Jeg drakk kaffen svart i dag.

Har vært en tur hos fastlegen i dag. Det er aldri smart. Han fyren passer alt for godt på meg, og han finner alltid på noe nytt å bekymre seg om. Denne gangen var det blodtrykket. Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk tidligere. Så at jeg får en måling med mild hypertensjon, altså litt høyt blodtrykk hadde nok aldri fått den gamle fastlegen til å reagere. Men denne nye han setter meg straks opp på time til sånn 24 timers blodtrykksmåling.  Viser det seg at det er forhøyet hele døgnet får du valget mellom å bli veganer eller blodtrykksmedisiner sier han. Jeg tror ingen er i tvil om hva jeg i så fall vil velge. Å bli  veganer tror jeg liksom ikke passer denne kjerringa.

Etter besøket hos fastlegen ble det svart kaffe på meg. Ikke noe kaffe-latte i dag. Det var ikke bare blodtrykket han ikke var fornøyd med. Her må det tas grep skal jeg ikke ende opp som veganer.

Så når jeg klikker meg inn på bloggen til  Stina og ser at hun i dag har et innlegg som heter 10 matbytter for en sunnere livsstil  føler jeg det som om Stina og fastlegen har rotta seg sammen.  Motvillig begynner jeg å lese. Det kan jo hende jeg kan få noen gode råd.

Kok eller posjer eggene istedenfor å steke de i smør. Nå blir vel ikke kokt, eller posjert egg det samme som speilegg, men det er ikke ofte jeg spiser verken kokt egg eller speilegg. Sikkert like greit bare å slutte å spise egg til frokost og lunsj. Det er ikke det store offeret. Tror forresten ikke at et speilegg sånn ca annenhver måned er det farligte.

Lag kaffen selv med litt sukrin gold og litt ekstra lettmelk, istedenfor å kjøpe på café med kremfløte og masse sukker, og gjerne enten sjokolade eller karamellsirup. Mitt første spørsmål er: lager man kaffe-latte med fløte på kafé? Skyldbetynget tenker jeg på at jeg kanskje har vært litt for glad i den karamellsirupen. Vel, her skal det nok bli svart kaffe heretter. Sukrin med eller uten gull sløyfer jeg lett. Svart kaffe drikker jeg svart. Går gjerne unna noen krus med det når jeg er på møter.

Bytt ut potetgullposen med grønnsaker. Mon tro om det samme gjelder med ostepop? At jeg bør bytte ut ostepopp i helgene med brokkoli og holiday-dip? Sorry, Stina men det er ikke digg.

Jeg leser meg opp på ostepop og finner ut at det inneholder mer salt enn potetgull. Salt er ikke bra for blodtrykket. Så kanskje jeg bare skal droppe ostepop. Å bytte det ut med brokkoli og holiday dip ser jeg ikke på som et alternativ.

Bytt ut bearbeidet mat med hjemmelaget mat.  Vi lager veldig mye av maten fra bunnen av, slik som blomkålsuppa i går. I dag litt mindre sunt med stekte pølser fra Gilde og potetstappe fra pose. Men vi hadde en salat bestående av rødløk, bladpersille og sumak ved siden av. Den var laget fra bunnen. Løk skal ha en positiv innvirkning på blodtrykket har jeg hørt.

Kjøp sukkerfri sjokolade eller bare dropp å kjøpe sjokolade. Sjokolade er det i grunn svært sjelden jeg fryser på for tiden. Spiste litt sjokolade i påsken. Tror ikke jeg har spist det siden.

Selleri med kremost istedenfor ost og kjeks. Klarer ikke helt å se for meg at jeg ber venner på ost, kjeks og løsing av verdensproblemer og sitter der med rødvinsglasset mens jeg snakker på utpust og innpust mens jeg ganske på en selleristilk. Ja, jeg vet at selleri har en gunstig innvirkning på blodtrykket, men tror nok ikke jeg helt vil bytte ut kjeksen. Men jeg kan servere salat i stedet for ost og kjeks. Salat med kylling og selleri er veldig godt. Gjerne mrd litt ananas i salaten og.

Bytt ut det lyse frokostbrødet med proteinrundstykker eller rugsprø.  Brødet vi spiser til vanlig er ikke så lyst. Halvgrovt vil jeg si. Kan godt ha med rugsprø på jobb. Det er godt det, gjerne med krydderost på.

Bytt ut vanlig hvit ris med quinoa. Det spises quinoa både titt og ofte her i Drømmehuset. Kanskje ikke like ofte som ris, men vi har quinoa i huset og spiser det som sagt jevnlig.

Dropp vanlig sukkerbrus. Her har du et punkt jeg kan bli enda flinkere på. Jeg har kuttet betydelig ned på Coca-Cola forbruket etter at jeg fikk diabetes. Før drakk jeg ofte en liter Coca-Cola i døgnet. Jeg og colaen hørte liksom sammen. Nå er jeg nede i ett par liter i uka. I perioder har jeg klart meg uten cola, men det har sklidd ut i det siste. Full skjerpings!

Bytt ut sjokoladen med sukkerfri sjokolademousse fra Sukrin. Jeg fryser som sagt ikke på sjokolade, og sjokolademousse har jeg aldri likt så niks, det rådet kommer jeg ikke til å følge.

Jeg tror ikke vi spiser så usunt her i Drømmehuset. Så hvis jeg kutter ut ostepop, cola og kaffe-latte som en start tror jeg jeg er på riktig vei. Nå som isen har forsvunnet vil jeg automatisk bevege meg mer, komme meg mer ut på tur. I tillegg blir det mindre tid til sofasliting nå som jeg begynner å jobbe. Jeg som en gang var kjerringa som fikset alt skal nok få orden på blodsukker og blodtrykk. Jeg vil jo ikke ende opp som en veganer.

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. He he, ja må passe på så du slippe bli veganer… tenker det lureste du gjør er mat fra bunnen av. Jeg har alltid hatt lavt BT men etter overgangsalder som jeg var tidlig ute med ble det høyt. Forøvrig er jo stress også en faktor for å få høytBT. Jeg håper du slipper BT med. Jeg hadde prøvd å bli veganer om jeg måtte velge

    2. Jeg har spist vegetar mat i dag. Smakte helt nydelig..Hver torsdag her i byen kl. 1630 – kom og smak. Flott buffe og det smakte veldig godt.
      ..
      Du får øke på med turer..Det er god medisin.

      1. Har ikke noe i mot noen vegetar-middager. Vi har vel minst en slik i uka. Men å bli veganer føler jeg ikke behov for. Er for glad i kjøtt til å kutte det ut.
        Ja, må nok ut på tur. Heldigvis er det lett nå som været bedres.

      1. Skal nok få orden på dette, Det må bare litt skjerpings til. Tror nok det litt forhøyede blodtrykket kan skyldes stress i forbindelse med målingen. Det er bare lett forhøyet, så jeg er ikke så veldig bekymret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg