Jeg får bare hyggelige tilbakemeldinger jeg….

Jeg er på 14. plass!!!  En god måte å starte dagen på.  Jussi Bjørling synger “O Helliga natt” på radioen i bakgrunn.  Kan det finnes noen bedre måte å starte en annen juledag på? Te i koppen og sylte i magen har jeg og.  Livet er bra!
Mens Toppbloggere klager over hatefulle meldinger og troll i kommentarfeltene, er jeg heldig.  Jeg får (nesten) bare hyggelige tilbakemeldinger jeg!

De siste ukene har jeg fått så utrolig mange hyggelige tilbakemeldinger.  Her på bloggen, i postkassa, som meldinger og i kommentarfeltet i lokalavisa.  For eksempel dette kortet som kom fra Bodø på Lille Julaften..

Brit!
Fikk bare så lyst til å sende seg en “engle-hilsen”.  

Har jo sett på bloggen at du har så mye nisser, så jeg synes du trenger noen engler.  For jo mer jeg leser av deg forstår jeg hvor mye bra du gjør for folk rundt deg.
Så glad for å lese at formen innimellom er bedre
Ta vare på deg selv.
Gleder til vi møtes i tillitsvalgtsgjengen igjen.

Jeg mener, når sånne kort dukker opp i postkassa fra et flott menneske jeg pleier å treffe et par, tre ganger i året på samlinger, ja da blir jeg rørt.  Da blir jeg glad.  Da kjenner jeg på klumpen i halsen, og tårene i øyekroken.  Jeg  går ut i verden og tenker at “Ja, jeg er ikke et så verst menneske.  Jeg gjør mye bra.  ”  og så bærer jeg ordene med meg videre i hverdagen.  Når kveden kommer og treet skal pyntes, henger jeg englene som var med kortet opppå juletreet. Jeg, sender noen varme tanker til hun i nord som sendte kortet og englene, og varmer meg nok en gang med ordene på kortet.

Lille Julaften, ja.  Jeg stressa rundt og skulle ordne så mye, og følte meg som verdens dårligste planlegger.    Håpløs husmor.
Men samtidig tikket det inn den ene meldingen etter den andre av folk som likte leserinnlegg som hadde vært på trykk.  Fra folk som ga meg fine tilbakemeldinger.  Og jeg tenkte med meg selv. Når jeg får slike melinger, og jeg har fått veldig mange slike meldinger de siste to ukene. Ja da kan jeg ikke være så håpløs.  Da kan jeg ikke være så udugelig som noen vil ha det til.  Og så preller det litt av når noen kommer med sine stikk for å dukke meg og få meg til å føle meg liten og dum.

Alle disse hyggelige tilbakemeldingene var med på å gi meg den tryggheten i meg selv som gjorde at jeg en gang natt til julaften kom til den erkjennelsen at Jeg er bra nok”  Så sa brukte jeg deler av formiddagen til å sitte nede i ¨kjellerstua til å se på “tre nøtter for Askepott” i stedet for å stress rundt for å fjerne hvert minste støvkorn, pusse gnikke og gni på alt og brøle til familien fordi alt må bli perfekt Alt må være i orden før Svigermor kommer.  Dama har fremdeles haukeblikk i en alder av 82, og leter etter ting hun kan påpeke.

I år ga jeg f.. For Jeg er bra nok!  Er det støvete oppe på gardinbrettene eller jeg har glemt å legge servietter på kakebordet er det helt greit.  For meg finnes det andre ting som er viktigere enn støvfrie gardinbrett og nypressede duker.

Disse juledagene blir brukt til ettertanke og refleksjon, og jeg kommer til at alle disse personene som kommer med alle disse hyggelige tilbakemeldingene har rett,  De ser hvem jeg er .  En person med mye omtanke, mye hjertevarme som ønsker å gjøre mitt til at samfunnet utvikler seg i en retning jeg synes er ok.
Jeg er ikke perfekt, men Jeg er bra nok!  Det holde for meg.

14 kommentarer
    1. Me har nok alle “de” personene i livet som konsekvent ser forbi alt det som er bra og BARE MÅÅÅ påpeke det som evn er feil eller ikkje bra nok! Mang en gang har eg lyst å spytte! Klart du er bra nok, det inntrykket har nå i allefall eg fått av deg gjennom bloggen 🙂 Dessuten er det vel ingen oppegående mennesker som sjekker gardinbrettene? Så da er det bare å ikkje bry seg, det viktigste er å kose seg med de som er viktigst for deg 🙂

      Kos deg videre i jula med lave skuldre 🙂

      Klem 🙂

    2. Jepp, du er bra nok og det må du huske på! Ingen oppegående mennesker skal kunne klage og kritisere, – man bestemmer selv hvordan man vil ha det og ingen har noe med det! Legger ved et bilde av Lisa Aisato. Jeg har sett flere av bildene hennes på utstillinger i Oslo, på Sundvolden hotell og på Hadeland glassverk, – synes de er så fine. <3. Fortsatt god jul til deg og dine!

      https://salg.aisato.no/assets/img/1024/1024/bilder_nettbutikk/bf73ca708f39c12d7fd9f9706434d525-image.jpeg

    3. Tenk at det skal ta så lang tid å innse at man er god nok. Vi mennesker, og spesielt kvinner i dette henseendet, er rare. Lykke til med ny innsikt, og ha gode romjulsdager. Jeg sitter stadig vekk og nynner på “En skulle vøri fire år i romjul’n”. Men vi kan jo nyte roen, selskapet og freden om vi er både i 50- og 60-årene. For min del tror jeg at jeg aldri har hatt en så fredfull og fin jul før. Det går an når barnebarna er nesten voksne. Herlig!🤩

    4. Du må ikke tvile et sekund på at du er bra nok, for det er du ❤️ Kos deg videre med julefreden. Her er det julefilm og julegodis på programmet i dag 😃👍

      1. I dag har vi gått Ribbemarsj, og nå blir det snart sofa og pelspledd.
        Det åikke leve opp til andres forventninger har nok preget meg en del, fordi forvnetningene gikk på ting jeg egentlig ikke har forutsetninger eller ønsker om å leve opp til. Men så er det dårlig samvittighet over ikke å være slik det forventes fra enkelte.

    5. Bravo!
      Hva er vel blogg.no uten deg?!
      Å kommentere er jeg ikke flink til, men jeg lover, jeg leser innleggene dine og sjelden finner man noe så ærlig og bra…
      Og så bra å lese at du ga litt f… Man er bra nok og alt trenger ikke være perfekt. Det er mange år siden jeg la bort julestresset, syntes det var viktigere å heller gå en tur eller finne på noe annet hyggelig.
      Etter en større operasjon på vårparten og en måned på sykehus skulle jeg “trene” meg opp igjen. Jeg gikk små turer flere ganger om dagen, og litt lengre etterhvert. Et stort hurra da jeg gikk min første tur i skogen. Men jeg ville så mye mer, gå lenger. Hodet ville, men ikke kroppen. Det var da jeg måtte lære meg å være fornøyd med å klare halvparten av det jeg så gjerne ville klare. Og jeg klarte å forstå at det var GODT NOK. Måtte bare passere 60 før jeg forsto det…
      Fortsatt god jul, ser frem til fremtidige kloke ord fra deg

      1. Tusen takk!
        Jeg er født med en hjertefeil, så jeg har aldri klart å gå så fort og langt som mange andre. Det lever jeg greit med.
        Det jeg sliter med er mennesker som har andre verdier enn meg Andre ting som veier mer for dem enn alt dette “tullet” jeg driver med.
        Jeg elsker å pynte og bake til jul. Men for meg er det ofte prosessen mer enn produktet som er viktig. Altså, gøy å sitte å lage julepynt selv om det ikke blir perfekt. Gøy å montere pepperkakehus, selv om den knekker på midten eller taket raser sammen.
        Men når andre da ser litt svidde julekaker, stuevinduer som burde vært pusset, at jeg har glemt å kjøpe kakeservietter osv osv
        Da blir det litt feil å si at det var viktigere for meg å sette meg inn i hvordan budsjettkuttene vil ha innvirknin på eldreomsorgen og tilbudet i skolen.
        Å skrive flengende leserinnlegg betyr lite når man kjenner noen som har bygd opp sitt eget imperium – for jeg har ikke bygd noe.
        Da får jeg fort litt sånn jeg er ikke bra nok følelse.
        Men jeg er bra nok.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg