Jeg gikk en tur på stien…

Husker dere jeg skrev om Svartkulp i innlegget før i dag?  Vel. Gamle Gubben Grå og jeg bestemte oss for å ta lunsj om ikke akkurat ved Svartkulp så et annet skogstjern. Grønntjern har jeg hørt det heter.

Vi tok med oss matpakke og kaffe og dro avsted. Snart var vi ved tjernet, 9g kaffe og matpakke ble funnet frem.

Isen lå ennå ute på tjernet, men hadde begynt å gå langs land.  Etter å ha kost oss i sola en stund bestemte vi oss for å gå runden rundt tjernet.

Vel, som dere kanskje forstår av det øverste bildet gikk ikke det så bra….

Det er en fin sti, nærmest en traktorvei rundt tjernet og vi ruslet fornøyd rundt i det fine været.  På skyggesiden var det litt bløtt. Gamle Gubben Grå sklei et par ganger,, men jeg klarte meg bra. Det pleier å være omvendt.  Jeg synes det er litt kult at jeg klarer meg bedre en  Gubben.

Men så var det min tur til å miste fotfeste. Jeg sklei i leira med det høyre beinet. Det som er fullt av metall. Jeg hørte en knekkelyd, og tenkte nå går det til hel… med kneet og alt metallet.

Heldigvis gikk  det bra med kneet, konstanterte jeg før jeg veltet meg over på magen for å prøve å reise meg opp. Gamle Gubben Grå sto alt klar med mobilen for å forevige den seansen.

Det gikk ikke. Foten ga etter, og når jeg kikket ned så jeg lett feilstilling og en stor hevelse.  Det tok meg ikke så mange minuttene å innse at jeg trengte en ambulanse.

Gamle Gubben Grå ringte, og snart var ambulanse på vei. Så var det bare å smøre seg med tålmodighet.

Det tok ikke så veldig lang tid før Gamle Gubben Grå kunne meddele at han så en ambulanse på hovedveien som ikke går så langt fra tjernet, og snart kom den humpende innover traktorveien mot meg der jeg lå.

Den kom nesten helt frem før den ble stående å spinne i søla i den siste kneika.

Ambulansemedarbeiderne hoppet ut, og undersøkte meg forsiktig. De stillte raskt den diagnosen jeg egentlig ikke ville høre. Det er ikke noe gøy når de sløyfer ordet “mulig” foran brudd. Men jeg hørte  ikke mulig bli nevnt en eneste gang.

De fikk meg raskt opp på båra. Men vanskeligere ble det å få båra forbi ambulansen på den smale og sleipe skogsbilveien. De ville jo helst ha meg inn døra det bak uten å risikere å velte meg ned i grøfta.

De ringte etter assistanse, og raskt kom brannbilen til det frivillige brannvesenet innover traktorveien med blinkende blålys. Med fire sterke menn til å bære var jeg raskt i sikkerhet i ambulansen. .

Ambulansen rygget så de 4 – 500 meterne tilbake til et sted de kunne snu. Selv med spjelk rundt ankelen kjentes det godt….

Så bar det avsted til legevakta. Kommunelegen trengte bare et blikk på foten før hun konkluderte med brudd og det bar videre til røntgen.

Snille kollegaer tok godt i mot meg, og de kunne på direkte spørsmål fortelle at det ikke så bra ut. Både ordet “kløna” og “Du gjør det alltid skikkelig når du gjør noe” ble nevnt – i tillegg til mye medfølelse og ønske om lykke til.

Neste stopp akutten. Og for å gjøre en lang historie kort. Komplisert brudd i ankelleddet. Og etter noen timer ble det operasjon….

Nå er en ny dag og nye muligheter! Jeg tror det blir en rolig dag.

42 kommentarer
    1. Huff for ei uflaks. Men med en så levende beskrivelse av hele situasjonen, så man blir jo litt lattermild her 🙂 Riktig god bedring, håper det gror fort og riktig 🙂

    2. Om ikke annet, så har du i det minste fått en legitim grunn for å legge den treningen du begynte på i går på is! Ut i fra hva jeg kunne lese ut av bildene, så det jo ikke akkurat overvettes lystbetont ut, så (haha)..

    3. God bedring, Brit! Det hevdes at mosjon er viktig for folkehelsa, men innimellom begynner jeg faktisk å lure på om det faktisk medfører riktighet…

    4. Å nei !! Huff stakkars deg, nå som du var så godt igang med trening. Håper alt går bra og du kommer deg raskt, masse god bedring.
      klem

    5. God bedring, tror det blir litt mer enn en rolig dag på deg. 🙂 Da er det jo en fordel at det meste foregår digitalt i disse dager, så du slipper å kjede deg…

    6. Oj Oj Brit hva driver du med!?!? <3
      Egentlig godt å lese at selv i den situasjonen har du en fin og lun humor 🙂
      Hva skal eg si!? Masse god bedring og ta den med ro ei stund nå <3
      Men sabla dumt da nå som sommeren hadde kommet..

      Go`klem Vibbedille

    7. Alt du gjør for å slippe å trene da😂
      Fra spøk til alvor, masse god bedring, håper operatøren gjorde en god jobb og at du gror fort💞

    8. Off og huttetu!! Nå kjente jeg grøss helt opp i hårrota.. Den runden der hadde jeg for noen år siden. Brudd rund baut i ankelen og det ene leggbeinet tvers av. 3 operasjoner tilsammen. Heldigvis er alt blitt fint igjen..
      Ønsker deg MASSE god bedring❤

    9. Kjære vene, så uheldig du var! Som om du ikke hadde nok fra før av. Men når du nå har klart å skrive blogginnlegg allerede i dag, på tross av elendigheten, så viser det at det fortsatt er krutt igjen i kjerringa. 😄 Du er rå!
      Ønsker deg god beingroing og mye tålmodighet. Og du, – når du er på beina igjen og kan gå tur som før, bruk gangstaver. (skulle ønske jeg hadde husket å tipse deg om det tidligere.)
      God klem!

    10. Oida!😯
      Så kjedelig. Tar vel noen uker før du er på beina igjen nå? Håper du ikke har mye smerter!
      Masse god bedring, og klem.

    11. Nei, så ille! Sannelig bra at du har kjeftamentet i orden, slik at øvrige medlemmer i kohorten kan bli fortalt hvor skapet til enhver tid skal stå når du nå er henvist til kommandosentralen.
      Håper det ikke er trapper som må forseres for at du skal leve et godt liv i heimen. Masse god bedring!

    12. Helt forferdelig å lese altså. Så fort gjort er det! Og man ligger der. Jeg selv ødela meg i en ulykke skulle bare på jobb og tryna. Ambulanse og mange dager på sykehus og hjemmesykepleier i dagevis…Ta det pent og ønsker deg alt godt videre masse God bedring! Stor klem til deg,

    13. Men i alle dager. Noe så uheldig.
      Jeg har hatt komplisert ankelbrudd selv, så dette vet jeg alt om.
      Kan ikke annet enn å ønske deg masse lykke til.

    14. Uff da, dette så ikke godt ut! Riktig masse god bedring Brit, og håper du snart er på beina igjen
      Varme klemmer fra Elisabeth

    15. 😳Nei så gæli🙈Stakkars, stakkars deg! Må gjøre fryktelig vondt😰Så ei som knakk ankelen en gang, jævlig å være vitne til sånn hun sleit og hadde enorme smerter😰Håper du har fått smertestillende som det er skikkelig krutt i..(bare pass på å ikke ende opp som kokken…man blir avhengig fortere enn man tror😏)
      Masse god bedring!

    16. Nei så pokker da.. stakkars deg..og 6 uker med gips..jaja, god bedring og lykke til..! Ja god bedring og da så klart!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg