Ja, Kokkejævel, det er på tide med en pause.

Kokkejævel får en wakeup-call som virkelig får i gang pulsen.
En eldre kunde har kjørt halvannen  time for å hente en bestilt vare, og har like lang vei tilbake.  Lamme-carrê er ikke noe man bare slenger innom Kiwi og putter i handlekurven.  Den må bestilles, og ofte kjøres et stykke for å hente.
Kunden har ikke vært i kontakt med firmaet bare en gang, men to ganger.  Likevel er firmaet helt uvitende om bestillingen når kunden dukker opp.
Her har det ikke blitt begått en feil, men minst to.

Jeg kan forstå at feil kan oppstå.
Men skal man drive en forretning som det Kokkejævel driver, kan man ikke tillate seg slike feil.    For en slik feil har langt større ringvirkninger enn at det eldre ekteparet måtte ta opp kalkunfilet fra fryseren.  Det har noe med renommé, om hva som snakkes om rundt middagsbordene til de som hører historien.

Dette vet Kokkejævel:
Han gjør sitt for å bøte på skaden og gi kunden plaster på såret.  Skulle bare mangle.
Men det verste for Kokkejævel er at feilen er begått, og at han vet at det er han som har begått den.   Det finnes sikkert mange gode grunner for hvordan det kunne skje.  Hvorfor rutinen ble brutt,. For jeg regner med at de har rutiner på både å notere bestillinger og å sjekke bestillinger det blir ringt inn beskjeder om.
Men det hjelper ikke Kokkejævel.  For det er ikke slik han ønsker å drive forretning.

Det er en vond følelse den følelsen Kokkejævel fikk i går.
Følelsen av å ikke strekke til, ikke leve opp til sine egne forventninger.
Kokkejævel har min dypeste medfølelse.  Jeg har vært der og vet hvor vondt det er.
Jeg vet og noe om veien tilbake.  Det hjelper ikke å sove litt ekstra i helga, eller ta en halv dag fri.
Jeg tror det er bra for Kokkejævel så vel for firmaet at det kommer ny sjef nå.

Så til dere i Kokkejævels kommentarfelt som synes det eldre ekteparet ikke har noe å klage over, siden de tross alt har mat i fryseren og det finnes folk på jorden som sulter.  Det er da ikke det denne saken dreier seg om.
Hvordan hadde dere følt det hvis dere hadde bestilt en vare, dobbelt sjekka at det ikke var noen misforståelser og kjørt halvannen time hver vei for å hente varen for så å oppdage at firmaet bare hadde gitt f.. i hele bestillingen?
TV2 hjelper deg og Forbrukerombudet neste?  Forsiden i lokalavisa, VG og Nettavisen?

Men ikke når det er Kokkejævel.
Nei da må det unnskyldes, kunden demoniseres, og man kommer drassende med at dette er et I-landsproblem.
Skjerp dere!

De er lov å føle med Kokkejævel.  Det å møte veggen er en vond opplevelse.  Og som jeg allerede har skrevet en gang, Kokkejævel har min dypeste medfølelse.  Jeg håper han tar de riktige grepene og unner  seg selv hvile, lang og god hvile.  Henter krefter sammen med de som betyr alt for han.  Det virker som han er i ferd med å ta de riktige grepene  Det er jeg glad for.

Men jeg har og medfølelse med et eldre ektepar en halvannentimes kjøretur fra Alta som “måtte nøye” seg med kalkunbryst når de drømte om lam.
Ikke fordi jeg tror de lider noen nød, ikke fordi ikke kalkunbryst er god mat.   Det blir sikkert et godt måltid.
Jeg føler med de fordi de ikke fikk den varen de hadde bestilt
For meg er det de som er taperne i denne saken, og de bør i det minste få den samme medfølelse som en overarbeidet Kokkejævel.

 

11 kommentarer
    1. Er så enig med deg. Han måtte jo bruke dette i bloggen, da fikk han mer sympati og ❤. Han er et lite barn som treng så mye oppmerksomhet og klikk for å holde seg på topp.
      Han treng virkelig en ny ansatt som kan ta oppgaven hans nu.
      Han har tidligere gått ut med hvor stygg Alta væringene er, har nok mistet mange kunder nu. Kanskje den nye sjefen kan redde stedet.

    2. Har heller ikke lest bloggen hans noe særlig uten dine innspill da hehe. Synes jeg får god informasjon fra deg, men klikket inn i går. Ja det kan skje den beste, men som du sier at det er nok kunden som fikk mye styr her. Enig med deg. Sympatien bør ligge der.
      Men for all del, det kan bli mye for en – men en maler sin egen kake, og det virker jo som han har tatt noen grep.
      Stor klem til deg.

    3. Vet du hva, det er ikke verdens undergang å ikke få lammecarré til nyttårsaften. Kalkun går like fint, det viktigste er faktisk å ha noe å spise. Ja, de hadde bestilt, ja, kokken glemte hele bestillingen, men så hva? Da finner man et alternativ. Greit å sende en e-post om forglemmelsen, ikke greit å nærmest beordre kokken å levere den senest nyttårsaften, ellers er dagen ødelagt. Altså, hvis nyttårsaften blir ødelagt av en manglende lammecarré, da har du fanden ta meg ikke mange bekymringer ellers i hverdagen din.

      Vi hadde, for få år siden, en stor begivenhet i familien. En bestilling, en av de viktigste, ble avglemt, til tross for at jeg sjekket flere ganger. Da jeg skulle hente, dagen før den store festen, var det ikke ankommet. Jeg ba en stille bønn om at den fortsatt sto på lageret til leverandøren, bare glemt tatt med til butikken. Det var den ikke. Den var avglemt. Da var gode råd dyre, men bedre livløs enn rådløs, så jeg kastet meg rundt, kjøpte ingredienser, ba ei ny, stille bønn om at det måtte gå bra, jeg hadde bare ett forsøk.

      Da dagen kom måtte jeg bekjentgjøre for hovedpersonene hva som hadde skjedd. Gjestene mente at min smakte mye bedre enn de ferdigleverte, den var minst like pent og vakkert anrettet. Til sommeren skal jeg lage en ny, har fått en bestilling.

      Livet har lært meg at det finnes få, om noen, problemer som ikke lar seg løse. Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

      Selvsagt ble vi tilbudt kompensasjon, jeg takket nei. Ba de kjøpe seg ei bok der de førte inn bestillinger og krysset av når det var produsert, et nytt kryss når det var lastet på bil.

      Det sitter en hel kommune i sjokk og i sorg nå. Det sitter mennesker som savner sine barn, barnebarn, foreldre. Det sitter mennesker som ikke har hverken hus eller klær. Som vet lite og har stor bekymringer for året de går inn i.

      Så klarer noen å surke over en kjøttbit? Takke gladelig, eller var det griskt? ja til et gavekort på 1000 kr. Hva feiler det folk? Tenk om vedkommende i stedet sa send de pengene til de som ingen ting har. For det er ikke fattigfolk som spiser lammecarré til middag.

      Nå skal jeg sjekke kalkunen som er i ovnen. Den kostet ikke så mye, men jeg er takknemlig for at jeg har alle mine her, jeg har ikke mistet noen dette året heller. Vi er alle, enda i allefall, friske. Da er det greit å spise kalkun, godt tilbehør og se på rakettene som skytes opp i kveld.

      Ingen av oss vet hva morgendagen bringer. Heldigvis.

      Ha en fin fin siste dag i 2020 og så ønsker jeg deg et fint 2021

      1. Denne saken handler vel ikke om hvorvidt man ikke får lammekjøtt på nyttårsaften, men at en kunde ikke fikk den varen han hadde bestilt og var lovet.
        Jeg synes det blir noe feil når dere fansen til Kokkejævel fremstiller det som at den gamle mannen skal være glad han i det hele tatt hadde mat. Han nøt sikkert kalkunkjøttet, men det er da ikke det innlegget til Kokkejævel handler om..
        Skal man drive forretning i en slik bransje som det Kokkejævel driver glemmer man ikke bestillinger og forventer at det er greit. Det tror jeg ikke Kokkejævel mener heller. Han forstår nok hva god kundebehandling er.
        Mulig mailen virket litt skarp, men kunder har noen rettigheter de og. Og de hadde jo tatt to telefoner for å forsikre seg om at alt var i orden med bestillingen.

        En manglende lammecarre er nok ikke verdens største problem hvis man ser globalt på det, men vi vet ikke noe om det eldre paret og hvilke andre problemer de sliter med i hverdagen. Fordi om de ønsket å unne seg lammecarre på nyttårsaften kan vi da ikke trekke noen konklusjoner om deres hverdag og eventuelle mangel på andre problemer.
        Så fint at du tok det med et smil og synes det var helt greit at din bestilling var glemt bort. Men den sure kommentaren til de ansatte som bare hadde gjort en menneskelig feil om å kjøpe skrivebok og lage seg rutiner kunne du ha spart deg. Jeg tror den virket provoserende på de ansatte som pytt, pytt bare hadde gjort en feil – det er jo menneskelig.

        Det eldre ekteparet i historien hadde jo løst problemet, du er ikke den eneste som er løsningsorientert. Da Kokkejævel ringte hadde de alt tatt kalkunbrystet opp av fryseren.
        Men det er ikke det denne fortellingen handler om.

        Å dra inn tragedien i Gjerdrum i dette innlegget blir jo helt feil.
        Den har da overhode ikke noe med lammecarre i Alta å gjøre.

        Å kalle den eldre mannen grisk fordi han takket ja til en kompensasjon for feilen som var gjort blir helt feil.

        Ha en god 2021. Kos deg med familien og sett pris på de du har rundt deg.

      2. Til «Meg» skjerp deg! Hvilken verden lever du i🙈For en kvalm oppførsel🤢Ikke mer og si, er allerede skrevet..

    4. Det går virkelig ikke an å sammenligne raskatastrofen med kalkun ì stedet for carre til middag. En katastrofe gjør ikke en annen, totalt utelatert sak mindre viktig. For en person i servicebransjen er en slik feil katastrofal og man skal legge seg så flat man kan. Dette gjorde Jævelen og det skulle bare mangle. Jeg synes at blodfansen til Jævelen begynner å minne om Trumpetister. Ingen er feilfri og alle bør og kan motta kritikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg