg av. Det er også viktig å vite at man MÅ leve, hver dag og ofte her og når. Det er også viktig at me koser oss slik at me ikkje går i veggen, eg liker bedre å ta meg litt av den biten – Ja, siden ALLE likevel VET og eg har intet nytt å tilføre pandemien, det får spesialister ta seg av.

      Lag deg en GOD dag og kos deg litt mellom slaga! TAKK for at du orker og TAKK for ar du går på jobb <3

      Go`Klem fra vIbbedille 🙂

      1. Jeg er nok en av de bloggerne som har skrevet mye om covid19 og den situasjonen vi står midt opp i.
        Ikke fordi jeg ikke tror at de fleste leserne mine er opplyste mennesker, men fordi vel det opptar tankene mine en del..
        Jeg håper ikke jeg oppleves som om jeg prøver å innbille lesernlere at jeg er smittet, syk eller noe slikt. For selv om jeg visstnok tilhører tre risikogrupper går jeg ikke rundt og er redd for å bli smittet. Jeg vasker hendene og tar de forhåndsregler som blir gitt.
        Og ja. Det er viktig å leve hver dag. Gjøre ting som gir glede. I dag er det bok, sofa og pelspledd – og en lang trivelig telefon med Datteren mens jeg satt i kurvstolen på trammen.

    2. Jeg er enig med Vibbedille her. Jeg orker ikke ta meg så mye av den coronaen, bare litt om min egen DUMHET innimellom. Jeg liker bedre å leve NÅ, kose meg med det jeg KAN og å prøve å få verden til å virke mest mulig vanlig inni boblen min. Jeg SER nyhetene hele tida uansett, og får alle meningene litt i vranghalsen innimellom. Ingen VET hvordan det vil gå, og myndighetene gjør så godt de kan tror jeg. Jeg skal prøve å gjøre MITT for at elver og sårbare gruppen blant dem, får et så godt tilbud som mulig. Klem og fin skjærtorsdag 🙂

      1. Jeg tipper du gjør en fantastisk innsats for elevene dine. Og jeg er glad samfunnet åpner mer opp over påske.
        Det er viktig at vi lever livene våre så vanlig som mulig

    3. Det er en virkelig stor frykt det ja, at vi skal ende opp med italienske tilstander her i Norge. Og når de lemper på tiltakene med å åpne barnehager og småskole, da kjenner jeg at jeg er i ferd med å utvikle angst. Og det er ikke en god følelse. Heldigvis er jeg under 60, så har jeg i alle fall sagt det 😉
      Jeg må innrømme at jeg har kun vært innom toppbloggeren 2 ganger i hans bloggkarriere. Og den ene gangen var da han skrev om din blogg 🙂 Den andre gangen husker jeg ikke helt. Igjen vil jeg bare si, at det er de koselige små hverdagsbloggene jeg liker best å kikke innom ♥
      God Påske ♥

      1. Jeg støtter regjeringens åpning av barnehager og skole for de yngste barna. Jeg er sjelden enig med regjeringa, men her synes jeg Erna tar fornuftige valg.
        En fortsatt nedstigning av samfunnet kunne få katastrofale følger, og da tenker jeg ikke på de økonomiske.
        God påske til deg og.

    4. Enig. Det var ikke fint gjort. Håper vi slipper italienske tilstander her. Heldigvis kjeder jeg meg ikke hjemme. Har mange hobbyer. En får ta en dag om gangen nå. Og være glad for at de som er syke får hjelp. Ha en god påske
      Lise

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg