Jakten på julepølsa….

Jeg har alltid hatt et avslappet forhold til julemiddagen.   Jeg dekker bordet, Gamle Gubben Grå lager maten.  Det har sine fordeler å være gift med en kokk!  Gubben har også bestandig sørget for at det har vært mat å servere, og gjort innkjøp og planlagt i god tid. Hvis jeg for eksempel kom hjem sånn rundt 12. desember (lønningsdag) ett år og forkynte stolt at jeg har kjøpt medisterkaker og ribbe til julaften.  Så har han svart uten å lee ett øye. Fint det, vennen, men jeg stekte opp 10 kg medisterkaker for tre uker siden. De ligger i fryseren. Jeg bestilte ribbe på Leiv Vidar. Skal hente den 21. desember. Best med fersk ribbe, vet du.

Men ikke i år, tydeligvis.   For når vi skulle en liten tur i matbutikken i dag og handle inn den siste maten før jul, ja trur du ikke at Gubben skulle ha både medisterkaker og medisterpølser. Det hadde ikke han tenkt på før i dag, i dag som både er søndag og lille julaften! Ja, han spurte sågar meg om jeg hadde kjøpt det. Jeg? Når kjøpte liksom jeg julepølse sist?

Høvdingen hadde sendt handleliste med Yngste Sønn i går slik at jeg kunne handle for han i dag.  Han skulle blant annet ha ribbe. Ville vel ha litt ribbelukt i huset på julaften. Det er vel ikke noe som lukter mer jul enn nystekt ribbe.

Men på Kiwi hadde de verken medisterkaker, medisterpølser eller ribbe.  Ikke medisterdeig heller. Gode råd var dyre!  Julemiddagen både hjemme hos oss og hos Høvdingen var i fare!
Vi fant resten av tingene vi skulle ha, og litt til. Det ble to fulle handlevogner. Butikkene er jo ikke oppe før på tredje dag, og strenet videre.

Mens Gamle Gubben Grå pakket varene inn i bilen, gikk jeg over parkeringsplassen og inn på Meny. Jeg skjønner ikke helt at jeg ville meg selv så vondt, to matbutikker på rad på Lille Julaften.  Du er liksom ikke alene i en matbutikk på en slik dag.
Det viktigste først, Jeg strenet mot ferskvaredisken.  Jeg er muligens ingen kokk, og ikke noen racer på kjøkkenet, men jeg skjønner såpass at å komme hjem til Høvdingen Lille Julaften kveld med ei bunn-frossen ribbe, det gjør jeg ikke.
Men hadde han tenkt seg ferdig stekt, eller skulle han steike ribbe selv?
Jeg ble i tvil…Han  er ingen racer på kjøkkenet, Høvdingen, overtok ikke den arenaen før han var godt over 80.  Men han er nøye på mat – og smak.  Den ferdigstekte ribba kan godt ha noe krydder de ikke brukte på ribba i hans barndom i mellomkrigstida.   Jeg bestemte meg for rå ribbe.  Hvor vanskelig kan det være å steike ei ribbe?  Det gjør seg jo mest selv.  Ikke det at jeg er noen kokk, men selv jeg har klart å steike ribbe med godt resultat.
Neste spørsmål var hva slags ribbe?
Heller ingen enkel avgjørelse, for ei ribbe er ikke ei ribbe.  Skulle det være familieribbe eller tynnribbe?  Da jeg var liten het ribba Olga, og vi hadde foret den opp selv på poteter kokt i den store, elektriske “grisematkokeren” bak huset + litt mel og skyller fra kjøkkenet.  Olga ville neppe fått betegnelsen tynn, men jeg gikk nå for den varianten.

Så var tiden kommet for å finne medisterkaker. Det blir ikke jul uten medisterkaker, og for Datteren bør det være “Pappas medisterkaker”.  Men jeg tok med meg noen pakker ferdige medisterkaker. Tenkte jeg ikke skulle foreslå for Gamle Gubben Grå at han skulle stå i natt å steike medisterkaker.  Han så ikke ut som om han var moden for det forslaget da han sto inne på Kiwi i sted og Datteren ikke ville stoppe talestrømmen i andre ender av telefonen.

Medisterpølse derimot var det værre med. Det var igjen en, 1, medisterpølse på hele Meny. Jeg grabba raskt til meg den men tenkte at det nok blir i snaueste laget.  En medisterpølse delt på 7 personer blir liksom ikke store pølsesnabben på hver. Med full handlevogn forlot vi også denne matbutikken. Det er utrolig hva man tror man trenger når butikkene ikke åpner før på tredje juledag.

Vi gadd ikke ta runden til de andre matbutikkene i byen på leting etter medisterpølse.  Vi hadde sikkert kommet ut igjen med full handlevogn og uten julepølser nok en gang.

Men når vi etter å ha vært en tur ute hos Høvdingen var ut om Lillesøster med noen julegaver, sneik vi oss en tur innom nærbutikken der. De hadde ikke hatt medisterpølse på flere dager, men vi fikk fyllt opp handlenettet med 4 pakker sylte og 3 pakker roastbiff.  Kjekt å ha!

 

 

 

1 kommentar
    1. Jeg er litt glad jeg bor i Oslo innimellom. Der er det døgnåpne Bunnpris-butikker hele jula 🙂 Så brød og annet tar jeg dag for dag. Middager også. Kos deg med julematen, om det blir pølse eller annet 🙂 God jul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg