Jeg er også lei….

Jeg er så lei denne pandemien at jeg flere ganger om dagen tar meg i å fantasere om sivil ulydighet.
Som å drikke utepils før kirketid en søndag morgen eller ta turen til nabofylke for å drikke kaffelatte på kaffe. Disse tankene kan du lese om i Gamle Gubben Grå og Kjerringa leter etter romantikken…. Jeg er og så rebell at jeg vurderer å reise til Oslo for å gå gatelangs der, kanskje til og med skeie ut med en take-away-kaffe.
Jeg er så lei disse forbannede smittevernreglene at jeg har lyst til å skrike høyt, protestere gjøre opprør, gi faan!
Jeg er så utrolig lei at det faktisk begynner å slite på psyken min.

244 korona-pasienter er i dag innlagt på norske sykehus. Det er en økning på 11 fra i går. Tallet har ikke vært så høyt siden 9. april i fjor. 41 av disse får respiratorbehandling. 41 personer på respirator er ikke så enormt høyt. Før pandemien hadde Norge en intensivkapasitet på 250 intensivsenger.  Tallet på respiratorer er nok noe lavere.

De 244 koronapasientene fordeler seg ikke likt utover landets sykehus. 212 av de er innlagt på sykehus i Helse Sør-Øst helseregion.51 av de på A-hus. (Akershus Universitetssykehus) Altså ligger 21% av koronapasientene på et sykehus.  11 av de koronapasientene som ligger på A-hus ligger på respirator.  Det vil si at 27% av de koronapasientene som trenger respiratorbehandling ligger på ett og samme sykehus.
I tillegg kan det være andre pasienter ved dette sykehuset som også trenger respiratorbehandling på grunn av hjerteinfarkt, slag eller ulykker, skader, lungesykdommer osv. osv.

Det skal ikke så mye matekunnskap til for å forstå at når i overkant av en fjerdepart av de koronapasientene som trenger respiratorbehandling ligger på ett og samme sykehus kan intensivkapasiteten på det sykehuset fort bli sprengt, eller i det minste bli relativt utfordrende.

For å løse den utfordringen, har intensivpasienter blitt overført til andre sykehus i helseregionen.
Det vi kaller å bruke ressurser på tvers.
Hørs lurt og kjekt ut. Fordele byrden på flere sykehus. Benytte seg av ledig kapasitet.

Tenk deg at du er alvorlig syk. Avhengig av respirator.  Hvor lyst tror du du har på en kjøretur?
Jeg vet at man helst ikke transporterer respiratorpasienter ned på røntgen hvis det ikke er tvingende nødvendig. Er det en mulighet for at vi kan ta med oss transportable røntgenapparat eller ultralydapparat å ta med de opptil pasienten på intensivpasientene foretrekkes det fremfor å transportere de ut fra intensivavdelingen og ned på røntgen. Til større undersøkelser som CT må man jo det, men det inntrykket jeg har er at denne pasientgruppen nok har det best hvis de får være i ro.
Nå blir de sendt ut på kjøretur til et sykehus med litt bedre kapasitet.

19 alvorlig syke covid-pasienter er hittil i mars transportert i intensivambulanser mellom sykehusene i Helse Sør-Øst. Alle har vært koblet til respirator under transporten.
Fredag ble “ikke-covid” pasienter flyttet i intensivambulanse fra sykehusene i Oslo til sykehusene i Kristiansand, Hamar og Lillehammer for å frigjøre intensivkapasitet på sykehusene i Oslo-området.
Man flytter ikke disse pasientene hvis man ikke må.  De har alle det best av å ikke å bli flyttet.

Når 87% av koronapasientene i Norge er innlagt i Helse Sør-Øst, skal det ikke så mye til ikke så stor økning i antall covid-pasienter i denne regionen før intensivkapasiteten blir relativt full på de fleste av sykehusene.  Hvr langt kal man da transportere pasientene for å frigi kapasitet?
Hvor lang tid tar det før det ikke er noe mer kapasitet å frigi?

Når disse fakta går opp for meg synker i grunn lysten på utepils eller kaffelatte på kafe betraktelig.
Jeg overlever enda en stund med munnbind, digitale møter og det å kun se slekta på Snap.

7 kommentarer
    1. Jeg lurer på hva myndighetene egentlig har tenkt om denne pandemien jeg, når helsevesenet ikke er styrket betraktelig i dette året som har gått, både på personell og kapasitet? Nei bare hver og en av oss sitter aleine i hver vår sofa så trenger vi ikke øke beredskapen noen steder. Men hele tiden så har vi fått høre at det er befolkningen sin skyld at det er så mye smitte at helsevesenet potensielt ikke rår med alle som trolig blir syke om vi våger oss ut av døra. Jeg tviler på at alle som er utdannet helsepersonell har en helserelatert jobb i dag. Hva med å lage helserelaterte jobber atraktive? Hva med å øke kapasiteten…

      1. Du stiller mange betimelige spørsmål.
        Det vil komme en dag da pandemihåndteringen skal evalueres. Ikke den evalueringen Kvinesland og hans folk driver med nå. Det er for tidlig.
        Først etter at pandemien er over og man kan summere alle effektene av tiltakene. Først i ettertid kan man evaluere.

    2. Det er skremmende med all den smitten som ikke vill stoppe
      Skumelt at man blir så dårlig og noen lang tid etterpå.
      Det tar tid å utdanne intensiv sykepleiere, tror det må bli mer attraktivt å jobbe ubekvem arbeids og der tror jeg man må se på lønn og mulig annen kompensasjon som fridager, ekstra ferie osv.

      1. Det tar tid å utdanne intensivsykepleiere. Ja, man rekker ikke det på ett år.
        Men tilgangen på intensivsykepleiere har vært liten, også før pandemien.
        Lønn og ansvar bør stå i tråd med hverandre,
        Men det viktigste for meg er at folk forstår alvoret.

    3. Intensivsykepleier er ikke nødvendigvis attraktivt for enhver, vil jeg tro. Kritisk syke som konstant overvåkes, høyteknologisk utstyr, beslutninger som må tas raskt under stort press og risiko for fatal utgang. Pårørende å ivareta og spørsmål om organdonasjon. Nei takk. Du kunne bare ikke betalt meg nok ! Takknemlig for dem vi har med evner og vilje til å jobbe der ❤️

      1. Også klarte jeg å utelate poenget : jeg har så liten lyst til å stifte nærmere bekjentskap med intensivsykepleiere, at jeg holder meg i ro, følger smittevernrådene som de kommer, og tillater meg litt inett bannskap under munnbindet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg