Jeg burde vært direktør i et bomselskap….

Nå er jo jeg og de fleste andre i Rødt bom-motstander, og hadde neppe blitt ansatt i en slik stilling.  Men, altså jeg burde være direktør i et bomselskap. Jeg er sikker på at en direktør i et bomselskap tjener ganske mye mer enn en radiograf i Vestre Viken.  Og siden det går en lang strøm av biler gjennom alle norske bomstasjoner, er det jo bare for en direktør i et bomselskap å stå og se på pengene strømme inn. Bilistene betaler liksom lønna.  Og siden pengene strømmer inn, er det jo en direktørs jobb å bestemme hva pengene skal brukes til.
OK, jeg vet at bompenger skal gå til å finansiere veie, og gangfelt, fortau, gangstier, kollektivtrafikk, administrasjon og konsulenter i tillegg til lønna til bomselskap-direktøren. Og det der med konsulentbistand kunne jeg ordne glatt.
I likhet med Direktøren i Fjellinjen har jeg en tidligere kollega jeg av og til møter til en kaffekopp – eller et vinglass.  Jeg møtte henne forrige onsdag. Det var som alltid veldig hyggelig. Ingen kan løse problemer som henne og jeg.  Vi er et bra team.  Jeg stoler på henne. Jo, hun kunne uten tvil være en god konsulent.
Så hvis jeg hadde vært direktør for et bomselskap, og ikke en bunn-blogger, kunne jeg hyret henne inn som konsulent. For mens denne bunn-bloggeren ikke har sponsorinntekter og dermed ikke inntekter (ennå) ,så har jo en bomselskap direktør rikelig med midler fra en jevn strøm med biler gjennom bommene.
Så bom-direktøren hyret inn x-kollegaen, og ga henne i løpet av et knapt år rundt 1.9 millioner i konsulenthonorar.  Finansiert av bilistene som kjører i en evigvarende strøm gjennom bomselskapets bommer.  Sånne formalia som anbud og regler brydde hun seg ikke så mye om – ikke konsulenten heller, som var hyra inn for å vite bedre.
X-kollegaen min kunne sikkert og ha tenkt seg en million eller to i konsulenthonorar for tiden.  Hun er “mellom jobber” ,som det heter – og jeg vet det økonomisk til tider kan være litt trangt.

Nei, jeg skulle virkelig vært en direktør i et bomselskap…..

 

7 kommentarer
    1. Eller satse så hardt på politikken at du får klort deg fast på Stortinget. Kjempelønn og 14 ukers ferie…
      Det er bra de synes så godt om jobben de gjør at de fikser på lønna, men det er nok mange andre som kunne trengt pengene mer. Politikerne “der inne ” klarer ikke ta inn over seg at mange ikke har så god råd at tusenlappene i bomstasjonene ikke merkes. Man kunne gjort det så enkelt som at man satte en maks grense pr bil pr måned. 1500 kr f.eks. Alt over av kjøring i bommene hvor som helst i landet skal ikke belastes.
      Det kommer bomstasjoner her også. Stakkars mange av mine medmenneskers økonomi.
      Jeg har ikke bil, jeg trenger den ikke. Førerkortet ligger og samler støv. Men jeg har medlidenhet med alle som faktisk har behov for kjøretøyet og som flås. Det er bra at folk begynner å protestere litt..jfr. antibompenge-parti. Folk fremstår ofte som kuet når det kommer til skatter og avgifter. Bli rasende…hehe.

      1. Stortinget hadde helt klart vært gøy! Tenk å leve av det man elsker å drive med!
        14 ukers ferie hadde ikke vært å forakte. Nå er det bare sommerferien…De arbeider nok ikke julaften, påsken og 17. mai slik jeg er vant med som turnusradiograf. Lønna hadde nok ikke blitt millionen på meg, sånn som de andre stortingspolitikerne. Rødt sin representant(er) hvis vi skulle få flere (meg) tar ut bare mediallønna i Norge, for tiden 550.000 kroner i lønn. Resten går til partiet.
        Bompenger er skikkelig usosial skatt som rammer ikke bare lav-inntektsfamilier, men også mange med det jeg kaller helt vanlige inntekter. Når man da ser at bompengeselskapet i Oslo bruker pengene på dyre konsulenthonorar til venner og bekjente, ja da….

    2. For hver bom som settes opp så økes administrasjonskostnadene, og porto til alle regningene som sendes ut. Nå kjører ikke jeg så ofte gjennom bommer (ennå), men de sender jo ut for småbeløp når man ikke har brikke. En får vel være glad det er slutt på at det setter noen i hver bom også…. Egentlig skal pengene gå til vei, men jeg tror vel så mye går til annet…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg