Jeg er feit, plager det deg?

Dette innlegget er skrevet først og fremst for å få ned blodtrykket til Heidi Rosander. Det er ikke sunt å gå lenge med høyt blodtrykk har jeg hørt.
Heidi får nemlig høyt blodtrykk av å lese innlegg som handler om overvekt, og hvor den som skriver har åpent kommentarfelt. Vel, jeg skriver i dag om overvekt – og kommentarfeltet mitt er like åpent som alltid. Likevel håper og tror jeg at det ikke kommer til å strømme inn med negative, stygge kommentarer i kommentarfeltet.  Jeg tror nemlig ikke leserne mine omskapes til stygge nettroll bare fordi jeg skriver om det å være feit.
Joda, noen litt spisse kommentarer får jeg nok, men de skal få svar på tiltale.

Hvis du sitter klar med fingrene på tastaturet for å fortelle meg at overvekt er skadelig, så vet jeg det.
Det varmer hjertet mitt at du er så opptatt av min helse. Men, bare så det er sagt, overvekten min er nok ikke min største helseutfordring. Synet mitt er nok det som bekymrer meg mest, og det er en arvelig medfødt lidelse som overhode ikke har noe med fedme å gjøre.

Jeg er ikke dum, skjønner du. Det er ikke i hjernen fettet har samlet seg.
Eller jeg håper da inderlig at det er rikelig med fett i hjernen min.  En hjerne skal bestå av 60 % fett og mye av det er omega 3 og omega 6. For at hjernen skal fungere normalt må den altså ha påfyll av dette fettet, som du får fra fet fisk, tran, nøtter og frø.
Så kanskje vi feite egentlig er smartere enn grønnsaksspiserne som kun lever av salatblader og vann?

Har du behov for å spre dritt, gå til salatåkeren din.  Der gjør dritten mer nytte for seg enn i kommentarfeltet.

Jeg er feit, men ikke teit.
Selv om jeg er ei diger dundre på over hundre, så er jeg så mye mer enn det. Kroppsfigur og volum sier så utrolig lite om en person. Jeg er ikke så kroppsfiksert at jeg bedømmer et menneske kun ut fra det ytre.
Det hjelper ikke å se ut som en modell hvis det ikke rører seg noe på innsiden av fasaden. Hjerne og hjerte er viktigere enn BMI .

Kroppspositivisme er liksom i vinden nå.  Jeg vet ikke om jeg er helt der.  Jeg har ikke et behov for å kle av meg og legge ut bilder av kroppen min  med alle dens valker og strekkmerker.  Men jeg tror ikke jeg hadde hatt noe større behov for å flashe kroppen min om jeg hadde vært slank.  Jeg var ekstremt undervektig til jeg var rundt 18 år.  Vel, jeg likte ikke å vise frem kroppen min da heller.

Jeg tror at det har noe med at jeg faktisk ikke er så opptatt av kropp.  Det er da så mye mer med mennesker som er langt mer spennende. Kroppsform og kilo sier veldig lite om et menneske. I løpet av de siste årene har jeg gått ned rundt 20 kilo, men jeg våger å påstå at jeg fremdeles er akkurat den samme personen. Jeg er også den samme personen, dog litt eldre, som den undervektige 18 åringen. Jeg har de samme verdiene, de samme sterke meningene.

For meg betyr kroppspositivisme mer bare å være stolt av seg selv. Stolt av den personen man er.  Og alle er så mye mer enn antall kilo. At man begynner å leve livet og godta seg selv som den man er, og kjenne på at man er mer enn bra nok akkurat som man er. 
Blås i kroppen din, vær deg selv og vær stolt av deg selv og glad i deg selv.

Det finnes sykelig overvekt, og det finnes sykelig undervekt. Begge tilstander er like farlige.
Men alle slanke lider ikke av sykelig undervekt. Alle store lider ikke av sykelig overvekt.  Og de av oss som har helseutfordringer knyttet til vekta vår, la det være en ting mellom oss og de helsepersonell som behandler oss.
Fastlegen min har rett til å påpeke overvekten min, dama som ser meg spise is på torget eller leser dette innlegget har ikke noen rett til det.

 

 

6 kommentarer
    1. Det er noe fint som heter trifselsvekt, da veier du så mye som du trives med. Jeg ser ingen grunn til at at du skal gjøre noe med vekta om den ikke plager deg. Og da mener jeg deg og ikke alle andre besservissere som skal mene moe om din vekt.

    2. Synes det er leit at folk skal bry seg så mye om hvordan andre ser ut, uansett hva det måtte gjelde. Kroppen er tross alt bare en innpakning. Det viktigste er at den fungerer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg